פתאום האינטרנט לא נראה כמו רעיון כל-כך טוב

סקר חדש מעלה שהרשת אולי הפכה לדבר מובן מאליו, אבל יותר ויותר אנשים חושבים שהיא משפיעה לרעה על החברה האנושית • לא בגלל הפגיעה בפרטיות, אלא בגלל הבדידות

האינטרנט מעצים את הבדידות / צילום: Shutterstock
האינטרנט מעצים את הבדידות / צילום: Shutterstock

האם האינטרנט הוא דבר טוב או רע? האם באופן אישי הוא עשה לכם טוב או רע בשנים האחרונות? האם לדעתכם האינטרנט עשה טוב לחברה האנושית, או שמא השפעותיו שליליות ברובן? ואיך הייתם מגיבים לשאלות הללו אילו סוקר היה מציג אותן בפניכם?

ייתכן שהתהיות האלה נראות קצת מוזרות ב-2018. הרי האינטרנט הפך כבר מזמן להיות עובדה קיימת ובסיסית, כמעט כמו חשמל ומים: תשתית לכלכלה חובקת עולם, לעסקים ולאנשים פרטיים, לאוסף התכנים הגדול ביותר עלי אדמות ולתקשורת המחברת מיליארדים על פני כדור הארץ ומאפשרת להם לשתף ביניהם כל דבר. ולמרות זאת, מכון המחקר האמריקאי העצמאי Pew מבצע כבר חמש שנים ברציפות מעין סקר שביעות-רצון של הקהל הרחב בנושא האינטרנט. שלשום (ב') התפרסמו הממצאים העדכניים לשנת 2018, והם מעוררים עניין. האינטרנט אולי הפך למובן מאליו, אבל גם לאהוד פחות מבעבר.

הצעירים והמשכילים תומכים ברשת

מבין כ-2,000 נסקרים, מספר האמריקאים החושבים שהאינטרנט הוא בסך-הכול דבר טוב לחברה האנושית הולך ויורד באופן מתמיד בשנים האחרונות. מאז 2014, אז החלו לבצע את הסקרים, הוא ירד ב-6% - וכיום עומד על 70% בלבד. עדיין רוב גדול, אך גדול פחות. 14% מהאנשים סבורים שהשפעותיו מעורבות, ועוד 14% שהשפעותיו שליליות. מעניין לשים לב שרוב גדול יותר מהנסקרים חש שהאינטרנט הוא דבר טוב עבורו ברמת האישית - 88% מהם, ירידה קלה לעומת 90% ב-2014.

התשובות לסקר תלויות באופן מובהק בגיל הנשאלים: בקרב מבוגרים מעל גיל 65 הירידה בשביעות-הרצון מהשפעותיו החברתית של האינטרנט הייתה הרבה יותר משמעותית מאשר הממוצע של כלל האוכלוסייה. רק 64% סברו כך השנה, 14% פחות משיעורם לפני חמש שנים. בקרב צעירים, בני 18 עד 29, הירידה הייתה מתונה הרבה יותר, ועמדה על 5%. מחברי הסקר מציינים בנוסף שככל שרמת ההשכלה של הנסקרים הייתה גבוהה יותר, כך הם היו מרוצים יותר מהאינטרנט.

האינטרנט טוב?
 האינטרנט טוב?

מה גורם לאנשים לחשוב שהאינטרנט הוא תופעה שלילית? גם לכך התשובה לא צפויה. רק 5% קשרו את תחושתם השלילית כלפי הרשת בנושאי הפרטיות וחשיפת המידע האישי הרגיש שלהם לכל דורש. לעומת זאת, כרבע מהם ענו שהאינטרנט גורם לאנשים להיות מבודדים ולהשקיע יותר זמן בבילוי מול מכשירים מאשר בסביבת בני אדם. 16% הוטרדו מפייק ניוז, 14% מהסכנות האורבות ברשת לקטינים ו-13% השיבו שהפעילות הבלתי חוקית ברשת היא זו שגורמת לסנטימנט השלילי שלהם כלפיה.

הנתונים האלה בולטים במיוחד לאור הסערה הציבורית הגדול בשבועות האחרונים, בעקבות חשיפת הפיאסקו של ניצול המידע של גולשים בפייסבוק בידי חברת קיימברידג' אנליטיקה. אחרי הצעקה הגדולה, הסערה בתקשורת, חקירות הראווה בקונגרס ובסנאט, הכאתו הפומבית על חטא של מארק צוקרברג, אלפי מאמרי מערכת נזעמים, מיליוני פוסטים של לוחמי החופש והפרטיות - אחרי כל אלה, מה שבאמת מטריד חלק גדל והולך של משתמשי האינטרנט הוא הבדידות.

שימו לב לכל הגולשים הבודדים

מה שלא מפתיע הוא שהמבוגרים יותר הם אלה שמביעים יותר את חששותיהם ותחושותיהם הקשות. אחרי הכול, הם הספיקו לראות עולם אחר לגמרי בחלק ניכר משנות חייהם. הם חיו בעולם שבו התקשורת הבין-אישית הישירה והפיזית הייתה האמצעי המרכזי להעברת מסרים וחוויות, לצד הטלפון הקווי והמכתבים. הם עוד זוכרים את העולם הישן ההוא וכנראה לחיוב. הוסיפו לכך את העובדה שיותר ויותר אנשים הצעירים מהם בגילם מתקשרים באופן שונה לחלוטין, במסרים קצרים, בניסוחים תמציתיים ובמגוון האמצעים השיתופיים שנוצרו במיוחד לכבודם בעשור האחרון, והנה לכם מתכון לנתק בין-דורי חריף. הנתק הזה מהווה קטליזטור לתחושת אי-נוחות בקרב המבוגרים, אפילו דאגה וחשש ממה שעוד צפוי להגיע אלינו בחסות הקדמה.

הסקר של Pew אינו מספק סיבה לחשוב שהעלייה במפלס התחושות השליליות כלפי הרשת תיבלם בעתיד הנראה לעין. אם המגמה הזאת תימשך, הרי שבעוד עשר שנים עשוי להיות רוב, לפחות בארצות-הברית, לאנשים שחושבים שהאינטרנט הוא דבר רע. חישבו מה המשמעות האפשרית של סנטימנט ציבורי כזה לגבי חקיקה, מגבלות על חברות הטכנולוגיה, ובכלל - היחס ליזמות ולחדשנות, ולאנשים שמבקשים להוביל אותן. הם כנראה כבר לא יהיו גיבורי תרבות.

הביטלס שאלו פעם, באחד משיריהם האלמותיים, "כל האנשים הבודדים, מנין הם באים?". נראה שבימים אלה היו מיליוני אנשים עונים להם במקהלה: האנשים הבודדים מגיעים מהאינטרנט ומהרשתות החברתיות. דווקא מאותם מקומות, שלכאורה מגבירים את החיבור בין בני האנוש. אותן טכנולוגיות, המעצימות את היכולת שלנו לדעת יותר על היקרים לנו ולשתף אחרים בחוויות האישיות שלנו, הן בעצם אלו שגורמות לרבים מאתנו בדידות וצער. זו נקודה למחשבה עבור כולנו: משתמשי הרשתות, צרכני המדיה הדיגיטלית, אלופי הגלישה, השיתופיות והלייקים. שימו לב לאנשים הבודדים, כי מספרם הולך וגדל ורבים מהם יקרים לנו עד מאוד.