שובו של הטמפון הרפואי של קונטיפי מדיקל

קונטיפי בונה את עצמה מחדש אחרי מכירת המוצר הדגל שלה לקימברלי קלארק

בעשור שבו התקיימה, פעלה חברת קונטיפי לימיטד בשקט יחסי. היה ידוע שהיא מפתחת מוצר דמוי-טמפון לטיפול בבריחת שתן, שהיא חתמה על הסכם שיווק עם אחת החברות המובילות בתחום, ושלבסוף היא נמכרה ב-90 מיליון דולר לחברת מוצרי צריכה גדולה, אבל זה פחות או יותר כל מה שפורסם. מול מי נחתמה עסקת המסחור? האם הגיע המוצר לשוק? היום, עם יציאתה לאור של "קונטיפי החדשה", חושף ד"ר אילן זיו, המייסד של שני גלגולי החברה, את ההיסטוריה המלאה ואת התוכניות לעתיד.

פרוקטר איכזבה

"התחלנו ב-1998", הוא מספר, "הגיע אז לארץ ניתוח חדש לטיפול בדליפת שתן, ניתוח נהדר בשם TVT, שבו הושתל דרך הנרתיק התקן שתמך בשופכה. חשבתי שאולי אפשר לוותר על הניתוח ופשוט להחדיר לנרתיק רכיב שתומך בשופכה".

המוצר הראשון שפיתחה קונטיפי נראה כמו טמפון, אך בעת ההחדרה הוא נפתח ובתוך הנרתיק הוא מקבל צורה של מעין טריפוד הפוך, עטוף בבד לא ארוג. ההתקן אינו מגביל בהתנהלות היומיומית, כולל במתן שתן, אולם בעת קיום יחסי מין אפשר ורצוי להוציא אותו.

קונטיפי קיבלה את אישור ה-FDA למוצר במהירות יחסית. הוא מוצב כמוצר מרשם, והחברה חתמה על הסכם שיווק עם פרוקטר אנד גמבל, ענקית ההגיינה הנשית. "אלא שבשנת 2009 כל תחום מוצרי המרשם שלהם נמכר לחברה אירית", אומר זיו. החברה אמנם הודיעה לקונטיפי כי תסב את המוצר לכזה שניתן למכור ללא מרשם, "אבל חטיבת מוצרי ההגיינה הנשיים לא כל כך התעניינה בנו", כדבריו. "ב-2010 נודע לנו שהם יגיעו לעסוק בהסבת המוצר מול ה-FDA רק ב-2013".

זיו קיבל החלטה לא פשוטה לחברה צעירה שכבר הייתה קשורה בחוזה עם תאגיד גדול. "החלטנו לחבור לתאגיד שתמיד חיזר אחרינו, קימברלי קלארק, המתחרה של פרוקטר אנד גמבל".

השארתם הרבה אנשים כועסים בפרוקטר?

"אפשר לומר".

קימברלי קלארק עצמה עמדה לצאת לשוק עם תחבושת הגיינית מיוחדת לדליפת שתן והשילוב בין המוצרים התאים להם. "ייצרנו עבורם ובמימונם עשרות אלפי התקנים ובספטמבר 2013, כשהמוצר היה בשל לצאת לשוק, מכרנו את החברה במספרים קצת גבוהים יותר מכפי שדווח (90 מיליון דולר היה הסכום הראשוני, ואחריו התקבלו סכומים נוספים). במקביל, קימברלי הקימה מפעל ענק במקסיקו והיא מייצרת שם עשרות מיליוני יחידות".

המכירה הייתה החזר של פי 9 על ההשקעה. בין המרוויחים היו זאב ברונפלד, שייסד את החברה עם זיו; חברת קפיטל פוינט, שהשקיעה בחממת ל.נ. שממנה בגרה החברה; ומשקיעים פרטיים כמו גד סומך ויולי תמיר.

המוצר לא משווק בישראל, אך זיו מספר שהוא נמכר בהצלחה רבה בשוק האמריקאי. "המוצר הזה כבר לא שלנו, אנחנו מקבלים מעת לעת סכום כתשלום אבן דרך, ובעיקר שמחים על הצלחתו. כרגע אין לו תחרות, אבל אני בטוח שפרוקטר אנד גמבל תמצא את הדרך לשוק הזה בשלב כלשהו".

חיידק היזמות לא עזב את זיו ואת אנשי הצוות שלו, וכך הוקמה קונטיפי מדיקל. כעת החברה עוסקת בצניחת איברים באזור הנרתיק. המוצר הוא עדיין מוצר מתכלה המוחדר לנרתיק, כך שהחברה פועלת בטריטוריה מוכרת.

"שוק הדליפה ושוק הצניחה הם שונים. דליפת שתן אישה יכולה לאבחן לבד ולרכוש מוצר בלי להגיע לרופא", אומר זיו. לצניחת רצפת האגן נדרש אבחון רופא. אצל 50% מהנשים יש צניחה מסוימת. במצבים הקשים אפשר אפילו לראות את האיבר הפנימי יוצא מהנרתיק. התחושה היא כאילו עומדים להטיל ביצה". כיום, אם אישה סובלת מכאבים או מקושי בהליכה, נהוג להחדיר בניתוח רשת שתומכת באיברים. אלא שהרשת בעצמה מעוגנת לרקמה שהיא לא חזקה. ג'ונסון אנד ג'ונסון, לדוגמה, נתבעה בשל נזקים שיצרה הרשת לרקמה שנותרה ונאלצה לשלם פיצויים של מיליארדי דולרים. מוניטין הניתוחים בתחום נפגע.

יש גם מוצר אמצע, פסארי - מעין טבעת גומי בנרתיק שהאיברים נשענים עליה. "הבעיה היא שקשה להחדיר ולהוציא את המוצר ללא עזרת רופא, ומחליפים אותו בכל שלושה חודשים".

למי שמכיר את קונטיפי, הפתרון שלה די ברור: מוצר דמוי טמפון מוחדר לנרתיק ושם הוא מתרחב לטבעת תומכת. כך, מרגע קבלת המרשם יכולה המטופלת לתפעל את המוצר בעצמה. "המוצר יכול להיות בנרתיק עד 7 ימים. מוציאים מתי שרוצים כדי לקיים יחסי מין", אומר זיו.

המוצר כבר מאושר לשיווק באירופה ונמצא בתהליך ניסויים מול ה-FDA. "כל החברות הגדולות בקשר איתנו. כנראה לא נמכור שוב לקימברלי, כי הם מייצרים רק מוצרי מדף וזה חייב להיות מוצר מרשם, כי אנחנו רוצים לוודא שהאישה מאובחנת נכון. לכן המוצר ישווק על ידי חברת מכשור רפואי שיש לה קשר לצרכן".

בימים אלה, החברה מגייסת 10-12 מיליון דולר. לקונטיפי מוצרים נוספים שהיא אינה חושפת עדיין, והיא צפויה לפתח אותם אחרי שהמוצר הזה יימכר או ימוסחר מול חברת שיווק.

קונטיפי מדיקל

שנת הקמה: 2013

תחום פעילות: מוצרים מתכלים לטיפול בצניחת איברים

מייסדים: ד"ר אילן זיו, זאב ברונפלד בוריס קרסני

מנכ"ל: ד"ר אילן זיו 

מספר עובדים: 10, בקיסריה

גיוסי הון: חלק מהמשקיעים של קונטיפי לימיטד השקיעו חלק מרווחיהם בקונטיפי מדיקל