כביש דו-סטרי: ביטוח הרכב רכוש שב להרוויח

תחום ביטוח הרכב חובה, שהציג רווחים נאים ב-2015 ועבר להפסד מצרפי ב-2016, שב להרוויח אשתקד - אולם רק בגלל רווח חריג שרשמה הפניקס, שבלעדיו רשם התחום הפסד מצרפי • תהליך הפוך עבר באותה תקופה על תחום ביטוח הרכב רכוש: הפסד מצרפי גדול ב-2015, שהתכווץ ב-2016, ומעבר לרווח נאה ביותר אשתקד

אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי
אייל לפידות / צילום ארכיון: תמר מצפי

בשנת 2017 רשם ענף הביטוח שנה טובה מאוד. בשנה זו רשמו 12 חברות הביטוח העצמאיות - שפועלות בשלל תחומי ביטוח מול הציבור הרחב (להוציא אחת קטנה שנמכרת לאחרת) - רווח כולל לפני מס של כ-5.2 מיליארד שקל מהפעילויות שלהן.

מדובר בסכום מרשים, שמהווה זינוק של 140% כמעט ביחס לרווח הכולל לפני מס שהציגו החברות הללו ב-2016, וכמעט 115% יותר ממה שאותן חברות רשמו ב-2015. צמיחה זו, שבאה לידי ביטוי גם בשורת הרווחים לאחר מס, נבעה משיפור גורף למדי בשלל תחומי פעילות, בהם ביטוחי החיים, אך היא באה גם בצל מגמות הפוכות וסותרות בכמה מתחומי הפעילויות המרכזיים בענף.

במה מדובר? בדיקת "גלובס" מלמדת בהקשר זה, כי בשנת 2015 תחום ביטוחי הרכב חובה הניב רווח כולל לפני מס מצרפי של 992 מיליון שקל, שהיווה יותר מ-40% מהרווח הכולל לפני מס הענפי בכל מגזרי הפעילויות של החברות. כמו כן, באותה שנה אף חברה לא הפסידה בתחום ביטוחי הרכב חובה, שהם ביטוחים בעלי זנב ארוך, שבמסגרתם החברות מכירות ברווחים של שנה אחת רק כעבור כמה שנים.

ב-2016 עבר רוב ענף הביטוח להפסד בתחום הרכב חובה, לאחר ששמונה מתוך 12 החברות שפעלו בתחום עברו להפסד, וגררו את הענף להפסד לפני מס מצרפי של כ-140 מיליון שקל בתחום מרכזי זה.

זה קרה במידה רבה, אך ממש לא רק, בגלל שב-2016 נדרש הענף, לראשונה, להפרשות ניכרות, בגין השפעות של תקנות שינוי בריבית היוון קצבאות, בהתאם להמלצות ועדת וינוגרד. ההשפעות של וינוגרד נמשכו, במידה פחותה, גם בשנה החולפת. וכך אנו מגיעים ל-2017, שבסופה אמנם שב הענף להרוויח ברכב חובה ברמה המצרפית, אך עדיין הרבה פחות מאשר בשנת 2015.

כך, בשנה האחרונה רשמו חברות הביטוח רווח כולל לפני מס מצרפי של כ-195 מיליון שקל בביטוחי הרכב חובה, ורווח זה היווה פחות מ-4% מהרווח הכולל לפני מס מהפעילויות של קבוצות הביטוח.

כבר לא נוהגים להרוויח כל הזמן
 כבר לא נוהגים להרוויח כל הזמן

2017: הפניקס - וכל היתר

ואולם, השורה התחתונה הזו לא מספרת את כל הסיפור של תחום הרכב חובה, שממשיך להכביד על החברות, ומתקשה להניב להן את הרווחים האדירים שקיבלו ממנו בעבר - לפני שהרגולציה סימנה את הרווחיות הגבוהה שהייתה בו, ופעלה לשנותו.

מדובר, למשל, בהתערבות בתעריפי "הפול", או בכך שבענף מונהגת פוליסה תקנית מחייבת לביטוח רכב חובה, כך שהכיסוי הביטוחי האחיד בכל חברות הביטוח - לצד זמינות מידע השוואתי של מחירים - מביאים לכך שמחיר המוצר הוא המשפיע העיקרי על ההחלטה באיזו חברת ביטוח לרכוש את פוליסת הביטוח, כפי שכתבו בביטוח חקלאי, בכוונם ל"תחרות הגוברת".

אם כן, מדוע אמרנו שהשורה התחתונה החיובית ממש רחוקה מלספר את הסיפור המלא? כי למעשה, אפשר לומר שהחלוקה בתחום הרכב חובה בשנת 2017 היה שוק הביטוח הישראלי מצד אחד - ומן הצד השני חברת הפניקס, שרשמה רווח כולל לפני מס חריג בגובהו - 212 מיליון שקל. ללא הרווח של הפניקס, יתר הענף דווקא מציג הפסד מצרפי בתחום הרכב חובה.

מדוע אנו מבליטים את הרווח של הפניקס, בעוד ששתיים מהחברות הקטנות בהרבה - שלמה ביטוח וביטוח חקלאי - רשמו אף הן רווח משמעותי עבורן מהתחום, וגבוה מכל היתר? זאת משום שהפניקס היא שחקן גדול מאוד בתחום הרכב, לצד תחומים אחרים, ומשום כך היא אמורה לפעול ב"אותו המגרש" של החברות הגדולות הבאות ביחס לאוכלוסיית המבוטחים.

כלומר, לחברה קטנה קל לברור לעצמה מבוטחים מסוימים שהיא חושקת בהם, ולוותר על אחרים. לחברות גדולות זה יותר קשה, והן מבטחות את "עם ישראל". מכאן, שהרווח של הפניקס בתחום זה גבוה בהרבה משל המתחרות הישירות הגדולות שלה, וזה רומז על אפשרות שהיא יודעת משהו שהן לא יודעות, או שהיא עושה משהו שהן לא עושות. נדגיש כי ב-2017 תחום הרכב חובה הסב הפסד למגדל, להראל ולאיי.די.איי ביטוח (שמוכרת בציבור כ"ביטוח ישיר").

ובינתיים, בתחום הרכב רכוש

בכל אופן, תחום הרכב חובה אינו היחיד שבאופן מסורתי היה רווחי מאוד עבור החברות, והיום כבר לא כל כך. גם תחום הרכב רכוש היה בעבר תחום רווחי כמעט תמיד. זה השתנה כבר לפני שנים, כשהשוק הפך תחרותי מאוד, וכמו הרכב חובה ותחומים נוספים - תחום זה תלוי מאוד בתוצאות מניהול ההשקעות בשוקי ההון.

על רקע השינויים הללו, שהתחוללו בענף כבר לפני תקופה ניכרת, שנת 2015 הייתה שנה קשה ברכב רכוש, וכמעט כל החברות הפסידו אז בתחום מרכזי זה (רק איי.די.איי ביטוח וביטוח חקלאי הרוויחו בתחום הזה אז), והוא הניב הפסד מצרפי של כ-190 מיליון שקל.

מדובר בביטוחי הרכב צד ג' והמקיף לרכב, וכאמור, גם בשנת 2016 התקשה תחום זה להציג מגמה חיובית. את אותה שנה סיים השוק בחלוקה כמעט שווה בין חברות שהפסידו בתחום (שבע מהן) לכאלה שהרוויחו (יתר החמש), אך הוא עדיין הציג הפסד מצרפי, של כ-116 מיליון שקל.

וכך אנו מגיעים לשנת 2017, שבסופה תחום הרכב רכוש הפך רווחי באופן גורף - ואף חברה לא הפסידה. הרווח המצרפי של ענף הביטוח ברכב רכוש הסתכם ב-2017 בכ-620 מיליון שקל לפני מס, שמהווים כ-12% מהרווח הכולל לפני מס של הענף. אגב, גם בתחום זה הפניקס בולטת לחיוב, אך לא באופן יוצא דופן, והיא מציגה רווח תלת-ספרתי במיליוני שקלים, אחרי אי.די.איי ביטוח ומנורה מבטחים - שרשמה את הרווח הגבוה בתחום.