ניקי היילי: אף מדינה לא הייתה מגיבה באיפוק כמו ישראל

שגרירת ארה"ב באו"ם בדיון במועצת הביטחון: "למעשה, הרקורד של כמה מדינות מראה שהן היו נוהגות בפחות ריסון במצב דומה" • "חמאס – לא ישראל – מאמלל את תושבי עזה"

המהומות ברצועת עזה / צילום: איברהים אבו מוסטפה, רויטרס
המהומות ברצועת עזה / צילום: איברהים אבו מוסטפה, רויטרס

בדיון במועצת הביטחון על המהומות לאורך הגבול עם עזה, אמרה הערב (ג') שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, כי אף מדינה בעולם לא הייתה מגיבה באיפוק שהפגינה ישראל בעימות אמש. "למעשה, הרקורד של כמה מדינות מראה, שהן היו נוהגות בפחות ריסון במצב דומה", היא אמרה.

היילי קבלה על המוסר הכפול באו"ם, שמטיל על כתפי ישראל את האשם באלימות, בעוד שהאשם צריך להיות מוטל על כתפי חמאס ואיראן.

"צריך לזכור שחמאס הוא ארגון טרור - כך מגידרה אותו ארה"ב - וארגון זה שולט בעזה", אמר השגרירה. "הארגון הסית לאלימות זמן רב לפני שארה"ב החליטה להעביר את שגרירותה לירושלים. הארגון הזה הוא שמסכן את תושבי עזה. שלא תהיה לכם טעות. חמאס מרוצה מהתוצאות (של המהומות) אתמול".

"חמאס - לא ישראל - מאמלל את תשוב עזה", הכריזה היילי.

היא ציינה חלק מהפעולות של תושבי עזה שנקבצו לאורך גדר הביטחון, לרבות הטסת עפיפונים עם חומרי בעירה. לדבריה, אנשי חמאס שארגנו את המהומות קראו למפגינים להתקרב לגדר מפני שחיילי צה"ל החלו לסגת. אלה היו דברי שקר.

"חברות מועצת הביטחון שמטיפות מוסר לישראל צריכות לחשוב האם הן היו סובלות אלימת לאורך גבולותיהן כמו האלימות שהופגנה בעזה", אמרה היילי. "אף המדינה המיוצגת פה לא מגיבה באיפוק רב יותר מזה שהפגינה ישראל".

קודם לכן, בפתיחת המושב, ביקשה היו"ר התורן, נציגת פולין, מהנוכחים לקיים דקת דומיה לזכר הקרבנות.

לפני התכנסות המועצה, אמר שגריר ישראל באו"ם דני דנון לכתבים כי "חמאס מבצע פשעי מלחמה, אבל לא רק נגד אזרחים ישראליים אלא גם נגד תושבי עזה".

"חמאס ממשיך לנצל את אזרחי עזה, ובהם ילדים, כמגנים אנושיים", אמר השגריר. "בעוד שבעולם ממהרים לגנות את ישראל בכך שהיא נקטה פעולה להגן על אזרחיה, לא נראה כי המגנים מודאגים מפשע המלחמה הכפול שמבצע החמאס. כל אזרח שנפגע בגבול עם עזה הוא קורבן של פשעי המלחמה של חמאס והארגון לבדו נושא באחריות לביצועם".

"בחודש שחלף ניסו פורעים לפרוץ את הגדר ולחדור לשטח ישראל, שתלו מטעני חבלה, השליכו צמיגים בוערים ובקבוקי תבערה וגרמו לשריפות נרחבות בשטח ישראל", אמר דנון. בהצביעו על תצלום של מעבר כרם שלום הבוער הוא אמר: "ביום ו' שעבר הם הציתו את מעבר כרם שלום, מעבר מרכזי של ציוד הומניטרי וסחורות לרצועה, והרסו חלקים נרחבים ממנו. הביטו על התמונה הזו והבינו כי לו הפורעים היו חוצים את הגדר, אין ספק שכך היו נראים היישובים הישראליים מעבר לגבול."

"כל מי שטוען שההחלטה להעביר את השגרירות האמריקאית היא הסיבה או ההצדקה לאלימות הפלסטינית צריך לבחון היטב את ההיסטוריה; ההסבר הזה הוא רק התירוץ האחרון ברשימת התירוצים הפלסטיניים לאלימות נגד ישראל", הכריז שגריר ישראל.