העליון בארה"ב: הבנק הערבי חסין מתביעות של קורבנות טרור

בית המשפט בוושינגטון דחה תביעה של כ-6,000 קרבנות טרור, רבים מהם ישראלים, נגד הבנק הערבי, בטענה כי הבנק מימן ארגוני טרור פלסטיניים • דעת רוב השופטים: התובעים לא הצליחו להוכיח שלבנק הנתבע יש דריסת רגל משמעותית בארה"ב

בית המשפט העליון בארה"ב / צילום: שאטרסטוק
בית המשפט העליון בארה"ב / צילום: שאטרסטוק

בית המשפט העליון של ארה"ב קבע אתמול (ג') בפסיקה תקדימית כי הבנק הערבי, אחד מהבנקים הגדולים ביותר במזרח התיכון, חסין מתביעות של קורבנות טרור וקרוביהם, אם התובעים אינם אמריקאים. התובעים טענו כי הבנק מימן, באמצעות סניפו בארה"ב, ארגוני טרור פלסטיניים שהיו אחראים לפיגועים בישראל.

את התביעה הגישו כ-6,000 לא אמריקאים, בהם ישראלים, קורבנות של פיגועים בישראל בתקופת האינתיפאדה השנייה, בין 2000 ל-2005, או קרוביהם. את התביעה הוביל אזרח בריטי, ג'וזף ג'סנר, שבנו, אף הוא אזרח בריטי, נהרג בפיגוע התאבדות באוטובוס בתל-אביב ב-2002, בהיותו בן 19.

הבנק הערבי, שנוסד בירושלים ב-1930, מחזיק עתה כ-600 סניפים ברחבי תבל. התובעים טענו כי הבנק היה למעשה ה"שלם" של ארגוני טרור פלסטיניים. לטענתם, הבנק מימן ביודעין פיגועי טרור, לרבות פיגועי התאבדות.

תביעתם גרסה כי סניף הבנק הערבי בניו-יורק היה מרכז להעברת כספים שסייעו לחמאס ולארגוני טרור אחרים לממן פיגועים ולשלם גימלאות למשפחות של מבצעי הפיגועים שנהרגו או נעצרו בין 1995 ל-2005. התובעים תבעו פיצויים בסכומים מצרפיים של מאות מיליוני דולר.

התובעים השעינו את תביעתם על חוק מ-1789, Alien Tort Statute. בסוף המאה ה-20 קבעו בתי המשפט בארה"ב כי החוק הזה מתיר לאזרחים זרים לבקש מזור משפטי בבתי משפט אמריקאים לעוולות שנגרמו להם מחוץ לארה"ב. בדרך-כלל נעשה שימוש בחוק זה בתביעות על הפרות של זכויות האדם מחוץ לארה"ב. ברוב המקרים היו הנתבעים שליטים עריצים או תאגידים בינלאומיים שעשו כבשלהם במדינות העולם השלישי.

הסאגה המשפטית של התובעים החלה ב-2004. כמה קבוצות תובעים הגישו אז בנפרד תביעות נגד הבנק הערבי, אך כולן נדחו. בשלב מאוחר יותר אוחדו התביעות, אך גם התביעה המאוחדת לא עברה רף הערכאות הגבוהות יותר. אבל באפריל 2017, כאשר היה נדמה שאפסו סיכויי התביעה, הסכים בית המשפט העליון לדון בה והצית תקווה מחודשת של התובעים שסוף-סוף ייעשה צדק. אתמול נופצו תקוות אלה.

פסיקת העליון התקבלה ברוב של חמשת השופטים השמרנים. הם קבעו כי התובעים לא הצליחו להוכיח שלבנק הערבי יש דריסת רגל - כלומר נוכחות - משמעותית בארה"ב, ושהוא סייע, ולו גם באופן פסיבי, לביצוע פיגועי טרור. השופט העליון אנתוני קנדי קבע: "בהיעדר פעולת חקיקה (חדשה) של הקונגרס, יהיה זה בלתי הולם שבית המשפט יחיל (את החוק מ-1789) על תאגידים זרים".

בדעת מיעוט גרסו ארבעת השופטים הליברליים כי פסיקת הרוב תסיר מחברות אחריות לביצוע פעולות בלתי מוסריות ו/או בלתי חוקיות מחוץ לארה"ב.

אנליסטים משפטיים מעריכים כי חמשת השופטים השמרנים חששו שפסיקה נגד הבנק הערבי תגרום להצפת בתי משפט בארה"ב בתביעות של גורמים זרים נגד ישויות פיננסיות זרות שיואשמו במימון פעולות טרור בעולם כולו. השופטים האמינו כנראה שמצב כזה הוא מתכון ליצירת מתחים דיפלומטיים בין ארה"ב למדינות אחרות,

יודגש כי ב-2014 זכתה קבוצה אחרת בניצחונות בבתי משפט בארה"ב בתביעות נגד הבנק הערבי, בצד כמה תבוסות. ההצלחה החלקית של קבוצה זו הניעה את הבנק הערבי להגיע לפשרה עם התובעים מחוץ לכותלי בית המשפטי ולשלם להם מיליארד דולר. אבל כל התובעים האלה היו אזרחי ארה"ב, בעוד שהתובעים שספגו אתמול מפלה בעליון הם כולם זרים.

המשמעות: בית המשפט העליון בארה"ב העניק אתמול לבנק הערבי חסינות מתביעות של ישראלים ולא אמריקאים אחרים בגין קשריו לכאורה עם ארגוני טרור.