מחקר: 73% מאפליקציות גוגל פליי מעבירות מידע רגיש על ילדים

צוות של חוקרים ומדענים בחן 5,855 אפליקציות ומצא שברובן מידע המשתמשים מועבר הלאה • לפי המחקר, אף אחת מהאפליקציות לא יישמה את הוראות החוק בארה"ב הנוגעות להסכמה הורית מתחת לגיל 13

הגנת הפרטיות בגוגל/ צילום: שאטרסטוק
הגנת הפרטיות בגוגל/ צילום: שאטרסטוק

ייתכן שאלפי אפליקציות עוקבות אחר הפעילות של ילדים באונליין בצורה שמפרה את חוקי הפרטיות של ארה"ב. כך קבע צוות של חוקרים ומדעני מחשב מאוניברסיטת קולומביה הבריטית, ברקלי ומוסדות נוספים, שבדקו באמצעים אוטומטיים אפליקציות לאנדרואיד הזמינות בחנות גוגל פליי.

הצוות בחן 5,855 אפליקציות שמסווגות כמיועדות למשפחות בחנות גוגל פליי. לפי החוקרים, 28% מהאפליקציות "ניגשו לדאטה רגיש המוגן ע"י הרשאות אנדרואיד" ו-73% מהן "העבירו דאטה רגיש" למפרסמים ולחברות צד שלישי.

כמו כן, לפי הסקירה, אף אחת מהאפליקציות לא דרשה הסכמה הורית שניתנת לאימות, כפי שנדרש עבור ילדים מתחת לגיל 13 בחוק להגנת פרטיות ילדים אונליין. 256 אפליקציות אספו מידע על המיקום הגאוגרפי, 107 שיתפו את כתובת המייל של בעל המכשיר ו-10 שיתפו את מספר טלפון.


עוד מצאו החוקרים כי 1100 אפליקציות שיתפו אמצעי זיהוי בהם ניתן לעשות שימוש בטכניקות פרסום התנהגותיות, שאסורות לשימוש בארה"ב על ילדים. 2,281 אפליקציות שיתפו אינפורמציה שעשויה להפר גם את המדיניות של גוגל. בסקירה נכתב כי "זוהו מספר הפרות ומגמות מדאיגות: 4.8% מהאפליקציות שיתפו במיקום או בפרטי הקשר ללא הסכמה, 40% שיתפו אינפורמציה אישית מבלי להפעיל אמצעי אבטחה מספקים, 39% לא התחשבו במחויבות החוזית שלהם שנועדה להגן על פרטיות ילדים. בסך הכל, קיימת אפשרות שכ-57% מ-5855 האפליקציות המיועדות לילדים שניתחנו עוברות על החוק".


לאחרונה הוגשה תלונה מסיבות דומות נגד יוטיוב , שנמצאת בבעלות גוגל, לסוכנות הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC) ע"י 23 ארגונים. התלונה דורשת לחקור ולהחיל סנקציות על יוטיוב בשל עבירה על חוקים המגנים על ילדים. לפי טענת הארגונים, גם ביוטיוב נאספים נתונים אישיים על ילדים מתחת לגיל 13 ללא קבלת הסכמה הורית לכך.