זריקת מרץ: מה הזניק את מניית אייסקיור בכ-300% תוך יומיים?

החברה דיווחה על תוצאות מוצלחות בניסוי בגידולים ממאירים בשד • היום ירדה המניה

מניית חברת הביומד אייסקיור רשמה היום ירידה דו-ספרתית לאחר שעלתה בכמעט 300% בשני ימי מסחר, בעקבות דיווח על תוצאות ניסוי שערכה בהקפאה של גידולים ממאירים בשד. שלשום (א') מיד לאחר ההודעה על תוצאות הניסוי, זינקה המניה ב-137% ואתמול הוסיפה 70% לערכה. הבוקר נסחרה החברה בשווי של קרוב ל-150 מיליון שקל.

אייסקיור דיווחה על הצלחה בניסוי בו בחנה את היעילות והבטיחות של השימוש במוצר שלה בהסרת גידולים ממאירים. הניסוי נערך ב-146 מטופלות החולות בסרטן שד בשלבים מוקדמים והגידולים שהוסרו היו קטנים, מצב המאפשר להסירם באמצעות המערכת של אייסקיור. בניסוי לא נצפו סיבוכים משמעותיים, הנבדקות חזרו לפעילות תוך 48 שעות, ו-95% דיווחו על שביעות רצון מן התוצאה הקוסמטית. הטיפול ארך 20-40 דקות במרפאה מחוץ לבית החולים. זאת, לעומת הטיפול הקיים בגידולים קטנים, המבוצע בניתוח, בתוך בית החולים, בהרדמה ולעיתים עם תוצאה קוסמטית פחות משביעת רצון.

הזינוק הקודם לא האריך ימים

כדאי לסייג ולהזכיר כי גם באמצע 2013, בזמן שאייסקיור התמקדה עדיין בתחום הגידולים השפירים, עלתה המניה בכ-300% לאחר שהחברה הודיעה על קבלת כיסוי ביטוחי מחברה בארה"ב וכן על השקעה מקבוצת אנשי עסקים ישראלים שביקשו להפיץ את מוצריה ברוסיה. בסופו של דבר חזרה המניה למחירה טרם העליות, אך הכסף שגויס איפשר לה לעבור שנתיים קשות ולשרוד עד שבעל השליטה הנוכחי, הסיני לי היקסנג, נכנס להשקעה בחברה לפני כשלוש שנים.

אייסקיור מפתחת מערכות לחיסול בהקפאה של גידולים שפירים וממאירים, כאשר שוק היעד שלה כרגע הוא גידולים בשד. אייסקיור החלה את חדירתה לשוק לפני כמה שנים מתחום הטיפול בגידולים שפירים, משום ששוק זה היה נגיש יותר מאשר גידולים ממאירים בשד.

אולם הסרת גידולים שפירים אינה נחשבת בעיני הגופים המבטחים לצורך רפואי בוער, ולכן היה קשה לחברה להשיג החזר ביטוחי עבור המוצר שלה. היא רשמה בממוצע הכנסות של 2-3 מיליון שקל בשנה והפסד של 9-12 מיליון שקל והתנהלה תחת לחץ תקציבי. בעלי העניין שהכניסו את החברה לבורסה ב-2011 (קרנות ההון סיכון גיזה, דוקור, XT Investments של האחים עופר ו-Bridge investments) וכן המנכ"ל לשעבר חזי הימלפארב איבדו עניין ועזבו את החברה בהדרגה בשנים שלאחר הנפקתה.

היקסנג, איש עסקים בעל קשרים בשוק הרפואי הסיני, השקיע באייסקיור 5 מיליון דולר ב-2015, כשהייתה במצוקה תזרימית משמעותית, והגיע להחזקה של 60% במניותיה. לפני כשנה, כשהחברה נסחרה לפי שווי של 24 מיליון שקל בלבד, הודיע הייקסיאנג על כוונתו לבצע הצעת רכש למניות אייסקיור בכחצי ממחירן היום, אך בערך פי 2 מהמחיר דאז, אולם הצעה זו לא התקבלה על-ידי המשקיעים. בסופו של דבר הלווה היקסנג 500 אלף דולר לחברה בריבית של אג"ח ארה"ב כדי להמשיך לקיימה, ולאחר מכן בוצעה הנפקת זכויות, בה הגדיל את חלקו ל-67% מהמניות.

לפני כשנתיים מינה היקסנג למנכ"ל החברה את אייל שמיר, הזכור למשקיעי הביומד לטובה מחברת עדשות חניתה שנמכרה ב-2016. יו"ר החברה הוא מירון מן, לשעבר מנכ"ל טבע ישראל. ההנהלה החדשה החליטה להדגיש את תחום הטיפול בגידולים ממאירים בשד. בניגוד לגידול השפיר, גידולים ממאירים יש להסיר וברור כי מערכת הבריאות צריכה לשלם על כך. כעת האתגר של אייסקיור הוא להוכיח כי השיטה שלה היא טובה יותר מאשר השיטה הקיימת להסרת הגידול, שהיא ניתוח קלאסי.

האתגר - חינוך השוק למוצר החדש

הגישה של אייסקיור לסילוק גידולים היא קריואבלציה, כלומר טיפול באמצעות הקפאה. מי שעוקב אחרי תחום הביומד אולי זוכר את גליל מדיקל, שפיתחה מכשירי קריואבלציה והתמקדה בסילוק גידולים מן הערמונית. הצלחתה של גליל הייתה מתונה לאור התחרות בשוק וכן בשל בעיות טכניות במוצר, אותן מנסה אייסקיור לפתור. כך למשל, המכשיר של גליל הוא גדול מאוד פיזית, הניתוח ארוך יחסית והגזים בהם משתמשת החברה להקפאה הם יקרים. אייסקיור טוענת ליתרונות בכל התחומים הללו.

ישנה חברה אחת נוספת, אמריקאית, שפיתחה קריואבלציה לחיסול גידולים בשד, אולם היא רק החלה בניסוי קליני ולא גייסה עבורו חולים רבים, כך שאינה באמת מסכנת את אייסקיור. מאידך, היא אינה עוזרת לה במיוחד בחינוך השוק. חינוך השוק לשינוי טיפול רפואי ואימוץ טיפול חדש הוא אתגר לא פשוט וההיסטוריה - גם של אייסקיור וגם של כלל סקטור המכשור הרפואי הישראלי - מראה כי האתגר גדול במיוחד עבור חברות ישראליות בשוק האמריקאי.

הניסוי הנוכחי של אייסקיור מראה כי המוצר בטוח לשימוש ואכן מסיר את הגידול ללא הישנות, אולם הוא עדיין לא מלמד כי הטיפול משיג תוצאות שהן עדיפות על פני ניתוח. הזדמנות מעניינת יכולה להיות בחברה בתחום הסרת הגידולים בריאות. אל הריאות קשה לחדור בניתוח, ולכן ייתכן ששיטות חלופיות יהיו בתחום הזה מעניינות עבור השוק.