גלוברנדס של ירון גזית וכונסי פישמן תנפיק לפי מיליארד ש'

עיקר ההנפקה בבורסת ת"א צפוי להתבצע באמצעות הצעת מכר, בשל רצונם של כונס הנכסים והבנקים הנושים של פישמן לקבל תמורה

מפעל גלוברנדס / צילום: אתר החברה
מפעל גלוברנדס / צילום: אתר החברה

עוד ועוד חברות מבקשות לתפוס את גל הנפקות האקוויטי הראשוניות (IPO) בבורסה המקומית. מי שעוד עומדת על הפרק בדרכה להצטרף למסחר היא מפיצת הסיגריות ודברי המתיקה גלוברנדס (Globrands) הנמצאת בידי ירון גזית וכונס הנכסים של אליעזר פישמן, עו"ד יוסי בנקל.

ככל הידוע, גלוברנדס מתכננת לבצע את ההנפקה בשבועות הקרובים, לפי שווי חברה שינוע סביב 1 מיליארד שקל, כשעיקר כספי ההנפקה צפויים להיות מגויסים באמצעות הצעת מכר של בעלי המניות, וזאת בשל רצונם של כונס הנכסים ושל הבנקים הנושים של פישמן לקבל תמורה מנכסי פישמן, שסך חובותיו מוערכים בכ-4 מיליארד שקל. ירון גזית, המכהן כיו"ר גלוברנדס, מחזיק ב-50% מהון החברה, כונס נכסי פישמן ב-40% ויתרת ההון בידי הנהלת החברה.

הנפקות האקוויטי הבולטות העומדות על הפרק
 הנפקות האקוויטי הבולטות העומדות על הפרק

גלוברנדס, שהוקמה על-ידי גזית וגדי נצר (המנכ"ל) בשנת 2000, היא אחת מחברות ההפצה הבולטות בישראל, ולפי הנתונים שהיא מציגה, היא מייצגת כמה חברות בינלאומיות גדולות ובהן יוניליבר, Wrigly, וכן חברות טבק ממדינות שונות.

בגלוברנדס מציינים כי חטיבת מכירות הטבק היא החטיבה העיקרית של החברה, בה יותר מ-70 אנשי מכירות, כשחטיבת המזון כוללת יותר מ-10 אנשי מכירות ומשרתת כ-3,000 לקוחות קמעונאיים. בסך הכול מספקת גלוברנדס מוצרים לכ-11 אלף לקוחות, כשליש מהם משתי חטיבות הפעילות. החברה, שהמטה שלה ממוקם בתל-אביב, מעסיקה כ-200 עובדים.

קאמל, ווינסטון, אורביט ונוטלה

בין המותגים הבולטים שהיא מפיצה ניתן לציין בתחום הטבק את סיגריות קאמל, לאקי סטרייק, ווינסטון ועוד, ובין מוצרי המתיקה הבולטים שלה נמנים גם שוקולד נוטלה, קינדר בואנו, מסטיק אורביט, סקיטלס ועוד.

ככל הידוע, מחזור המכירות השנתי של גלוברנדס ב-2017 נע סביב כ-2 מיליארד שקל, והרווח השנתי שלה הגיע לכ-80 מיליון שקל. ככל הידוע, לאורך השנים חילקה גלוברנדס דיבידנדים משמעותיים לבעלי מניותיה.

שוק מוצרי הטבק בישראל מיוצג באמצעות שלוש חברות עיקריות, ועל בסיס נתוני Euromonitor נתח השוק של גלוברנדס עומד על כ-32%, כשנתח השוק של השחקנית הבולטת - פיליפ מוריס עומד על כ-55% ושל חברת דובק על כ-11%. מוצרי הטבק הנמכרים בישראל נחלקים לכמה קטגוריות עיקריות - סיגריות, טבק בתפזורת וסיגריות אלקטרוניות.

בתור: אקרשטיין ופרש מרקט

הנפקתה של גלוברנדס, אם תצא לפועל כמתוכנן, תמשיך את גל ההנפקות הראשוניות בבורסה המלווה את שוק ההון המקומי כבר מ-2017, בסיכומה הצטרפו בדרך זו 17 חברות חדשות למסחר.

מלבד גלוברנדס, עוד עומדות על הפרק הנפקותיהן של רשת הסופרמרקטים פרש מרקט של האחים יוסי ושלומי אמיר (עמר) ושל יצרנית מוצרי הבנייה אקרשטיין תעשיות של גיורא אקרשטיין, ובשלבים מוקדמים יותר נמצאות הנפקות אפשריות של חברת איי-דיגיטל, יבואנית מוצרי אפל לישראל, שבוחנת קרן סקיי, והנפקת רשת מוצרי "עשה זאת בעצמך" אייס אוטו דיפו, שאותה בוחנת קרן קדמה.

בראש מי שכבר הצטרפו לבורסה השנה עמדה הנפקת הענק שביצעה רשת פתאל של דוד פתאל, שגייסה בפברואר יותר מחצי מיליארד שקל. אחריה הגיעו בחודש שעבר חברת המרכזים המסחריים צים סנטרס של רני צים וחברת האופנה המקוונת עדיקה, שגייסו כמה עשרות מיליוני שקלים כל אחת, וכן חברת האנרגיה והתשתיות ג'י.פי גלובל פאוור, של ניסן כספי ואהוד בן ש"ך, שדיווחה בסוף חודש מארס על השלמת גיוס של כ-30 מיליון שקל.

עוד צפויות להצטרף בקרוב למסחר המקומי מניות חברת האנרגיה אנרג'יאן במסגרת רישום כפול, לאחר שהחברה הבטיחה באחרונה גיוס של כ-460 מיליון דולר במסגרת הנפקת מניות ראשונית בבורסת לונדון, כאשר 140 מיליון דולר מתוך הסכום גויסו מגופים מוסדיים ישראלים, בראשות כלל ביטוח.