פתיחה מעורבת באירופה: מחיר הנפט יורד בכ-1%

המתיחות הגיאופוליטית והלחצים במזרח התיכון משפיעים על המסחר מעבר לים • בסוף השבוע נרשמו ירידות בסיום המסחר בוול סטריט והנפט היה בשיא של 4 שנים

פסל הדוב המוצב מחוץ לבורסה לניירות ערך בפרנקפורט, גרמניה / צילום:  Gary Yim, שאטרסטוק
פסל הדוב המוצב מחוץ לבורסה לניירות ערך בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Gary Yim, שאטרסטוק

המסחר בבורסות אירופה נפתח היום (ב') במגמה מעורבת, ובורסות אסיה ננעלו במגמה מעורבת, ביומו הראשון של שבוע המסחר. בסוף השבוע ננעלו בורסות אירופה בעליות.

 

המסחר נפתח על רקע המתיחות הגיאו-פוליטית: ארה"ב, צרפת ובריטניה הנחיתו לפנות בוקר (שבת, שעון ישראל) מהלומת טילים על שלוש מטרות בסוריה כגמול על השימוש בגז רעיל שעשה משטר אסד נגד אוכלוסיה אזרחית בדומא, לא הרחק מדמשק, לפני פחות משבוע. באותה התקפה נספו כ-40 אנשים, לרבות משפחות עם ילדים שנחנקו למוות בעת שחסו במקלטים.

בנאום קצר לאומה אמר טראמפ כי הפעולה כבר נמצאה בעיצומה בעת נאומו, שהחל ב-4 לפנות בוקר. "(השימוש בגזים רעילים) אינו פעולה של בן אנוש", אמר טראמפ. "אלה פשעים של מפלצת".

נשיא סוריה בשאר אסד התייחס שלשום אחר הצהריים לראשונה לתקיפה שהובילה ארצות הברית ואמר כי "המערב הבין שאיבד שליטה ואמינות", בכל הקשור למלחמה המתנהלת במדינה השסועה זו השנה השמינית. לדבריו, המתקפה המשולבת רק מגבירה את נחישותה של דמשק "להילחם בטרוריסטים ולמחוץ אותם בכל סנטימטר של האומה". 

ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי אמרה כי התקיפה, שהגיעה לאחר המתקפה הכימית של משטר אסד על אזרחים בדומא שבפאתי דמשק לפני שבוע, הייתה מוצדקת ולגיטימית.

ג'יימס קומי, ראש FBI לשעבר, תקף הבוקר במילים חריפות ביותר את נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ: בראיון ברשת ABC, לקראת פרסום ספרו הספר החדש, "נאמנות גבוהה יותר: אמת, שקרים ומנהיגות" (Higher Loyalty: truth, lies and Leadership), שיופץ היום בחנויות, אמר קומי: "אני לא קונה את כל הסיפורים האלה, שהוא לא כשיר להיות נשיא בגלל מגבלות שכליות, או שהוא נמצא בשלבים הראשונים של דמנטיה. אני מתרשם שהוא אדם בעל אינטיליגנציה גבוהה מהממוצע, שעוקב אחרי חילופי דברים בשיחות ויודע מה קורה. אינני חושב שהוא אינו ראוי לשמש נשיא בגלל סיבות רפואיות. אני חושב שהוא אינו ראוי לשמש נשיא מבחינה מוסרית".

"ג'יימס קומי הוא שקרן מוכח", כתב טראמפ באחד מציוציו.

מחירי הנפט יורדים כתגובה על המתיחות במזרח התיכון. נפט מאוחסן בהיקף גבוה, שעזר להחזיק את המחירים ברמה נמוכה במשך שנים, כמעט התחסל, בזכות קיצוצי תפוקה על ידי מדינות אופ"ק ורוסיה, פריחת הכלכלה העולמית וסדרה של הפרעות אספקה קטנות אך משמעותיות.

עודפי המלאים של נפט שהופק ומאוחסן במדינות המתועשות מצויים כעת ברמתם הנמוכה ביותר זה יותר משלוש שנים, בהתבסס על ממוצע נע של חמש שנים, לפי הנתונים שפרסם ביום ה' קרטל יצואניות הנפט אופ"ק. אחרי חודשים של ירידות תלולות, רמת המלאי המסחרי של הנפט ירדה בעוד 17.4 מיליון חביות בפברואר, לכ-2.85 מיליארד חביות.

זהו עודף של 43 מיליון חביות בלבד ביחס לנפט שנצרך מן המחסנים, בהתבסס על ממוצע של חמש שנים. לפני שנתיים, העודף במחסנים/מאגרים היה 400 מיליון חביות.

המדדים באסיה ננעלו במגמה מעורבת כאמור, כאשר הניקיי התרומם בכ-0.2%, הקוספי ירד בכ-0.12%, ההאנג סנג רשם ירידות של כ-1.5%.