האת'ריום עלה על הכוונת של רשות ני"ע האמריקאית

רגולטורים אמריקאיים מעריכים שהשקתו של את'ריום ב-2014 הייתה כנראה הנפקת נייר ערך לא חוקית • אם הרגולטורים יחליטו שהמטבע הדיגיטלי הוא אכן נייר ערך, האתר עלול לסבול מגל של מימושים

את'ריום / צילום: שאטרסטוק
את'ריום / צילום: שאטרסטוק

הביטקוין התחמק במידה רבה מפיקוח ממשלתי, אבל הרגולטורים בודקים אם מטבעות מוצפנים פופולריים אחרים צריכים להיות מפוקחים כמו ניירות ערך, לפי מקורות יודעי דבר בנושא זה.

הבדיקה הזו מהווה איום משמעותי על המטבעות הווירטואליים, שעד כה לא נגררו לקמפיין רגולטורי נגד הונאות אפשריות בשוק הזה של נכסים. עד כה, הרגולטורים לא שאלו את עצמם אם חוקים שנועדו למניות צריכים להיות מיושמים גם על מטבעות וירטואליים כמו את'ריום, המטבע המוצפן בעל שווי השוק השני בגודלו בעולם אחרי הביטקוין, 67 מיליארד דולר. הבדיקה הנוכחית מתמקדת במטבע הזה.

הבדיקה של רגולטורים פדרליים על ניירות ערך וסחורות היא סביב השאלה אם ליוצרי מטבעות וירטואליים מלבד ביטקוין יש השפעה ניכרת על שוויים, כפי שמחיר מניה של חברה תלוי במנהלים שלה ובאסטרטגיה שלהם, בביצועי החברה ובהשקעותיה, מסרו המקורות. רשות המסחר בחוזי סחורות עתידיים, CFTC, קבעה שהביטקוין הוא סחורה, כלומר שהוא אינו כפוף לחוקי הגנת משקיעים שנאכפים על ידי רשות ניירות הערך הפדרלית, SEC.

כמה רגולטורים חושבים שהאת'ריום הוא ב"אזור האפור", ומעריכים שהשקתו ב-2014 הייתה כנראה הנפקת נייר ערך לא חוקית. תומכי המטבע הזה בעמק הסיליקון טוענים שאין אדם או ישות מסוימים מאחורי המטבע, שאחראים לשווי שלו.

לפי החוק האמריקאי, חברות שמנפיקות מניות או אג"ח חייבות לרשום את העסקה ברשות ניירות הערך - ולפרסם למשקיעים מצג מקיף של החברה - או להגביל את המכירה למוסדות מתוחכמים ולעשירים. מייסדי את'ריום לא רשמו את המכירה ב-2014 ומכרו את מטבע הזה לכל מאן דבעי.

קביעה של רגולטורים שאתר הוא נייר ערך עלולה להצית גל של מימוש שלו, ולזעזע בורסות מסחר גדולות בו כמו Coinbase, שמאפשרת למשקיעים לקנות למכור את המטבע הזה. ב-Coinbase היו דיונים פנימיים על פנייה לקבלת רישיון של ה-SEC לפעול כחברת ברוקרים. הליך כזה יעלה את המאבק סביב האת'ריום לפני השטח, מפני שחברת ברוקרים אינה יכולה לסחור בניירות ערך לא רשומים.

גארי גנסלר, יו"ר רשות המסחר בחוזים עתידיים, אמר בנאום בשבוע שעבר ש"יש טענה חזקה שאחד משני המטבעות, את'ריום או ריפל (XRP) או שניהם, הם ניירות ערך לא חוקיים".

תומכי האת'ריום אומרים שהוא משרת מטרה שמעבר למסחר. המטבע הווירטואלי הזה משולם לאנשים שמנהלים את תוכנת אתראום על המחשב שלהם - וזהו תנאי בסיסי של פרויקט מבוזר (לא ריכוזי). התומכים מציינים גם שאת האת'ריום יוצרת ("כורה") קהילה רחבה של משתמשים, ולא אדם או ישות בודדים.

"את'ריום הפך למיזם כה מבוזר, שהוא אינו יכול להיחשב לנייר ערך", כתבה קבוצת יזמי הון סיכון בהצעה לקבלת פטור רגולטורי רחב שהוגשה ל-SEC בשלהי מארס.

מפתחי מטבעות מוצפנים וכמה עורכי דין שלהם מתוסכלים מכך שרשות ניירות הערך ממשיכה ליישם מבחן משפטי מיושן כדי לקבוע אם דור חדש של נכסים כמו את'ריום נכנס לסל הנכסים שהיא מפקחת עליהם.

"מבחן האואי" (Howey Test) נקרא כך על שם פסיקה של בית המשפט העליון מ-1946 שנגעה לבעלות על פרדס הדרים. הוא מחייב את הרגולטורים לקבוע אם השקעה נעשתה ב"מיזם משותף" ואם הרווחים הצפויים תלויים במאמצים של אחרים.

הרגולטורים בודקים גם אלו גורמים נוספים משפיעים על תנודות מחיר האת'ריום. לדוגמה, הם מחפשים כמה מהביקוש למטבע נובע מאנשים שמשתמשים במטבע כדי להריץ יישומים בפלטפורמה של התוכנה.

"שימוש ביישומים אלו הוא עדיין שטח אפור מבחינה חוקית", אמר מקור מתמצא בבדיקה. לפי אחד המקורות, צוות עבודה שכולל אנשים מ-SEC ורשות המסחר בחוזי סחורות אמור להתכנס כדי לדון בממצאים בעוד חמישה ימים (7 במאי).