טקדה רוצה את שייר, ואלרגן רוצה למגרש של הגדולים באמת

במרכזה של סערת מיזוגים חדשה עומדת חברת שייר הבריטית, שעיקר פעילותה הוא בתחום התרופות למחלות נדירות

מנכ"ל שייר פלמינג אורנסקו / צילום: רויטרס
מנכ"ל שייר פלמינג אורנסקו / צילום: רויטרס

אחרי שנה שקטה יחסית, 2018 מסתמנת כבעלת פוטנציאל רב יותר בעסקי המיזוגים והרכישות בתחום הפארמה. אפילו יש כבר סערה חדשה, שבמרכזה עומדת חברת שייר  הבריטית, המפתחת ומשווקת בעיקר תרופות למחלות נדירות ולהפרעות קשב וריכוז, ונסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 49 מיליארד דולר. שתי מחזרות הביעו התעניינות ברכישתה - טקדה הבינלאומית שמקורה ביפן, ואלרגן האמריקאית, שבינתיים משכה את הצעת הרכישה שלה. ההתעניינות הזאת הובילה לעלייה של 6% במחיר המניה בשבוע האחרון, ולעלייה של 30% מאז הוגשה הצעת הרכישה הראשונה של טקדה, לפני כחודש. כל זאת אחרי שהמניה איבדה 40% בשנתיים שקדמו להודעה.

לתאגיד שייר היו קשרים גם עם חברות ישראליות: היא שותפה של קמהדע לשיווק המוצר המוביל שלה גלסיה, היא ניצחה את פרוטליקס בשוק התרופות האירופי למחלת גושה, ואחד הבכירים שלה בתחום ה-ADHD (הפרעות קשב וריכוז) עבר לאלקוברה. התרופות של שייר ל-ADHD הן מהמובילות שלה, אולם יש לה תרופות רבות נוספות והכנסות כוללות של כ-17 מיליארד דולר בשנה.

רכישת שייר דומה לנחש בריח שבולע פיל

לאחרונה, המשקיעים של שייר הביעו חוסר שביעות רצון מהכיוון שאליו הלכה, בעיקר מבחינה פיננסית. הרכישות שביצעה (בקסלטה ב-32 מיליארד דולר ו-NPS בכ-5 מיליארד דולר) סיכנו את יצובתה, ושתי התרופות המובילות שלה להפרעות קשה - אדרל ואינטוניב - הפכו גנריות (התרופה וויואנס עדיין מוגנת פטנט ונמכרה ב-2017 ב-1.9 מיליארד דולר דולר). כך, ב-2014 סומנה שייר כמטרה לרכישה על ידי Abbvie, אך הרעיון ננטש לאחר ששונו חוקי המיסוי בארה"ב ורכישת חברה לא-אמריקאית לא הייתה מניבה ל-Abbvie הטבות מס כמצופה, ומניית החברה נפגעה מהנסיגה.

טקדה, המחזרת העיקרית כרגע, מוכרת בישראל כזכיינית בחממת פיתוח התרופות FuruRX. מדובר בחברה יפנית שהתמחתה במשך כ-200 שנה בעיקר בשווקים ליד הבית. רק ב-1977 רכשה לראשונה חברה אמריקאית והחלה להתבסס בשוק הבינלאומי. ב-2008 היא רכשה את חברת מילניום המפתחת תרופות לסרטן והפכה שחקנית מפתח בינלאומית בתחום הזה. כעת היא מעוניינת לשחזר את ההצלחה עם שייר. טקדה נסחרת לפי שווי של 35.8 מיליארד דולר, פחות מהסכום שהיא מציעה עבור שייר. העסקה עצמה אמורה להתבצע במזומן ובמניות.

ארבע פעמים פנתה טקדה לשייר, ובכל פעם הסכום שהציעה הלכו וגדלו. ההצעה האחרונה הייתה לרכוש את שייר ב-62.5 מיליארד דולר ולחזק את רכיב המזומן בהצעה.

לפני כמה ימים נכנסה גם אלרגן לתמונה וחיממה את הזירה. היא הודיעה שגם היא מעוניינת בשייר, אך חזרה בה לבסוף. יצרנית הבוטוקס, הפועלת בשוק הרפואי והאסתטי, כנראה עשתה את דיל חייה כשהתמזגה עם חברת הגנריקה אקטביס ולאחר מכן מכרה את פעילותה במחיר מוגזם-בדיעבד לטבע. אלרגן נסחרת כיום בכ-52 מיליארד דולר, כלומר לא הרבה יותר משייר אחרי העליות. כלומר, גם מבחינת אלרגן וגם מבחינת טקדה, מיזוג עם שייר הוא מסוג "נחש בריח שבלע פיל" - עיסקה שבה הן רוכשות חברה גדולה מהן. מבחינת ההתאמה במוצרים של החברות, סימן השאלה סביב אלרגן גדול יותר.

עד היום רכשה אלרגן בעיקר חברות קטנות יחסית. בשנים האחרונות, היא בכלל הייתה בצד השני של תהליכי ה"מגה-מיזוגים" (היא כמעט נרכשה על ידי פייזר). רכישת שייר מוציאה אותה מאזור הנוחות הפיננסי שלה, ואכן המניה ירדה ב-4% עם הודעת ההתעניינות שלה. לפי "גרדיאן" הבריטי, בעלי מניות משמעותיים באלרגן פנו ליו"ר החברה, ברנט סונדרס, וביקשו ממנו לא להיכנס למהלך שעלול לסכן אותה.

אלרגן אמנם נסוגה, אך ההתעניינות שלה בשייר עשויה להעיד על העניין שלה לבצע בקרוב רכישה משמעותית שתעלה אותה למגרש של חברות התרופות הגדולות ביותר.

במקביל לדחיית שלוש ההצעות של טקדה ומסע גישושים אחר הצעה טובה יותר, הודיעה שייר על מכירת עסקי האונקולוגיה שלה לסרבייה (Servier) הצרפתית תמורת 2.4 מיליארד דולר - מהלך שיכול לחזק את פעילותה העצמאית ולהפחית את העניין של טקדה בה.

בעבר אמרו אנשי שייר כי היא שוקלת להיפרד דווקא מפעילות ה-ADHD, שהיא אמנם חזקה אך אינה תואמת את שאר פעילותה בתחום המחלות הנדירות. ייתכן כי ספין אוף של המוצרים האלה יחזק את החברה, כך שתוכל להמשיך להיות עצמאית, אך מנגד יפחית את המחיר שלה כך שתהיה עוד יותר אטרקטיבית עבור טקדה.