ההיסטוריה חוזרת: הפחתת דירוג לחברת ההלוואות מדלי

S&P מעלות: "הורדת הדירוג משקפת את המשך החולשה בביצועי תיק ההשקעות של מדלי, המשתקפת בשיעור גבוה של חובות שאינם צוברים הכנסה"

דירוג אג"ח/ צילום: שאטרסטוק
דירוג אג"ח/ צילום: שאטרסטוק

חברת הדירוג S&P מעלות הפחיתה אתמול את בדרגה אחת דירוג החוב של חברת ההלוואות האמריקאית מדלי קפיטל קורפוריישן, וזאת כשלושה חודשים בלבד לאחר הנפקת האג"ח הראשונה שלה בבורסה בת"א. לדברי S&P, הורדת הדירוג מ-A פלוס ל-A משקפת את הביצועים החלשים בתיק ההשקעות של מדלי.

בסקירה מציינת חברת הדירוג כי "הורדת הדירוג משקפת את המשך החולשה בביצועי תיק ההשקעות, המשתקפת בשיעור גבוה של חובות שאינם צוברים הכנסה ושל ההכנסות בעין, ובגידול בהפסדי השקעות לא ממומשים. נוסף על כך, שיעור ההחזקה במניות מתוך תיק ההשקעות, גדול בהשוואה לקבוצת הייחוס ומכביד על הדירוג".

מדלי שייכת לגל חדש של חברות אשראי אמריקאיות שהחלו השנה להנפיק איגרות חוב בת"א. החברה השלימה בסוף ינואר השנה גיוס של 413 מיליון שקל (ברוטו) באמצעות הנפקת איגרות חוב צמודות לדולר למשקיעים בישראל. במקביל, ביצעה החברה רישום למסחר של מניותיה בת"א, וזאת במקביל למסחר בהן בניו יורק. מאז ההנפקה ועד היום איבדו האג"ח של מדלי כ-3.5% מערכן, והן נסחרות כעת במחיר המשקף תשואה שנתית לפדיון של 7.8%, בעוד האג"ח משלמת ריבית של 5.2% בלבד.

לחלק מהעלייה בתשואת האג"ח של מדלי אחראי כנראה חוק זמינות האשראי לעסקים קטנים, שנחקק לאחרונה בארה"ב. החוק הפחית את דרישת כיסוי הנכסים לחברות פיתוח עסקים מ-200% ל-150%, ואיפשר להן להגדיל משמעותית את רמת המינוף שלהן. מדלי טרם הודיעה על תוכנית לשינוי בדרישת כיסוי הנכסים שלה, אולם היא עשויה להחליט על כך בעתיד.

מדלי, שמוגדרת כחברה לפיתוח עסקים, הציגה בסוף 2017 תיק השקעות בשווי של 836 מיליון דולר ומזומנים בשווי של 50 מיליון דולר, כשמנגד הוצגו התחייבויות פיננסיות בשווי של 467 מיליון דולר. ההון העצמי שלה (שמוגדר בדוחות כסך נכסים נטו) בסוף 2017 עמד על 420 מיליון דולר.

מדלי נסחרת כיום בארה"ב לפי שווי של כ-230 מיליון דולר. ברבעון הרביעי הציגה החברה ירידה של 29% ברווח הנקי ל-7 מיליון דולר, אולם גם הפסד נטו ממימוש השקעות של 22 אלף דולר, ואף רשמה הפחתות שטרם הוכרו על השקעות בסך של 39 מיליון דולר. בחברה ציינו כי ההפחתות הגדולות שטרם הוכרו נובעות בעיקר מהלוואות שניתנו לשלושה לווים אשר כלולות בתיק ההשקעות הוותיק שלה.

תיק ההשקעות הישן והמכביד מצטמצם

לדברי S&P מעלות, שיעור החובות של מדלי שאינם צוברים הכנסה מסך תיק ההשקעות (במונחי עלות) עלה ברבעון שהסתיים בדצמבר 2017 מ-14.8% ל-19.4%. בנוסף, הציגה החברה שיעור הכנסות בעין של 15.6% (לפי ממוצע נע של 12 חודשים) מסך ההכנסות מהשקעות ברוטו, וזאת לעומת שיעור של 6%-7% בלבד בקבוצת הייחוס.

יתר על כן, בחברת הדירוג מדגישים עוד כי הפסדי ההשקעות הלא ממומשים השנתיים של מדלי הסתכמו ב-117 מיליון דולר, ואלו עלולים להיתרגם בהמשך להפסדים ממומשים שיגדילו את המינוף של חברת ההלוואות. עם זאת, מדגישים ב-S&P מעלות כי תיק ההשקעות הישן שמורכב מהלוואות ללווים קטנים צפוי להצטמצם במהלך 12 החודשים הקרובים, מבחינת היקפו ביחס לתיק ההשקעות כולו.

האנליסטים בחברת הדירוג גם רואים בחיוב את האסטרטגיה של הנהלת מדלי בשלוש השנים האחרונות, להתמקד בשינוי תיק ההשקעות באמצעות הענקת הלוואות בכירות מובטחות בשעבוד ראשון לחברות הנתמכות בידי משקיעים פיננסיים, כגון קרנות השקעה פרטיות. להערכתם, מדדי איכות האשראי ישתפרו כאשר התיק הישן יקטן ויוחלף בהשקעות חדשות.