החזית לשחרור טלגרם: הקרב על חופש הביטוי מגיע לרחובות

הקרב על חופש הביטוי ברשת מתמקד עכשיו באפליקציית המסרים המידיים שרוסיה ואיראן החליטו לחסום • מייסד האפליקציה הבטיח כי "טלגרם תמשיך לייצג חופש ופרטיות"

מפגינה מפריחה מטוס נייר במחאה במוסקה אתבול נגד חסימת טלגרם / צילום: רויטרס
מפגינה מפריחה מטוס נייר במחאה במוסקה אתבול נגד חסימת טלגרם / צילום: רויטרס

מאות אנשים צעדו אתמול ברחובות מוסקבה בדרישה להפסיק את חסימתה של טלגרם במדינה. מסוכנות הידיעות "רויטרס" נמסר כי המפגינים השמיעו סיסמאות נגד משטר פוטין ונגד הרוסקומנדזור, רגולטור האינטרנט הממשלתי של רוסיה. כמה מהם הפריחו מטוסי נייר - סמלה של אפליקציית המסרים המידיים.

"הרשויות רוצות לקחת את ההודעות הסודיות שלנו, את החיים הפרטיים שלנו", אמר באירוע מיכאיל קסנאיוב, פוליטיקאי מהאופוזיציה. "האינטרנט הוא החירות העיקרית שקיימת בשביל כולנו. אנחנו לא יכולים לתת לזה לקרות". כ-20 איש עוכבו לחקירה במהלך ההפגנה.

הקרב על ההצפנה

זוהי ההפגנה השנייה במוסקבה נגד חסימת טלגרם: ראשונה, שנערכה בסוף אפריל, משכה אליה אלפי בני אדם. האפליקציה הפופולרית חסומה ברוסיה קרוב לחודש, על רקע סירובה למסור לידי הפ.ס.ב, שירות הביטחון הפדרלי, את מפתחות ההצפנה לאפליקציה, ובכך לספק לה גישה להודעות ולנתוני המשתמשים.

שירות הביטחון טען כי קבלת מפתחות ההצפנה לא מפרה את הפרטיות של משתמשים, מכיוון שאיסוף נתונים על חשודים מסוימים עדיין יצריך צו בית משפט - טיעון שטלגרם התייחסה אליו בביטול. פבל דורוב, מייסד האפליקציה, הבטיח כי היא "טלגרם תמשיך לייצג חופש ופרטיות".

לא רק ברוסיה התנכלות השלטונות לטלגרם מעוררת זעם: האפליקציה חסומה גם באיראן כחלק ממאמצי משטר האייתולות לדכא את גל ההפגנות נגדו, וזאת מכיוון שרבים מהמוחים נעזרים בטלגרם כדי לתאם את פעולותיהם מבלי להיחשף. בעקבות הצעד יצאו בתחילת החודש לרחובות טהרן מפגינים חמושים במטוסי נייר, ודרשו לאפשר לאפליקציה לפעול באיראן.

יש סיבות לספקנות

שני מוקדי המחאה האלה מסמלים את התהליך שבמסגרתו הופכת טלגרם לסמל החדש של המאבק על חופש הביטוי ברשת. בעבר, בימי האביב הערבי והמחאה הירוקה באיראן, המוחים נהגו להתארגן ולהפיץ את מסריהם בעזרת פייסבוק וטוויטר, שקיבלו קרדיט רב על כך. אלא שנראה שמשברי הפייק ניוז וקיימברידג' אנליטיקה ערערו את האמון בשתי הפטלפורמות (ובעיקר בפייסבוק), שנתפסות כיום פחות ככלי למחאה אזרחית ויותר ככלי בשירות גורמים פוליטיים אינטרסנטיים.

הצמיחה המהירה של טלגרם, יכולות הפרטיות שהיא מאפשרת ומשווקת, והעובדה שהיא עדיין לא הסתבכה במשבר אמון גדול שכזה - כל אלה הופכים אותה לתקווה החדשה של התנועות הדמוקרטיות. המומחים והספקנים כבר מזהירים שרמת האבטחה בטלגרם שנויה במחלוקת, ושלא ברור מהן כוונותיו האמיתיות של המייסד פאבל דורוב, וכיצד יפיק בעתיד הכנסות מהפלטפורמה. בינתיים זה לא מונע ממנה להפוך לסמל.