ההסתדרות לטבע: "השעו את סגירת המפעל באשדוד"

ההסתדרות שלחה לענקית התרופות מכתב חריף, שבו דרשה מטבע להודיע עד יום שלישי על השעיית סגירת המפעל • "החברה פועלת להוצאת ייצור מוצריו החיוניים מהארץ ולמניעת הקמת מתחרים שיפעילו את המפעל; כל זאת במחיר כריתת מטה לחמם של עשרות עובדים המועסקים בו חיים שלמים"

פחות משבוע לאחר שנודע על סגירתו הצפויה של מפעל טבע באשדוד, ההסתדרות מאיימת כי אם חברת התרופות לא תשעה את ההחלטה עד יום ג' הקרוב, ההסתדרות תנקוט אמצעים העומדים לרשותה. במכתב ששלח אליעזר בלו, מ"מ יו"ר הסתדרות עובדי המזון והפרמצבטיקה, לבכירי טבע - סמנכ"ל משאבי האנוש הגלובלי מארק סבג וסמנכ"ל התפעול דוד לוסטיג - כותב בלו כי מדובר ב"פיטורי עשרות עובדים בחוסר תום-לב קיצוני".

בלו ציין כי הודעת החברה על סגירת המפעל עומדת בסתירה למצגים שהיא הציגה ביחס לכוונותיה כלפיו, שכן היא כבר הודיעה כי תעמידו למכירה - ובאופן מנוגד לחלוטין להצהרתה כי היא תשמר את עיקר פעילותה בישראל. "יתרה מזו, בימים האחרונים פנו להסתדרות רוכשים פוטנציאלים למפעל, שטענו כי פניותיהם לחברה בבקשה לדון על רכישת המפעל, כלל לא זכו להתייחסות, עניין המעמיד בספק את כנות כוונתכם למכור את המפעל", נכתב שם. גם ל"גלובס" הגיע מידע כי רוכש פוטנציאלי שביקש נתונים חשבונאיים לא זכה לשיתוף פעולה מכיוון טבע.

"נוצר אפוא הרושם, שהחברה פועלת להוצאת ייצור מוצריו החיוניים מהארץ ולמניעת הקמת מתחרים שיפעילו את המפעל; כל זאת במחיר כריתת מטה לחמם של עשרות עובדים המועסקים בו חיים שלמים".

ההסתדרות מודיעה במכתבה כי היא לא תשלים עם אופי פעולה חסר תום-לב קיצוני ומפר שכזה, וככל שעד ליום ג' (17 באפריל) לא תתקבל הודעה על השעיית סגירת המפעל באופן בלתי מוגבל בזמן ולכל הפחות עד למיצוי מאמץ משותף לאיתור רוכש, היא תנקוט צעדים המתאימים בהתאם לאמצעים העומדים לרשותה.

טבע הודיעה בשבוע שעבר לעובדים באתר באשדוד כי לאחר שלא נמצא רוכש, החברה תסגור את המפעל תוך שנה ותפטר כמחצית מ-175 העובדים במפעל בחודשים הקרובים. יתר העובדים יישארו לעבוד בחברה עד לסגירתו הסופית בחודש מארס 2019. המתווה הזה דומה למתווים שנקבעו בשני מפעלי טבע בירושלים - מפעל הטבליות ומפעל המשאפים; עם זאת, במפעלים בירושלים הדבר נכלל במסגרת הסכמים עם ועדי העובדים באותם אתרים, בניגוד למצב באשדוד. המפעל באשדוד מייצר מוצרים בתחומי העירוי וההזנה התוך-ורידית, ובטבע צפויים להמשיך ולהביא לשוק את המוצרים הללו, אך הפעם כמוצרים מיובאים ולא כאלה שתייצר בעצמה.

סגירת המפעל היא חלק מתהליך ההתייעלות המסיבי שטבע מבצעת תחת המנכ"ל החדש קאר שולץ, כדי לשרת את החוב הגדול שיש לה. התהליך כולל פיטורי 14 אלף עובדים, כ-1,750 מהם בישראל. במכתב שנשלח בדצמבר לעובדי טבע נכתב כי "נעשה מאמץ משמעותי לאתר קונה פוטנציאלי עבור אתר טבע-אשדוד, שאף הוא אינו נמצא בליבת העסק. במקרה שלא נצליח בכך, נבחן את המשך פעילותו". שני אתרים נוספים של טבע הועמדו למכירה - בקריית שמונה, וכן חברת ההפצה ס.ל.א - ועד כה לא דווח על עסקאות למכירתם, כך שגורלם מעורפל בשלב זה. יחד עם זאת, בניגוד למפעל באשדוד, השניים הללו רווחיים וגם אם לא יימצא רוכש, טבע תמשיך לתפעל אותם.

מטבע נמסר: "במשך ארבעת החודשים האחרונים - מאז פרסום הודעתה של טבע אודות תהליך הרה-ארגון, שנועד לצמצם את בסיס העלויות ולאפשר לחברה לשרת את חובותיה - בחנה טבע אפשרות למכירת המפעל באשדוד. בסופו של התהליך הגיעה טבע למסקנה כי אין לכך היתכנות עסקית, ולכן מתוך מחויבות לשקף לנציגות העובדים ולהסתדרות תמונה ריאלית ומהימנה הודיעה החברה כי סופו של האתר להיסגר במרץ 2019. יחד עם זאת, חשוב להדגיש, כי עד לרגע סגירת המפעל, החברה תפעל למצות עד תום את אפשרות המכירה, כולל המשך המגעים עם הקונים הפוטנציאלים הרלוונטיים״.