ארגנטינה שוב במשבר: הריבית עלתה ל-40% בתוך 8 ימים

ההעלאה עזרה לייצב את הפזו, אבל הסיכויים לצמיחה פחות גדולים כעת וקשה לראות מתי הריבית תופחת חזרה

נשיא ארגנטינה, מאוריסיו מאקרי / צילום: רויטרס, Andres Stapff
נשיא ארגנטינה, מאוריסיו מאקרי / צילום: רויטרס, Andres Stapff

הבנק המרכזי של ארגנטינה העלה ביום שישי במפתיע את הריבית בפעם השלישית ב-8 ימים, במאמץ לתמוך בפזו החלש, כאשר המדינה שוב מוצאת את עצמה נאבקת במשבר פיננסי.

הבנק המרכזי העלה את הריבית העיקרית שלו ב-6.75 נקודות אחוז, אחרי העלאות של 3 נקודות אחוז יום לפני כן וביום ו' שבוע לפני כן. ההעלאה עזרה לייצב את הפזו שלשום, אבל הריבית המוניטרית היא כעת 40%, והסיכויים לצמיחה כלכלית פחות גדולים כעת.

"בנוסף לשימוש בריבית, הבנק המרכזי ימשיך להשתמש בכל כלי ההתערבות שלו בשוק המט"ח", מסר הבנק. "הרשות המוניטרית קיבלה את ההחלטות הללו במטרה למנוע התנהגות שמשבשת את שוק המט"ח, וכן כדי לקדם את תהליך הדיס-אינפלציה, והיא ערוכה לפעול שוב במידת הצורך".

ההעלאה הבלתי צפויה של הריבית בסך של 12.75 נקודות אחוז מאז יום ו' לפני שבוע עשויה להספיק כדי לבלום את פיחות הפזו, העריכה חברת קפיטל אקונומיקס. גם האג"ח הארגנטיניות התייצבו, המניות המקומיות עלו והדולר איבד 1.7% מול הפזו.

"סוף סוף, החבר'ה האלה פועלים בדרך משמעותית ומשפיעה, והם יעצרו את הבריחה מהמטבע", אמר דניאל קרנר, מנהל אזור אמריקה הלטינית בחברת ניתוחי הסיכון אירואסיה גרופ.

ארגנטינה, בעלת היסטוריה ארוכה של מעבר ממשבר פיננסי אחד למשנהו, חוזרת לאור הזרקורים 17 שנים אחרי שהיא חדלה לפרוע חוב בסך כ-100 מיליארד דולר, במה שהייתה חדלות הפירעון הריבונית הגדולה ביותר בהיסטוריה אז (לפני יוון כעשר שנים אחר כך).

אחרי כניסתו ללשכת הנשיאות בסוף 2015, הנשיא מאוריסיו מאקרי חיזק את האמון של וול סטריט בארגנטינה כשהוא נע לבטל 12 שנים של מדיניות כלכלית פופוליסטית שהובילה לאינפלציה דו-ספרתית, לגירעון התקציבי הגדול ב-30 שנה, למחסור בדולרים ולעוני מתרחב במדינה.

מן ההתחלה, ביטול מדיניות ההוצאה הנדיבה של קודמתו כריסטינה קירשנר היה מהלך קשה של הליכה על חבל דק במדינה שבה שום נשיא לא פרוניסטי שנבחר באופן דמוקרטי לא סיים את כהונתו זה עשרות שנים.

מאקרי ביטל את הפיקוח על המטבע, ביטל כמה מיסי יבוא, ארגן השקעות בנפט והגיע להסדר על הנושים של ארגנטינה משנת 2001 שאיפשר למדינה לחזור לגייס כספים בשוקי ההון הבינלאומיים. באוקטובר זכתה מפלגתו של מאקרי, "בואו נשנה", בבחירות ביניים לקונגרס, וסללה בכך את הדרך לעוד מדיניות פרו-עסקית כאשר הכלכלה צמחה בפברואר ב-5% לעומת פברואר לפני שנה.

אבל מאקרי ניצב בפני לחצים גוברים. תושבי המדינה כועסים על העלייה בחשבונות החשמל בעקבות קיצוץ סבסוד. איגודים חזקים מתנגדים לרפורמות בתחומי הפנסיה והעבודה, שהממשלה דחתה מוקדם יותר השנה. באפריל, התמיכה בממשלה ירדה ל-44% מ-66% באוקטובר, לפי סקר אוניברסיטאי.

גם כמה משקיעים מאבדים את סבלנותם כלפי מאקרי, וקוראים לממשלה לזרז את הרפורמות ולהמשיך לקצץ את הסובסידיות ואת ההוצאה הציבורית, כאשר האינפלציה נשארת גבוהה, 25% בשנה שעברה. כמה משקיעים איבדו את האמון בעצמאות הבנק המרכזי כשהוא הפחית ריבית בינואר על אף שהאינפלציה נשארה מעל היעד של 15%.

לרשות המוניטרית הארגנטינית יש כעת מעט מאוד יכולת להפחית חזרה את הריבית, להערכת כלכלנים. הבנק המרכזי מכר כ-5 מיליארד דולר ביתרות מט"ח בשבוע שעבר בניסיון כושל לתמוך בפזו. בקצב כזה, כל יתרות המט"ח של המדינה יישחקו בתוך חודשיים.

"אם הבנק המרכזי יקל את המדיניות בשלב מוקדם מדי, הוא עלול להצית מחדש את המשבר הנוכחי", העריכה חברת החיזוי הכלכלי קפיטל אקונומיקס.

העלאת הריבית של הבנק המרכזי הגיעה כאשר הממשלה התחייבה לצמצם את ההוצאה הציבורית. ביום ו', שר האוצר ניקולס דוכובנה אמר במסיבת עיתונאים שהממשלה הורידה את יעד הגירעון התקציבי לשנה זו ל-2.7% תמ"ג מ-3.2%, מהלך שיחסוך לממשלה כ-3.2 מיליארד דולר.

הירידות בשוקי ההון בארגנטינה בשבוע שעבר היוו תזכורת לכך שהכלכלות בעולם המתפתח בעלות הגירעונות השוטפים הגבוהים במאזני התשלומים, נטל החוב הדולרי הגבוה והאינפלציה הגבוהה נשארו פגיעות לעליות ריבית בשאר העולם.

בנק גולדמן זאקס העריך שמהלכי הבנק המרכזי ומשרד האוצר של ארגנטינה היו צעד בכיוון הנכון, אך יש עוד מה לעשות. גולדמן קבע שארגנטינה צריכה "להדגיש פחות" את יעד האינפלציה של 15% לשנה זו, שנראה כעת עוד פחות אמין מאשר עד כה. "התמונה שלפני הבנק המרכזי עדיין מאתגרת מאוד. אין ערובה לכך שהעלאת הריבית שלו תספיק כדי לייצב את הדינמיקה המשתנה בשוק המט"ח", לפי גולדמן.

עד 2016, ארגנטינה תפקדה מחוץ לשוקי ההון במשך 15 שנים בעקבות חדלות הפירעון והמאבק המשפטי שלה עם הנושים. ההסדר שלה איתם והופעתה מחדש בשוקי ההון גרמו לכמה משקיעים להמר עליה מחדש. אבל הנפקות האג"ח הדולריות שלה עדיין לא משתוות להכנסות המדינה הדולריות, עובדה שמדאיגה משקיעים חסרי סבלנות.

החדשות הטובות לארגנטינה הן שהטלטלות בשוקי ההון שלה לא חייבות להעיק על צרכיה הכספיים השנה. לפני ירידת הפזו, משרד האוצר כבר כיסה 80% מדרישות המימון שלה לשנה זו. גם כניסתה הצפויה של ארגנטינה למדד מניות השווקים המתעוררים MSCI ביוני צריכה לתמוך בשוק המניות המקומי ובפזו, ואם הרפורמות שהוכרזו שלשום יימשכו, המדינה תוכל החזיר לעצמה את האמינות, והשווקים שלה יתאוששו.