הנפט בשיא של שלוש וחצי שנים; אנליסטים: "עלייה סולידית"

בעקבות חידוש הסנקציות עשויה תפוקת הנפט של איראן לרדת בכמיליון חביות ביום

משאבות נפט בקליפורניה. / צילום: David McNew, רויטרס
משאבות נפט בקליפורניה. / צילום: David McNew, רויטרס

חוזי הנפט הגולמי חזרו לשיאים של לפני שלוש וחצי שנים במסחר באסיה היום (ד'), אחרי מימושי רווחים שהיו בהם לפני הודעת הנשיא דונלד טראמפ אמש על פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין עם איראן, והטלה מחודשת של העיצומים על איראן.

החוזה העתידי לנפט ברנט, הנפט הבסיסי העולמי, למסירה ביולי, עלה ב-2.5% ל-76.70 דולר לחבית. חוזי נפט קל למסירה ביוני שנסחר בבורסת ניימקס בניו יורק עלה ב-2.3% ל-70.65 דולר.

עלייה במחירי הנפט בחוזים עתידיים
 עלייה במחירי הנפט בחוזים עתידיים

מחירי הנפט רשמו השבוע תנודות חדות, כאשר המשקיעים המתינו להחלטת טראמפ. הציפייה לפרישה מההסכם עזרה למחיר הנפט לעלות בכ-15% בחודש האחרון, אך שלשום בללה נרשמה מגמת מימוש אחרי שטראמפ הודיע שיפרסם את החלטתו למחרת. המימושים הואצו אתמול בבוקר, והנפט איבד כ-4%. אחרי ההודעה, הנפט עלה בכ-2%.

נתוני מכון הנפט האמריקני עזרו ליצור את ההיפוך במגמת שוק הנפט. מאגרי הנפט הגולמי, הבנזין והתזקיקים רשמו בשבוע שעבר ירידה מהותית. הדו"ח הממשלתי שאמור להתפרסם היום צפוי להצביע על ירידה מתונה יותר במלאי מוצרי הנפט.

בנפרד התחייבה סעודיה לייצב את שוקי הנפט אחרי הודעת הפרישה של טראמפ מההסכם עם איראן, שעלולה לפגוע בהיצע הנפט העולמי. הטלתם מחדש של עיצומי ארה"ב עלולה להפחית את הפקת הנפט באיראן בפחות מ-200 אלף חביות ביום בשלב ראשון, להערכת אנליסטים שנסקרו על ידי S&P Global Platts. אבל כמה אנליסטים מעריכים שהנזק הסופי לאיראן יגיע למיליון חביות ביום. התפוקה האיראנית הנוכחית היא כ-4.5 מיליון חביות ביום, ולאחרונה היא ייצאה כ-2.7 מיליון חביות ביום.

"יהיה הרבה יותר קשה לאכוף ציות לעיצומים החד-צדדיים של ארה"ב מאשר לעיצומים הרב-צדדיים שהוטלו ב-2012", אמר פול שלדון, מנהל ב-Platts Analytics. "זה עלול להעמיד במבחן את התיאבון של ממשל טראמפ לסנקציות נגד חברות זרות, והמונח 'משמעותי' בחקיקת העיצומים משאיר מרחב תמרון מסוים שיכול למנוע סכסוכי סחר עם מדינות אחרות".

"קשה לדעת כעת להיכן בדיוק המחירים נעים כעת", אמר גרג מקאנה, אסטרטג השוק הראשי של AxiTrader. אבל באופן כללי, "הנפט עדיין במגמת עלייה סולידית".