באפט באסיפה השנתית: "אני גמלאי-למחצה כבר יובלות"

אחרי יותר מ-50 שנה שהוא מנהל בהצלחה את ברקשייר האתאוויי, וורן באפט מקדם את הכנת היום שאחרי • "המוניטין כעת הוא של ברקשייר", אמר באסיפה השנתית של בעלי המניות • למרות שהחברה יושבת על הר מזומנים של יותר מ-100 מיליארד דולר, אין בכוונתו לחלק דיבידינדים

וורן באפט נהנה משלגון קר / צילום: Rick Wilking, רויטרס
וורן באפט נהנה משלגון קר / צילום: Rick Wilking, רויטרס

וורן באפט ניסה בסוף השבוע להרגיע את בעלי המניות באסיפה השנתית של חברת ברקשייר האתאוויי שהוא מנהל זה יותר מ-50 שנה, שהצלחת החברה תימשך גם כשלא יעמוד יותר בראשה.

ברקשייר קידמה את שני יורשיו האפשריים של באפט, גרג אייבל ואג'יט ג'אין, לכהונת יושבי ראש החברה בינואר, והעניקה להם סמכויות רחבות של פיקוח על חטיבות העסקים שלה. מנהלי 60 ויותר חברות הבת של ברקשייר כפופים כעת לאייבל או ג'אין, ולא לבאפט.

קידומם וצאתו הבלתי נמנע של באפט מהחברה בעתיד, העלו חששות לגבי אחד מסודות הצלחתה האדירה של ברקשייר. המוניטין שלה כקונה של חברות ועסקים שמנוהלים היטב. חלק מהמוניטין הזה מבוסס על המוניטין של באפט, "הגורו מאומהה (נברסקה)". "המוניטין הוא כעת של ברקשייר. אנחנו, שאכפת לנו מהעסק, תמיד זמינים בטלפון ונישאר זמינים בטלפון", אמר באפט.

הוא חזר כמה פעמים על המסר שהצלחתה של ברקשייר בקנייה של חברות ובאיתור השקעות אטרקטיביות נובעים מהמאזן והרקורד שלה, ולא מתהילתו האישית. בעלי המניות אמנם מכירים את אייבל וגא'ין, אבל שניהם ממעטים מאד להופיע בפומבי.

40 אלף ב"וודסטוק של הקפיטליסטים"

לגבי הניהול היומיומי של ברקשייר, אין שינוי בצוות שמוביל אותה כעת, אמר באפט. "דברים לא באמת ישתנו בהרבה". הוא התלוצץ והוסיף: "אני גמלאי-למחצה כבר עשרות שנים". לדבריו, ברקשייר מניחה למנהליה לנהל את עסקיהם בעצמאות יחסית.

באפט עדיין אחראי להקצאת ההון. מנהלי תיק ההשקעות שלו, טד ושלר וטוד קומבס, מנהלים השקעה של כ-25 מיליארד דולר במניות. באפט מנהל את יתר החזקות המניות והאג"ח, ואת החזקות המזומן.

קומבס ו-ושלר ארגנו ומארגנים כמה עסקאות לברקשייר, אמר באפט. מנהלי חברות הבת של ברקשייר כבר עוסקים זה זמן רב ב"רכישות ספציפיות" משלהם.

שאלות הירושה היו מרכיב עיקרי באסיפת בעלי מניות ברקשייר באומהה, אירוע שזכה לכינוי "וודסטוק של הקפיטליסטים". באפט וסגנו ושותפו צ'רלס מנגר ענו בה על שאלותיהם של בעלי מניות, אנליסטים ועיתונאים.

תשלובת ברקשייר מנהלת עסקי ביטוח גדולים לצד חברות רכבות, חשמל, ייצור תעשייתי ורשתות שיווק. החזקותיה כוללות את דיירי קווין (מחלבות), דוראסל (הסוללות), פרוט אוף דה לום (הלבשה), גייקו (ביטוח) וסי'ז קנדיז (ממתקים). השנה הגיעו כ-40 אלף משתתפים לאסיפה בעיר הולדתו של באפט, שממנה פועלת ברקשייר.

דיווחה על הפסד רבעוני נדיר

ברקשייר דיווחה שהיא רשמה הפסד חשבונאי נדיר ברבעון הראשון, כתוצאה משינוי כללים חשבונאיים של הפסדי השקעות שלא מומשו. זה היה ההפסד הרבעוני הראשון שלה מזה תשע שנים.

ההפסד הסתכם ב-1.14 מיליארד דולר, או 692 דולר למניה מסוג A של החברה, לעומת רווח של 4.06 מיליארד דולר או 2,469 דולר למניה לפני שנה. רווחי התפעול, שאינם כוללים כמה השקעות, זינקו ל-5.29 מיליארד דולר מ-3.56 מיליארד דולר ברבעון המקביל.

באפט הזהיר את בעלי המניות כבר במכתבו השנתי אליהם בפברואר שרווחי ברקשייר יהיו תנודתיים יותר השנה בגלל החוק החשבונאי החדש שמחייב חברות לכלול רווחים או הפסדים מהשקעות שלא מומשו בדוחות הכספיים. ברקשייר דיווחה על ירידה של 6.2 מיליארד דולר בהכנסה מהשקעות ברבעון הראשון.

מניית ברקשייר מסוג A, שמעולם לא פוצלה מאז שהוא קנה את החברה ב-1965, נסחרה שלשום ב-292,500 דולר, ירידה של 1.7% מתחילת השנה.

באפט בן ה-87 מחזיק עדיין בהרבה מזומנים לביצוע רכישות בעתיד לשיפור הרווחיות. בסוף הרבעון הראשון החזיקה ברקשייר 108.6 מיליארד דולר במזומן, ירידה מ-116 מיליארד דולר בסוף 2017.

למרות הר המזומנים הזה, באפט ומנגר ממשיכים לטעון נגד חלוקת דיבידנד לבעלי המניות. ברקשייר אכן לא חילקה דיבידנד זה עשרות שנים. באפט אמר שאפילו תשלום חד-פעמי יהיה "מאוד לא סביר".

באפט אמר גם שהפרויקט המשותף עם אמזון וג'יי. פי. מורגן צ'ייס להורדת עלויות טיפול רפואי לעובדי החברות הללו מתקדם, והוא מקווה שבתוך כמה חודשים יוכרז על מנכ"ל המיזם.

החיים והעסקים לפי באפט: 5 נקודות שעלו באסיפה

1. הירושה. האם תתקשה יותר ברקשייר ללא באפט בתפקיד המנכ"ל וצ'רלס מנגר בתפקיד סגן היו"ר לרכוש חברות? לברקשייר יש מוניטין של "קונה מועדף" בקרב חברות שמעוניינות באכסניה קבועה שבה מותר יהיה למנהליהן להישאר בתפקיד ולנהל את העסק באופן אוטונומי יחסית. תדמית זו אפשרה לברקשייר לרכוש חברות במחירים נמוכים יותר. באפט אינו מודאג: "התדמית שייכת לברקשייר. אנחנו הבחירה הראשונה ונמשיך להיות הבחירה הראשונה".

ברקשייר ידועה גם בביצוע עסקאות גדולות בתקופות שפל בשוק. לאחר המשבר של 2008 רכשה ברקשייר, הודות למאזנה הגדול, חברות כמו גולדמן זאקס וג'נרל אלקטריק. "אם המצב מידרדר מספיק, אז לא צריך לדאוג שהם לא יפנו אלינו, ולא חשוב מה יקרה", אמר באפט.

2. וולס פארגו. נקודת מחלוקת נוספת היתה הבעיות הנמשכות בוולס פארגו ושות' - החזקת מניות של ברקשייר שסובלת משערוריות כבר יותר משנה.

לאחר שהוצגה לבאפט השאלה באיזו נקודה צריכה ברקשייר לצאת מהשקעתה בבנק, מחא הקהל כפיים. באפט פתח את תשובתו באמצעות אזכור של נקודת מפתח בסוגיה, דהיינו שלוולס פארגו יש שיטת תמריצים לקויה, ושהתעלמותו של הבנק מבעיה זו רק החריפה אותה. הוא הוסיף שברקשייר ביצעה כמה מהשקעותיה הטובות ביותר לאחר שקרה משהו רע, ושלאחר מכן תוקנו הבעיות. הוא ציין את החזקתה של ברקשייר באמריקן אקספרס לפני יותר מ-50 שנה.

"לכל הבנקים הגדולים יש בעיות. וולס פארגו כחברה - גם מנקודת המבט של משקיע וגם מנקודת המבט המוסרית - אינה נחותה בדרך כלשהי מהבנקים הגדולים האחרים שעימם הוא מתחרה". בנקודה זו התערב מנגר וציין: "הארווי וויינסטין עשה המון גם בשיפור ההתנהלות".

3. המתח ביחסי הסחר. באפט נשאל על המתח בין ארה"ב וסין. באפט, אופטימיסט נצחי, אמר שהוא מאמין שלשתי המדינות יש מספר רב של אינטרסים משותפים, ושלמרות המתח הבלתי נמנע בין כל שתי מעצמות כלכליות, יש לשתיים הרבה מה להרוויח משיתוף פעולה. "העולם תלוי בזה", אמר ברקשייר.

4. הטרדה מינית. אחד העיתונאים שאל את באפט כיצד מסייעת ברקשייר לקידום נשים למועצות המנהלים של חברות ולתפקידי מנהיגות עסקית. באפט אמר שיש מעט מאוד תחלופה בקרב בכירי ברקשייר, אך כמחצית המנכ"לים החדשים שהוא מינה בחמש-שש השנים האחרונות היו נשים. באופן רחב יותר, הוא אמר שכעת הוא אופטימי יותר, כשמספר רב יותר של אנשים בארה"ב וברחבי העולם מקודמים הודות לכישוריהם, ושזה טוב לנשים ולכלכלה.

5. שכר גבוה. במשך שנים מתח באפט ביקורת על מנהלי נכסים מקצועיים ששכרם הגבוה נוגס בתשואות ההשקעה של לקוחותיהם. אך HomeServices של ברקשייר היא יחידה צומחת שמעסיקה מספר רב של מתווכי נדל"ן שגובים עמלות. "אם תסתכלו על כ-50 אלף הסוכנים שלנו כעת, אני חושב שיש להם פרנסה טובה ונאה", אמר באפט, "אבל הייתי אומר שהאנשים שמנהלים כסף עושים הרבה יותר כסף, וייתכן שעם תרומה קטנה יותר לרווחת האדם שעימו הם עושים עסקים".