רק נתח של 3% מהשוק, אבל האם יש תחליף לנפט מאיראן?

חברות ומדינות שקנו נפט מאיראן יצטרכו למצוא כעת ספקים חדשים • סעודיה תנסה לנצל את המצב כדי להגדיל את נתח השוק שלה ולייצב את השווקים

אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס
אתר שאיבת נפט באיראן / צילום: ראהיב הומוודני, רויטרס

החלטתה של וושינגטון לחדש את הסנקציות נגד איראן תקטין את היצע הנפט הגולמי בעולם, והתפתחות זו עשויה לשנות את מערך קווי האספקה העולמי ולאלץ את לקוחותיה הגדולות של איראן למצוא מקורות נפט חלופיים.

המהלך של ממשל טראמפ טלטל את שוקי הנפט, והזניק את מחיר הנפט הגולמי בעולם, לאחר העליות שכבר נרשמו בתקופה שלפני ההחלטה.

במאמץ לצמצם את הלחץ קצר הטווח על המחירים, העניקה ארה"ב לקוני הנפט ארכה עד נובמבר להפסיק את המשלוחים. כמו כן הודיעה וושינגטון כי יוענק פטור למדינות שצמצמו משמעותית את רכישותיהן באיראן.

שלשום אמר שר האוצר סטיבן מנוצ'ין שארה"ב ניהלה מראש מו"מ עם בנות ברית מפיקות נפט במטרה להגדיל את התפוקה ולרסן את המחירים. סעודיה, יריבתה הוותיקה של איראן, עושה מאמצים קדחתניים להגדיל את נתח השוק שלה, ושלשום היא הודיעה שהיא מוכנה להתערב כדי לייצב את השווקים.

למרות זאת, יצטרכו כמה מרוכשות הנפט הגדולות בעולם למצוא מקורות אספקה חדשים. באפריל הגיע ייצוא הנפט האיראני לכ-2.7 מיליון חביות ביום - כמעט 3% מסך הביקוש העולמי.

אף ישות אמריקאית אינה קונה נפט גולמי איראני, אך העיצומים האמריקאים מתייחסים גם לחברות זרות שקונות נפט איראני.

סין היא הקונה הגדולה ביותר של נפט גולמי איראני, ובמארס רכשה יותר מ-700,000 חביות ביום. בעבר התעלמו הקונים הסינים מהעיצומים האמריקאים והאירופים, והם אינם צפויים לצמצם כעת את רכישותיהם. אך קרוב לוודאי שיהיה עליהם לבדוק אם העיצומים החדשים עלולים לגרום להם סיבוכים.

למי מספקת אירן נפט - היבואניות הגדולות
 למי מספקת אירן נפט - היבואניות הגדולות

ענקית הנפט הסינית סינופק גרופ רוכשת לאחרונה 400,000 חביות ליום מאיראן, לדברי חברת קפלר במסמכים שהוגשו לאחרונה לרשות ני"ע של ארה"ב (SEC). בדיווח שלה ל-SEC ציינה קפלר כי רכשה מהחברה-האם שלה חלק מכמות זו והזהירה שהיא עלולה להיענש אם יוחלט שהפרה את העיצומים האמריקאים.

בתדרוך עיתונות שגרתי נשאל אחד מדוברי משרד החוץ הסיני האם תמשיך סין לרכוש מאיראן נפט ומוצרים אחרים, והשיב כי "שיתוף הפעולה הנורמלי, השקוף והפרגמטי עם איראן יימשך". הדובר הוסיף כי "ממשלת סין התנגדה בעקביות להטלת עיצומים חד-צדדיים מצדה של כל מדינה שהיא".

בכל מקרה, רוכשי נפט מאירופה ומאסיה יצטרכו למצוא ספקיות חדשות כדי לציית לדד-ליין שקבעה וושינגטון לסיום הרכישות מאיראן - או להגיש בקשת פטור.

חברת הנפט הצרפתית טוטאל, שרוכשת נפט איראני בעיקר לבתי הזיקוק שלה, קנתה אשתקד 158,000 חביות נפט איראני גולמי ביום; לאחר הסרת הסנקציות ב-2016, קנתה רויאל דאטש של ( Royal Dutch Shell) שבבעלות אנגלית-הולנדית כמה משלוחי נפט איראנים שנשלחו לבתי הזיקוק שלה, אך היא ציינה שכעת אינה מעורבת בעסקאות כאלה; כמה חברות מערביות גדולות אחרות קנו נפט איראני באופן אקראי לאחר הסרת העיצומים ב-2015, אך באופן כללי נמנעו מחתימה על חוזים ארוכי-טווח לנוכח הפוטנציאל לעיצומים חדשים.

מפעילת בתי הזיקוק הספרדית ספסה (Cepsa) היתה החברה האירופית הראשונה שהחלה לקנות נפט גולמי איראני לאחר הגמשת העיצומים. אלפונסו מינגרו, סמנכ"ל המסחר של החברה, אמר שיש לה מאגר גדול של ספקיות שיכולות להציע חלופות במידת הצורך. מנהל מסחר במפעילת בתי זיקוק אירופית אחרת אמר שהחברה שוקלת לעבור לנפט גולמי רוסי ועיראקי, שלו מאפיינים דומים.