דיווח: טראמפ הודיע למקרון שהחליט לפרוש מהסכם הגרעין

נשיא ארה"ב יודע רשמית על החלטתו הערב (09:00 שעון ישראל) • "ניו יורק טיימס": ארה"ב תטיל מחדש את כל הסנקציות (ולא רק חלק מהן, כפי שקיוו האירופים) ותוסיף עליהן סנקציות כלכליות חדשות • "השיחות בין הממשל לאירופים על השארת ההסכם על כנו כשלו בעקבות התעקשות טראמפ להותיר ההגבלות על העשרת אוראניום מעבר ל-2030 • טראמפ משוכנע: האיראנים יחזרו לשולחן המו"מ לאחר ביטול ההסכם

טראמפ ומקרון בפגישתם בבית הלבן בסוף החודש שעבר / צילום: ג'ושווה רוברטס, רויטרס
טראמפ ומקרון בפגישתם בבית הלבן בסוף החודש שעבר / צילום: ג'ושווה רוברטס, רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע היום (ג') לנשיא צרפת, עמנואל מקרון, כי הוא מתכנן להכריז, שארה"ב מתנערת מההסכם הגרעיני עם איראן. כך מוסר "ניו יורק טיימס". טראמפ צפוי להודיע על החלטתו ב-9 בערב (שעון ישראל).

בציוץ על ההכרזה הצפויה, אמש, לא אמר טראמפ מה החלטתו, אך כל אמצעי התקשורת והאנליסטים תמימי דעים שארה"ב עומדת לתת גט כריתות להסכם. דיפלומט אירופי בכיר, שהיה מעורב בנסיונות לשכנע את טראמפ לתת הזדמנות נוספת לעסקה, אמר, כי הסיכויים שהנשיא יוסיף לתמוך בהסכם "קטנים מאוד".

והדיפלומט האמריקאי הוותיק ארון דייוויד מילר אמר אמש: "אי אפשר להציל את ההסכם. מה שטראמפ לא יחליט, זו תחילת הסוף - או מוות מיידי או מוות מאלף פציעות קטנות".

הדיווח ב"טיימס" על שיחת טראמפ עם מקרון מאשש אפוא את ההערכות הקודמות. עם הסתלקותה של ארה"ב מהעסקה, יהיה טראמפ חופשי להטיל מחדש את הסנקציות שהושעו בעקבות החתימה על ההסכם, ואפילו להטיל סנקציות חדשות. כמה דיפלומטים אירופיים קיוו, שבעקבות הפרישה לא ייחפז טראמפ להטיל מחדש את כל הסנקציות המושעות. השתהות מכוונת תפתח אולי חלון זמן לנהל מו"מ עם האיראנים על תיקונים בהסכם שיוכלו להשביע את רצון הבית הלבן.

אך על פי הדיווח החדש ב"טיימס", מתכנן טראמפ להטיל מחדש את כל הסנקציות שהושעו בעקבות ההסכם ב-2015 - ואף להטיל סנקציות כלכליות חדשות.

בידיעה נאמר עוד, כי המו"מ בין הממשל למדינות אירופה על השארת ההסכם על כנו כשל בעקבות התעקשות טראמפ להותיר את ההגבלות הדרסטיות על ייצור דלק גרעיני באיראן גם אחרי 2030, מועד פקיעתו של ההסכם.

גם אחרי ההכרזה הצפויה על הטלת הסנקציות, ההסכם עם איראן מצויד בבלמים מובנים: המסמך מחייב תקופת "פיוס" בת כחודש ועיכובים נוספים של 120 עד 180 יום לפני כניסת הסנקציות לתוקף. אך, לפי הניתוח ב"טיימס", לא יהיה די בכך למנוע תקופה של אי-ודאות ביחסים בין ארה"ב למדינות אירופה. מדינות אלה מחויבות להוסיף ולכבד את ההסכם, דבר שעלול לחולל התנגשות כלכלית ודיפלומטית בין וושינגטון לבריסל. ההתנערות הצפויה מההסכם עלולה לחולל מתיחות גם ביחסי ארה"ב עם רוסיה וסין, שמחויבות אף הן להוסיף ולכבד את ההסכם הגרעיני.

ריצ'ארד נפיו, בכיר לשעבר בסטייט דיפרטמנט, שהיה אחראי על ניסוח סעיפי הסנקציות בהסכם, אמר ל"וושינגטון פוסט": "ייתכן שתהיה החלטה מיידית של מדינות מסוימות לצמצם את רכש הנפט שלהן מאיראן". לדבריו, מדינות או חברות שמוכרות או קונות נפט יוכלו לומר, "בואו לא נסמוך על כך שהכל יהיה בסדר".

הכלכלה האיראנית מתנהלת בתחושה של משבר מתחילת השנה. הריאל איבד יותר משליש מערכו, למרות העליה בהפקת נפט ומכירתו בעקבות השעיית הסנקציות. למעשה, איראן מאשימה את ארה"ב בכך שהיא אינה ממלאת את חלקה בהסכם מפני שהיא מוסיפה להקשות על חברות אמריקאיות ורב-לאומיות להשקיע באיראן, למרות השעיית הסנקציות.

לאזכור: על פי תנאי ההסכם, שנחתם ב-2015 בין חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון וכן גרמניה והאיחוד האירופי, לבין איראן, אחרי כ-30 חודשי מו"מ, הסכימה איראן להעביר אל מחוץ למדינה 97% מהדלק הגרעיני שלה, לצמצם במידה דרסטית את הכמות והאיכות של אורניום מועשר עד 2030, לסגור את כל מתקניה הגרעיניים - וכל זאת תחת משטר פיקוח קפדני (שלא היה קפדני מדי לדעת טראמפ). בתמורה לכך, הוסרו הסנקציות הבינלאומיות, שהוטלו בגלל הפעילות הגרעינית של איראן, וכן הסנקציות האמריקאיות החד-צדדיות.

טראמפ קרא לביטול ההסכם עם איראן - שאותו הוא כינה "ההסכם הגרוע ביותר שנחתם אי פעם", או "פיסת נייר מגוחכת" - כבר מתחילת מסע הבחירות שלו והוא ניסה לממש את הבטחת הבחירות הזו במשך שנתו הראשונה בבית הלבן. אך שניים מיועציו הבכירים ביותר בתחום מדיניות החוץ - שר-החוץ רקס טילרסון והיועץ לביטחון לאומי. ה.ר. מקמאסטר - הצליחו לבלום אותו. עכשיו השניים מחוץ לבית הלבן ואת מקומם תפסו שני ניצים - מייק פומפיאו, שר-החוץ, וג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי.

בשבועות שחלפו גבר הלחץ האירופי על טראמפ במאמץ לשכנעו לפעול לתיקון ההסכם מבפנים. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, והקנצלרית של גרמניה, אנגלה מרקל, אמרו לו, בפגישות בבית הלבן, שלמערב אין תכנית ב', ושאיראן תפעיל מחדש של תכניתה הגרעינית בעקבות הסתלקות ארה"ב. המנטרה של האירופים הייתה: לתקן את ההסכם, לא להשמידו. אך לטראמפ היתה גישה אחרת לגמרי: הפתרון היחידי הוא להתחיל מההתחלה.

הנשיא אמר למבקרים, לדברי ה"טיימס", כי כאשר ההסכם הנוכחי יחלוף מן העולם, האיראנים יחזרו לשולחן הדיונים כדי לנהל מו"מ על הסכם חדש. אך שר-החוץ האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, כבר הכריז שאיראן לא תשתתף במו"מ חדש לאחר שבילתה שנים במשאים ומתנים קודמים. "אם אמריקה תסתלק מעסקת הגרעין, מבחינתה זו תהיה בכיה לדורות", אמר נשיא איראן, חסן רוחאני. בינתיים טראמפ לא נבהל.