ג'ק מא בישראל: ים המלח, מורשת יהודית וגם בחינת השקעות

מייסד ענקית האינטרנט הסינית נחת לפנות בוקר בישראל לביקור ראשון • הוא ישתתף באירועים במוזיאון ישראל ובאוניברסיטת ת"א, ייפגש עם נתניהו ואלי כהן - אך גם יבדוק מקרוב גופים שיש להם בו עניין אישי

ג'ק מא / צילום: רויטרס
ג'ק מא / צילום: רויטרס

מייסד ויו"ר עליבאבא ג'ק מא נחת לפנות בוקר בישראל, מלווה ב-35 מנהלים בכירים מענקית המסחר האלקטרוני הסינית - משלחת גדולה יחסית למקובל בביקורים מסוג זה. זהו ביקורו הראשון בארץ של אחד האישים הבכירים ביותר כיום בעולם הטכנולוגיה, והוא פתח אותו באופן התיירותי המקובל: הבוקר יצא מא לטבול ולצוף בים המלח.

ל"גלובס" נודע שלקראת הגעתו לישראל ביקש מא ממארחיו ומאנשים אשר סייעו לו בתיאום הביקור לשים דגש על נושאים הקשורים לחשיבה היהודית. כך למשל, ביום רביעי יתארחו מא ומשלחתו הגדולה במוזיאון ישראל לאירוע סגור שמספר המוזמנים אליו מצומצם יחסית.

על רקע בקשת אנשי עליבאבא לתת דגש יהודי-תרבותי לביקור, בחנו במשרד הכלכלה כמה אפשרויות ורצו שהאירוח יישא גם אופי לאומי, וכך בחר השר אלי כהן את מוזיאון ישראל כמקום המתאים. "נמסר לנו כי מר ג'ק מא מגלה עניין רב במסורת ובתרבות היהודית ומוזיאון ישראל נתן מענה גם לצורך זה", נכתב במסמכים המאשרים את עריכת קבלת הפנים והביקור. לצד ארוחת צהריים חגיגית וסיור לקבוצה המלווה, הוא יקיים פורום עסקי במתחם נפרד במוזיאון.

פרט למרכיבים התיירותיים והתרבותיים בביקורו של יו"ר עליבאבא, יש לו כמובן גם צדדים עסקיים ומדיניים. מחר אמור מא לפתוח את היום בגופים אשר יש לו בהם עניין אישי, לרבות בחינת השקעות, ויגיע בין היתר לפגישה במשרדי קרן JVP הירושלמית שבה משקיעה עליבאבא. סביר שמא יבקר גם בעליבאבא ישראל - מרכז החברה בארץ, שנבנה על בסיס סטארט-אפ הראייה הממוחשבת ויזואליד (Visualead), כפי שנחשף בנובמבר ב"גלובס".

מא אמור גם להיוועד עם ראש הממשלה נתניהו, אך לוח הזמנים בנוגע לכך טרם פורסם, וכן להיפגש עם שר הכלכלה כהן ברביעי. הפגישות הוגדרו סגורות לתקשורת ושרי הממשלה לא מוכנים לספק פרטים מעבר לכך, כדי לא לחבל בעצם קיומן.

בנוסף יקבל מא תואר ד"ר לשם כבוד באוניברסיטת תל אביב בטקס שייערך בחמישי בערב. מוקדם יותר באותו יום הוא ישתתף במפגש שאלות-תשובות שאליו הוזמנו סטודנטים, בוגרי האוניברסיטה, וחברי "מועדון ה-100" של הפקולטה לניהול, ובו חברים ידידי ובוגרי הפקולטה הממלאים תפקידים בכירים במשק. מאוניברסיטת תל אביב נמסר עוד כי מא ייפגש עם הנהלת המוסד ועם חוקרים מובילים בתחומי ההנדסה, מדעי המחשב והבינה המלאכותית.

למא היכרות מוקדמת עם עולם הטכנולוגיה הישראלי: פרט לוויזואליד, עליבאבא השקיעה לאורך השנים במספר סטארט-אפים מקומיים. אחד מהם הוא Twiggle שפיתח מנוע חיפוש לאתרי קניות, המתבסס על עיבוד שפה טבעית (NLP), ובו השקיעה החברה הסינית לפי דיווחים 5.3 מיליון דולר. עליבאבא גם משתפת פעולה עם SQream הישראלית, שפיתחה טכנולוגיה לניהול מאגרי מידע. גם חברת האוטו-טק הישראלית Nexar גייסה בינואר 30 מיליון דולר בהשתתפות עליבאבא.