טראמפ: לאיראן יהיו בעיות גדולות אם תחדש מאמצי הגרעין

בתחילת פגישתו עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, סרב טראמפ לומר אם יחדש את ההסכם הגרעיני עם איראן • אנליסטים: אזהרתו לאיראן היא איתות לכך שהוא נוטה להטיל עליה סנקציות חדשות

הנשיא טראמפ  / צילום: רויטרס
הנשיא טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הזהיר הערב (ג') את איראן מפני חידוש מאמציה להתחמש בנשק גרעיני.

בפוטו-אופ בלשכה הסגלגלה בבית הלבן, בתחילת פגישתו עם נשיא צרפת, עמנואל מקרון, אמר טראמפ, כי אם האיראנים יחדשו את מאמצי הגרעין שלהם, "יהיו להם בעיות גדולות יותר מאשר אי-פעם".

"לא יהיה (לאיראנים) קל לאתחל את התכנית", אמר טראמפ. "הם לא יאתחלו שום דבר. אם הם אכן יאתחלו את המאמצים הגרעינים, יהיו להם בעיות גדולות, גדולות יותר מאשר אי-פעם בעבר".

אנליסטים אומרים, כי הדברים הם איתות לכוונת טראמפ להתנער מההסכם הגרעיני עם איראן ב-12 במאי, המועד שבו אמור הממשל להכריע בסוגיה זו. איראן הזהירה כמה פעמים, שהיא תחדש את יזמת הגרעין שלה אם ארה"ב תמשוך ידה מההסכם, ודברי טראמפ הם אזהרה לטהראן לא לנהוג כך.

טראמפ מתח ביקורת קשה ביותר על ההסכם: "זה (הסכם) מטורף. מגוחך. הוא לא היה צריך להיחתם כלל".

כשעתיים לאחר-מכן, במסיבת עיתונאים פורמלית, אמר טראמפ, כי הדיון על איראן היה "מהותי" וכי הוא מצפה "לעשות משהו", אך הוא לא נתן שום סימן לכך שבכוונתו להיענות לקריאת אורחו ולהוסיף לדבוק בהסכם. להיפך, מדבריו נראה, שמבחינתו ההסכם עם איראן כבר מת, ושהוא נמנע מלומר זאת במפורש רק כדי להימנע מחילוקי דעות פומביים עם "ידידו הטוב" מקרון.

בתשובה על עתיד המסמך הוא השיב: "אנו נראה. אנשים יודעים מה השקפותיי על ההסכם עם איראן. זו היתה עסקה איומה... יש סיכוי, אך מי יודע מה אעשה ב-12 במאי, אע"פ שאתם יודעים היטב מה אני עומד לעשות".

במאמץ להציג לפני העולם חזית מאוחדת, החליטו טראמפ ומקרון לפעול יחדיו להקמת "עסקה חדשה עם איראן". לדברי מקרון, לעסקה החדשה יהיו ארבעה קודקודים: ההסכם הגרעיני הנוכחי עם איראן; תכנית הטילים בליסטיים של איראן; פעילותה של איראן ברחבי המזה"ת; ותכנית כיצד לפעול אחרי 2025, שבה עומד לפקוע ההסכם הנוכחי עם טהראן. הוא הדגיש, כי ההסכם הגרעיני הנוכחי הוא הקודקוד הראשון וכי ארה"ב היא שתחליט מה תהיה עמדתה כלפיו.

תגובת טראמפ: "אני חושב שיש לנו סיכוי טוב להשיג עסקה אולי גדולה יותר", אך הוא הדגיש שעסקה כזו צריכה להיבנות על "יסודות מוצקים". לדבריו, ההסכם הגרעיני הקיים "נשען על יסודות רקובים. זו עסקה רעה. זה מבנה גרוע. הוא קורס תחתיו. נראה מה יקרה ב-12 במאי".

יחד עם זאת, רמז טראמפ שהוא מוכן לגלות גמישות לגבי הוצאת הכוחות האמריקאים בסוריה. לדבריו, הוא רוצה להחזיר את הכוחות הביתה במהרה, אך, בה בעת, הוא רוצה למנוע מאיראן גישה לים התיכון.

למרבה ההפתעה, השחיל טראמפ לאחת מתשובותיו קובלנה חריפה נגד מדינות המזה"ת העשירות שאינן נושאות בהוצאות קיומן: "כמה מדינות באזור, חלקן עשירות ביותר, לא היו קיימות בלעדי ארה"ב. אפילו לא יום אחד. הן צריכות לשלם על כך. שבעה טריליון דולר בזבזנו על המזה"ת ולא קיבלנו בתמורה שום דבר. אנחנו לא נוסיף לשאת בהוצאות האלה. המדינות האלה ישלמו. דיברנו איתן".

בשיחתם דנו שני הנשיאים גם בסוגיית התחממות כדור-הארץ והסתלקות ארה"ב מהסכם פאריס, ובשיחות המתוכננות בין ארה"ב לקוריאה הצפונית.