מכירת אורפק: או.אר.טי מתדלקת רווח נוסף של מעל ל-8 מ' ש'

ב-2017 כבר הציגה החברה רווח של כ-250 מיליון שקל בעקבות מכירתה של חברת הדלקנים לג'ילברקו

צילום: שאטרסטוק
צילום: שאטרסטוק

חברת הטכנולוגיה או.אר.טי ממשיכה ליהנות מהאקזיט המרשים שרשמה בשנה שעברה ממכירת החברה הבת אורפק, לפי שווי של 225 מיליון דולר. או.אר.טי, שבשליטה בה מחזיק נחום אורן באמצעות חברת אינטרגאמא, עדכנה הבוקר כי היא צפויה להכיר ברווח נוסף (לפני מס) של יותר מ-8 מיליון שקל (כ-2.5 מיליון דולר) בגין מכירת אורפק, וזאת לאחר שב-2017 הציגה בעקבות המכירה רווח עתק של כ-250 מיליון שקל, בסעיף פעילות מופסקת.

אורפק, שנוסדה ב-1983, מייצרת מערכות לתדלוק אוטומטי המבוססות על זהות הרכב (דלקן), מערכות אוטומציה ממחושבות שמאפשרות ניהול תדלוק וניהול תחנות דלק, מערכות בקרה השולטות על מגוון הציוד המצוי בתחנת הדלק, מערכות תוכנה וחומרה לניהול חנויות הנוחות בתחנה וטרמינלים לתדלוק עצמי.

הרווח הנוסף מהמכירה, שעליו עדכנה כעת או.אר.טי, צפוי בעקבות פסק בורר שניתן במסגרת הליך בוררות הקשור להפצת מוצרי אורפק במקסיקו, המקבע את סכום החשיפות הקיימות בנושא, ומזכה אותה בכ-16.5 מיליון שקל (קרוב ל-5 מיליון דולר), סכום שממנו נגזר הרווח הנוסף.

מניית או.אר.טי הגיבה לדיווח בעליות של כ-2%-1.5%, אולם שנה לאחור היא מציגה שחיקה של כ-15% בערכה, ומשקפת לחברה שווי נוכחי של כ-170 מיליון שקל.

בשנה שעברה נמכרו החזקותיה של או.אר.טי באורפק (68%) למי שהייתה שותפה בה בהחזקת מיעוט, חברה זרה הנמנית עם קבוצת ג'ילברקו (Gilbarco), המספקת פתרונות טכנולוגיים לקמעונאים בתחום הדלק, ושהחזיקה אז כ-20% מאורפק.

מלבד החברה, מי שנהנה באופן אישי ממכירתה של אורפק היה המנכ"ל הוותיק של או.אר.טי, אלכס מילנר, שסיים את תפקידו בסוף 2017, שבסיכומה קיבל מענק מיוחד של 7.6 מיליון שקל בגין המכירה, שהקפיצה את סך עלות העסקתו השנתית בחברה ל-8.7 מיליון שקל.

הרעה ניכרת בפעילות החברה

לאחר מכירתה של אורפק לשותפתה, עיקר פעילותה הנוכחית של או.אר.טי מתרכזת בייצור ושיווק מערכות כרטוס וניהול אלקטרוניות לתחבורה ציבורית (טרנסוויי). בנטרול הרווח המרשים שייצרה לה המכירה אשתקד, ורווח נקי של 226 מיליון שקל שהציגה בסיכום שנתי בעקבות כך, תוצאותיה הכספיות העידו על הרעה ניכרת בפעילות.

זו באה לידי ביטוי בצניחה של קרוב ל-70% בהכנסותיה, שעמדו על כ-7 מיליון שקל, מעבר להפסד גולמי של 8.5 מיליון שקל, לעומת רווח גולמי של 6.5 מיליון שקל ב-2016 והפסד תפעולי שגדל פי ארבעה והגיע ליותר מ-17 מיליון שקל.

כך, הפסדיה מפעילויות נמשכות של או.אר.טי גדלו ב-275% ל-20 מיליון שקל, והם מצטברים תוך שלוש שנים (2017-2015) לכ-32 מיליון שקל.

את השחיקה בהכנסות ייחסו באו.אר.טי לסיום פרויקט עיקרי, ונוסף עליו סבלה החברה מהפרשות, ממחיקת מלאי ומירידת ערך שגררה אותה להפסד הגולמי. כמו כן היא נפגעה מעלייה בהוצאות מימון.

את יתרת המזומנים שהצטברה לה בעקבות המכירה החלה אורפק להשקיע בכמה אפיקים, בהם השקעות סחירות בשוק ההון, השקעות אלטרנטיביות, קרנות גידור וקרנות הון סיכון, והשקעות ישירות בניהול עצמי. עוד מתכננת החברה לאתר הזדמנויות השקעה, ולרכוש השפעה מהותית או שליטה בחברות.