יהיה נובל? האיום הצפון-קוריאני לביטול הפסגה – מכה לטראמפ

פיונגיאנג ביטלה פגישת עבודה בין נציגיה לבין פקידים דרום-קוריאנים ואיימה למשוך ידה מהפגישה בין קים ג'ונג און לנשיא ארה"ב • טראמפ חשף עקב אכילס כבר בהתחלה: כמיהתו להסכם שעשוי לקרבו לזכייה בפרס נובל לשלום • קים עשה תרגיל טראמפ לטראמפ, אז מה הניע אותו לכך? • פרשנות

לחיצת ידיים של הנשיא טראמפ ונשיא סין שי ג'הנפינג  / צילום: צילום: רויטרס
לחיצת ידיים של הנשיא טראמפ ונשיא סין שי ג'הנפינג / צילום: צילום: רויטרס

קים ג'ונג און, השליט העריץ של קוריאה הצפונית, עשה תרגיל טראמפ לדונלד טראמפ וגדע באבחה ברוטלית אחת רומן פוליטי ענוג שלבלב בינו לבין נשיא ארה"ב: הוא ביטל אתמול פגישת עבודה בין נציגים של שתי הקוריאות ואיים למשוך ידו מהפסגה עם טראמפ שמתוכננת להיערך ב-12 ביוני בסינגפור.

הברומאנס בין השניים בישר לכל מי שהיה מוכן להאמין - ובראש ובראשונה לטראמפ עצמו - שעידן חדש של שלום מפציע באופק, שקוריאה הצפונית חוזרת לחיק משפחת האומות, שפרס נובל לשלום ממתין לנשיא ארה"ב באולם הקונצרטים של שטוקהולם, ושהרפובליקאים יהדפו בנקל כל מאמץ דמוקרטי להשתלט על בית-הנבחרים בבחירות הביניים לקונגרס בעוד כחצי שנה.

ועכשיו ההתפכחות המרה. הודעה לקונית של סוכנות הידיעות הצפון קוריאנית על ההסתלקות הפוטנציאלית של קים מהפסגה הדהימה לא רק את טראמפ אלא גם את שר-החוץ שלו, מייק פומפיאו, שעד לפני כמה שבועות היה ראש CIA והיה אמור לחסוך מהבוס שלו הפתעות כאלה.

בשבועות שחלפו הרי אותתה פיונגיאנג שהיא רוצה לפתוח דף חדש בהיסטוריה שלה. היא שחררה שלושה בני ערובה אמריקאים, שמלכתחילה הוחזקו להשגת מטרות פוליטיות בזמן המתאים; היא הודיעה על על הפסקת הניסויים הגרעיניים והכריזה שבכוונתה להזמין עתונאים זרים כדי שיעידו על הרס המנהרות שמובילות לאתר הניסויים התת-קרקעי שלה; ומעל לכל - קים נועד עם עמיתו הדרום-קוריאני, מון ג'אי אין, בפגישה היסטורית שנראתה כהפקה תיאטרלית מוקפדת.

אך ההודעה הצפון קוריאנית טרפה את הקלפים בוושינגטון ובסיאול. היא הבהירה, כי השיחות המתוכננות עם השכנה מדרום, שעמדו להיפתח היום (ד'), נדחו ללא קביעת מועד חדש בגלל התרגיל הגדול שצבאות קוריאה הדרומית וארה"ב עומדים לערוך. (למעשה, התמרון תוכנן לפני חודשים וקים היה מודע לו בעת פגישתו עם עמיתו הדרום-קוריאני, באפריל).

ההודעה מפיונגיאנג הוסיפה מסר, או, במדויק יותר, איום לטראמפ: ארה"ב צריכה "לחשוב ברצינות" על השפעת התמרון הזה על הפסגה בין קים לטראמפ. "אנו נעקוב בקפידה אחר יחסן של ארה"ב וקוריאה הדרומית לסוגיה זו", מציינת ההודעה. "השלטונות של שתי המדינות האלה יוזמים תרגיל אווירי גדול נגד הרפובליקה שלנו עוד לפני שיבשה הדיו מעל ההסכם בין שתי הקוריאות (שנחתם בפגישת קים עם עמיתו מסיאול)".

וכעבור כמה שעות, מטח-צפון קוריאני חדש: הודעה מפיו של קים גאי גוואן, סגן שר-החוץ, שהיה מופקד בעבר על ניהול המשאים והמתנים של ארצו על תכנית הגרעין שלה. "אם ממשל טראמפ יבוא לפסגה עם גישה כנה לשיפור היחסים, הגישה הזו תתקבל ביחס הראוי", הוא אמר. "אך אם ארה"ב תנסה לדחוק אותנו לפינה כדי לאלצנו לזנוח את התכנית הגרעינית שלנו באופן חד-צדדי, שוב לא יהיה לנו עניין בדו-שיח כזה ולא תהיה לנו ברירה אלא לבחון מחדש את השתתפותינו בפסגה עם טראמפ".

יתר על כן, סגן שר-החוץ הצפון-קוריאני קורא תיגר על סדר היום המוצע של הפסגה ולמעשה על ההיגיון הפנימי של הדיונים המתוכננים בה: למה לדון תחילה על התפרקותנו מנשק גרעיני ואחר-כך על הפיצויים שיגיעו לנו? צריך להיות להיפך.

אנליסטים מציינים, כי בהודעתה החדשה מרחיקה קוריאה הצפונית עוד יותר את קו המטרה ומקטינה בעליל את הסיכויים לקיום הפסגה.

מה הניע אפוא את קים לזרוע לפתע מבוכה ובלבול, אם לא בהלה, בסיאול ובוושינגטון? האם מדובר בגחמה נוסח טראמפ, או בתכנון מדוקדק שנועד להסיט את היריב האמריקאי משיווי המשקל הפוליטי שלו? בשלב זה נראה שבממשל טראמפ איש אינו יודע מה התשובה. הבית הלבן הודיע, כי יבחן את ההתפתחות החדשה "באופן עצמאי". דוברת הסטייט דיפרטמנט אמרה, כי ההכנות לפסגה נמשכות כסדרן.

אנליסטים מסוימים טוענים, כי קים לא יוותר על הפסגה וכל מטרתו היא לבחון את טראמפ ואת מידת לחיצותו. אחרים אומרים, כי העריץ הצפון-קוריאני ציפה לביטול התמרון הצבאי כגמול על מחוות שחרור בני הערובה האמריקאים ומשהדבר לא נעשה, הוא החליט ללמד את וושינגטון לקח בתקווה שהדבר ישפר את עמדת המיקוח שלו במו"מ עתידי, בעוד חודש או בעוד שנה.

כך או כך, התרגיל של קים מציג את ממשל טראמפ, אם לא את הנשיא עצמו, כחובבנים. טראמפ בוודאי לא יוצא כאשף בעשיית עסקות. שמו אמנם מופיע בשער הספר "אמנות העסקה" (שבפועל נכתב ע"י סופר צללים), אבל הוא עשה כל שגיאה אפשרית במו"מ המתמשך בין ממשלו לבין פיונגיאנג. כפי שציינו אנליסטים רבים, הנשיא ניסה להפגין נון-שלנטיות, אבל הוא לא הצליח להסתיר את כמיהתו לרווח הפוליטי העצום שתניב עסקה עם קוריאה הצפונית.

העברת השגרירות לירושלים משחקת יפה מאוד ברחוב האוונגאלי וברחוב הישראלי. אבל לא כל כך במיין סטריט. הפלסטינים ואפילו חמאס אינם נתפסים כסכנה קיומית לארה"ב, קוריאה הצפונית, עם טיליה ארוכי הטווח - כן. טראמפ העצים את הדימוי הזה בחודשים שחלפו, ובמקביל את הציפיה שהוא יגאל את עמו מהסכנה הזו.

"טראמפ בוודאי מפנטז על זכיה בפרס נובל לשלום", ציינה האנליסטית פרידה גיטיס ב-CNN. רק לפני כמה ימים, כאשר נשאל טראמפ האם הוא ראוי לקבל פרס זה הוא השיב: "כל אחד חושב כך".

וטראמפ החל להרעיף שבחים על העריץ מפיונגיאנג. במשך חודשים הוא כינה אותו "איש הרקטות הקטן", "מאניאק" ו"משוגע", אבל אחרי החזרת בני הערובה הגדיר אותו הנשיא כאיש "מצוין", ועוד וקדם לכן כ"מכובד"בניהול מו"מ וכאדם "פתוח מאוד".

במילים אחרות: טראמפ הראה לקים שהוא לחיץ, שהוא משתוקק להגיע להסכם עם קוריאה הצפונית כמעט בכל מחיר. עכשיו קים בודק כמה שלל הוא יוכל להוציא מהבית הלבן.