עסקת הענק של פרוטרום: נמכרת בכ-7.1 מיליארד דולר ל-IFF

חברת הטעמים האמריקאית IFF משתלטת על פרוטרום הישראלית • במסגרת העסקה תשלם IFF סכום של 71.19 דולר במזומן ו-0.249 מניות שלה עבור כל מניית פרוטרום • המנכ"ל אורי יהודאי: "בישראל לא צפויים פיטורים בשלוש השנים הקרובות לפחות, כולל החברות שרכשנו לאחרונה בארץ"

מרכז החדשנות של פרוטרום בציריך/ צילום: פרוטרום
מרכז החדשנות של פרוטרום בציריך/ צילום: פרוטרום

פרוטרום , "הפאקמן של שוק ההון" שרכשה עשרות חברות מרחבי העולם בשנים האחרונות, עומדת להיבלע בעצמה על ידי חברת הטעמים האמריקאית IFF.

החברה הפועלת בתחום חומרי הגלם ותמציות הטעמים לתעשיית המזון והמשקאות, ומנוהלת על ידי אורי יהודאי, דיווחה הבוקר (ב') לבורסה כי הדירקטוריונים של שתי החברות אישרו פה אחד את הצעתה של IFF  לרכוש את מניות פרוטרום לפי שווי של כ-6.5 מיליארד דולר (7.1 מיליארד דולר, כ-25.5 מיליארד שקל, כולל חובות).

האזינו לראיון עם מנכ״ל פרוטרום אורי יהודאי בפודקאסט שוק ההון החדש של גלובס, ״כיסא מנהלים״:

העסקה, לכשתושלם, מגלמת פרמיה צנועה יחסית של כ-12% על מחיר המניה של פרוטרום בסיום המסחר אתמול (לפי מחיר מניה של 386 שקל למניה).

העסקה תתבצע בדרך של מיזוג משולש הופכי, במסגרתו תשלם IFF סכום של 71.19 דולר במזומן ו-0.249 מניות שלה עבור כל מניית פרוטרום. לבעלי מניות פרוטרום יונפקו בסך הכל 18.6% ממניות IFF.

השלמת המיזוג, שלאחריו תהפוך פרוטרום לחברה בת בבעלות מלאה של IFF, צפויה בתוך 6 - 9 חודשים ממועד החתימה עליו, בכפוף להשלמת תנאים מתלים שונים.

לאחר השלמת הסכם המיזוג תרשום IFF את מניותיה למסחר בתל אביב, במקביל למסחר בניו יורק, שם נסחרת כיום המניה במחיר של 142.15 דולר המשקף לחברה שווי שוק של 11.2 מיליארד דולר.

בכוונת IFF לשמר את פעילות המחקר, הפיתוח והייצור של פרוטרום בישראל לתקופה של לא פחות משלוש שנים ממועד סגירת העסקה, בהיקף דומה לפעילות הנוכחית של פרוטרום בתחומים אלו טרם השלמת המיזוג. החברה תזמן בקרוב אסיפת בעלי מניות לצורך אישור המיזוג.

נציין כי לפני כחודש וחצי בוצעה עסקה גדולה בתעשיית חומרי הגלם ותמציות הטעמים, כשהחברה השוויצרית גיוואודן (Givaudan), הגדולה בעולם בתחום הפעילות של פרוטרום, רכשה את החברה הצרפתית Naturex בסכום של כ-1.3 מיליארד אירו - פרמיה של 42% על מחיר המניה לפני ההכרזה על העסקה, ולפי מכפיל רווח נדיב מאוד של כ-60.

Givaudan רכשה נתח של 40.6% מההון של Naturex בכ-522 מיליון אירו והודיעה כי תפרסם הצעת רכש לשאר המניות באותו מחיר. העסקה הביאה ל"עליית הילוך" בשיחות ומגעים בתחום הקשורים למיזוגים ורכישות בתחום פעילותה של פרוטרום. כעת ייצור המיזוג של IFF ופרוטרום את החברה השנייה בגודלה בעולם במונחי שווי שוק, כ-19 מיליארד דולר, לעומת שווי של 20.5 מיליארד דולר לגיוואודן.

לאחר המיזוג צפויה IFF לרשום מכירות על בסיס פרופורמה של כ-5.3 מיליארד דולר בשנת 2018 . בחברה האמריקאית צופים חיסכון שנתי בהוצאות של כ-145 מיליון דולר תוך 3 שנים. עוד מעריכים ב-IFF כי העסקה תביא לתרומה דו-ספרתית לרווח ממניה החל מהשנה השנייה המלאה למיזוג.

מניית פרוטרום
 מניית פרוטרום

תשואה של קרוב ל-600% בחמש שנים

מניית פרוטרום הסבה נחת רבה למחזיקים בה בשנים האחרונות, בעת שרשמה תשואה פנומנלית של קרוב ל-600% בחמש שנים, בתקופה בה החברה צמחה באמצעות רכישות רבות אבל הציגה במקביל גם צמיחה אורגנית בריאה של 6%-8%, גבוהה יותר מהצמיחה בשוק התמציות העולמי.

היום, אגב, הגיבה המניה להודעה על עסקה בעלייה מתונה יחסית של פחות מ-2% ושוויה של החברה בבורסה הגיע לכ-21 מיליארד שקל.

רוב המשקיעים הנהנים כיום מהתשואה המדהימה שהניבה להם מניית פרוטרום, הנכללת במדד ת"א 35, אינם יודעים שהחברה החלה למעשה לפעול כבר בשנת 1933 בתחום של מיצוי טעמים מהדרים, וזהו הבסיס לפעילותה גם כיום.

מנכ"ל החברה אורי יהודאי הגיע אליה לפני יותר מ-30 שנה, ב-1986, שאז הייתה קטנה מאוד עם מחזור של כ-3.5 מיליון דולר. פרוטרום, שהוקמה על ידי שני מדענים יהודיים מהולנד שעלו לישראל והגיעו למכון ויצמן, היתה עד 1996 חטיבה קטנה בתוך חברת תעשיות אלקטרוכימיות, שנסגרה ב-2003. יהודאי שימש סמנכ"ל שיווק של החטיבה הזאת במשך עשר שנים, ומאז הוא מכהן בתפקיד המנכ"ל. הרכישות הראשונות שבוצעו לאחר ה"שחרור" מתעשיות אלקטרוכימיות ואלה שהגיעו לאחר מכן, העלו את פרוטרום על מסלול של צמיחה מהירה.

בשנה שעברה הציגה פרוטרום עלייה של כ-19% במכירות לשיא של כ-1.4 מיליארד דולר. זאת, לאחר שהשלימה 20 רכישות בשנים 2016 ו-2017, כולל הרכישה הגדולה בתולדות החברה, של חברת אנזימוטק הישראלית לפי שווי חברה של 290 מיליון דולר.

בשורה התפעולית נרשם רווח של 211 מיליון דולר, עלייה של 41%, והרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) צמח ב-34% והגיע לכ-257 מיליון דולר. בשורה התחתונה דיווחה פרוטרום על צמיחה של 37% ברווח הנקי לכ-150 מיליון דולר.

בראיון מקיף ל"גלובס" לפני כחצי שנה התייחס יהודאי לרכישות הרבות שביצעה פרוטרום בשנים האחרונות ואמר כי "יש כ-1,200 חברות בעולם שהן מועמדות לרכישה, מתוכן 400 חברות שפועלות בתחום הנחשב בריאותי, כמו טעמים טבעיים. מתוך ה-1,200 חברות, יש לנו רשימה קצרה, ויש לי כאן צוות 'קומנדו רכישות', שיחד אתי עובד עליה כל הזמן. מדובר ברשימה של 200- 250 חברות, שאנחנו עובדים עליה הרבה שנים ומעדכנים אותה, ואני מכיר אותן היטב. בדרך כלל מדובר בבעלים מבוגר, אין דור המשך, ויש עוד סיבות שמביאות לכך שיש סיכוי סביר שבתוך שנה-שנתיים הם יירצו למכור. אלה אנשים שאני מכיר כבר 15 - 20 שנה, ונפגש אתם לארוחות".

יעד מכירות ארגסיבי ל-2020

בתשובה לשאלה אם קצב הרכישות לא מהיר מדי אמר יהודאי כי "לפרוטרום יש כיום הנהלה הרבה יותר חזקה מבעבר, ויש לה יכולות ניהוליות, בקרה ושליטה הרבה יותר טובות מאשר בעבר. בחלק מהרכישות הבעלים נשאר ונוצרת שותפות, כך שיש להם אינטרס להמשיך להצליח ולהצעיד את החברה שלהם קדימה, וזה כמובן מפחית בצורה דרמטית את הסיכון. כל הרכישות שעשינו בשנים האחרונות, נקלטו בצורה טובה מאוד - כל אחת בקצב שלה, ורואים את זה בדוחות. אני צופה את המשך מגמת השיפור והגעה ליעדים שהצבנו ל-2020".

יהודאי, שהביא את פרוטרום לקבוצת חמשת החברות הגדולות בעולם בתחום פעילותה בשנה האחרונה, הציב יעד מכירות אגרסיבי של 2.25 מיליארד דולר לחברה לשנת 2020.

למרות הפרמיה הצנועה יחסית, העריך היום יהודאי כי מדובר בעסקה טובה. "פרוטרום צמחה בצורה מדהימה בשנים האחרונות. במסגרת ההסכם שמרנו על הפעילות הישראלית. IFF תרשום את מניותיה למסחר בבורסה הישראלית ויהיה חיבור טוב מאוד בין החברות".

"בסך הכל הובלנו בעשרים השנים האחרונות מסע מרתק של צמיחה מהירה ורווחית בקצב גבוה משמעותית מקצב צמיחת השווקים בהם אנו פועלים, תוך המשך השקעה בטכנולוגיות ייחודיות ומיקוד במוצרים טבעיים בעולמות הצומחים של הטעם והבריאות".

העסקה לא תלויה בהשגת מימון בהיקף של 2.2 מיליארד דולר על ידי החברה האמריקאית?
"לא. העסקה לא מותנית בגיוס הון כזה או אחר".

לדעתך מדובר בעסקה טובה?
"כן. יש המון סינרגיות בין החברות, שהן מאוד מאוד משלימות. זה היה שיקול עיקרי בבחירת השותפה והעסקה. המוצרים שלהם שונים משלנו והחוזקות הגיאוגרפיות שלהם שונות משלנו. הסינרגיות יביאו לתוספת ערך משמעותית להערכתי לבעלי המניות של IFF ופרוטרום. יש כאן סיפור מצוין לכלכלה הישראלית וגם לבורסה הישראלית. תיסחר כאן חברה תעשייתית גלובלית עם שווי שוק של קצת פחות מ-20 מיליארד דולר, בדומה לטבע או אולי רק שנייה לטבע".

אתה ושאר המנהלים הבכירים תישארו בתפקיד?
"העסקה צפויה להיסגר בעוד כחצי שנה ולאחר מכן. אני מתכנן להמשיך בתפקיד בכיר בחברה בשנים הקרובות. לאחר סגירת העסקה אני מעריך שאמשיך בתפקיד שבמסגרתו אנצל בצורה הטובה ביותר את החוזקות שלי".

צפויים פיטורים בישראל?
"בישראל לא צפויים פיטורים בשלוש השנים הקרובות לפחות, כולל לא בחברות שרכשנו לאחרונה בארץ. יכול להיות ש-IFF תבצע תהליך התייעלות במפעלים אחרים שלנו בעולם".

יו"ר ומנכ"ל IFF, אנדריאס פיביג, ציין כי "לפרוטרום יש סל מוצרים אטרקטיבי, הכולל מומחיות רבה במוצרי טבעיים ובמגוון תחומים נלווים המרחיבים את פעילויות הליבה של IFF בתחום הטעם והריח. בנוסף, בסיס הלקוחות הרחב של פרוטרום מורכב מלקוחות קטנים ובינוניים, הצומחים בקצבים מהירים, ואלה מהווים כר לקוחות משלים ללקוחותינו. מיזוג המומחיות העמוקה שלנו במחקר ובפיתוח עם זו של פרוטרום, תאפשר לנו להציע ללקוחותינו מגוון רחב יותר של פתרונות, ולהאיץ את אסטרטגיית הצמיחה שלנו".

את פרוטרום ייצגו בעסקה משרד עורכי הדין ווכטל ליפטון רוזן וכץ ומשרד עורכי הדין נשיץ ברנדס אמיר, ומשרד עורכי הדין קלירי גוטליב סטיין והמילטון ומשרד עורכי הדין גורניצקי ייצגו את IFF בעסקה. גרינהיל ומורגן סטנלי שימשו היועצים הפיננסיים של IFF. בנק אוף אמריקה מריל לינץ' שימשו יועצים פיננסיים לפרוטרום.