"כדי להקים פה מרכז מו"פ עלינו להבין טוב יותר את הסביבה"

מריו ונטורי, בכיר בחברת רוש, מחפש שיתופי-פעולה בתחום הרפואה הדיגיטלית בישראל, אבל לא בטוח שהמידע שמציעה הממשלה מספיק כדי להקים כאן מו"פ

מריו ונטורי / צילום: איל יצהר
מריו ונטורי / צילום: איל יצהר

אחת החברות המובילות בתעשייה בתחום הרפואה המותאמת אישית היא רוש. למעשה, היא החברה היחידה בעשירייה המובילה המחזיקה זרוע לפיתוח תרופות לצד זרוע לפיתוח ערכות אבחון מדויקות, כולל ערכות לאבחון גנטי, ושואפת מאוד לחבר בין התחומים. היא גם בעלת השליטה בחברת פאונדיישן, המובילה בתחום הבדיקות הגנטיות לצורך התאמת תרופות לגידולים סרטניים.

מריו ונטורי, ראש תחום סמנים רפואיים ובריאות מותאמת אישית בחברה, הגיע בשבוע שעבר לכנס Mixiii Biomed 2018 שנערך בתל-אביב, ובין היתר חיפש חברות וחוקרים ישראלים שאיתם תוכל רוש לשתף פעולה.

"היום, הגישה היא שתרופה מוצאת את החולה", אומר ונטורי. "חברות התרופות מאתרות מולקולה בעלת פוטנציאל, והניסויים הקליניים בנויים כך שמכניסים אליהם רק את החולים שהכי מתאימים לתרופה ואחר כך גם משווקים את התרופה לחולים אלה, אבל זו לא רפואה טובה מספיק. בעתיד נעסוק יותר בהסתכלות מנקודת המבט של החולה ובתפירת הפתרון ספציפית עבורו. אלא שהגישה הזאת היא הרבה יותר מורכבת".

לדברי ונטורי, המיקוד של החברה ב-15 השנים הקרובות יהיה ברפואה דיגיטלית. "אנחנו כבר לא מדברים על בדיקה רפואית אלא על 'דרך אבחונית', שמבוססת על מידע רב מחיי היומיום של המטופל, בשילוב עם מידע רב שנאסף משימוש אמיתי בתרופה מסוימת בחולים שונים", הוא אומר. "הניתוח הדיגיטלי דרוש לא רק כדי להתאים את התרופה, אלא כדי להוכיח כל הזמן למערכת הבריאות שהאבחון הנכון באמת חוסך כסף ומשפר חיים. היום אנחנו מוכרים בדיקות בעיקר למעבדות. בעתיד נהיה הרבה יותר קרובים לרופא ולחולה עצמו".

איזו רגל כבר הכנסתם בדלת הדיגיטל?

"השקנו מוצר המדמה Tumor Board, פרקטיקת טיפול המתקיימת כבר היום אצל חולים עם סרטן מורכב, שבה רופאים מתחומים שונים המטפלים באותו חולה נפגשים לדון בטיפול הרצוי. המוצר שלנו מעלה את כל המידע על החולה ועל הגידול לסביבה וירטואלית אחת, וכך רעיון ה-Tumor Board לא רק מונגש ליותר חולים, המהירות שבה מטופל יכול לקבל תשובה מקבוצת רופאים עשויה להיות קריטית".

לדברי ונטורי, רוש גם הקימה מחלקה חדשה של דיאגנוסטיקה מבוססת מידע, שכבר יצרה שותפות עם GE לפיתוח תוכנה בתחום האבחון. "המערכת נועדה לשלב בין תמונות הדמיה לבדיקות האבחוניות של רוש, בתחומי אבחון הסרטן ורפואת חירום, ולהפיק מכך המלצות טיפול עבור הרופא, כלומר היא תהווה מערכת תומכת החלטה", הוא אומר.

צעד נוסף לעבר עולם הדיגיטל עשתה רוש לפני כמה חודשים, כאשר רכשה את חברת פלאטאיירון (Flatiron), שאגרה וסידרה מידע רב בתחום האונקולוגיה, לפי שווי של 1.9 מיליארד דולר. "יהיה מעניין לראות כיצד חברת פארמה ודיאגנוסטיקה תמנף את כמויות המידע העצומות האלה שהם אספו", אומר ונטורי. "פלאטאיירון התמקדו באיסוף המידע והפיכתו לנגיש לשאלות ואנחנו צריכים להחליט אילו שאלות לשאול".

בדיקות ביתיות? אולי בעתיד

לדברי ונטורי, רוש אינה מפתחת כרגע בדיקות ביתיות, אבל הוא לא פוסל את האפשרות שתיכנס לתחום הזה בעתיד. יש הרבה שאלות לגבי אופן ביצוע הבדיקה, כך שתהיה מדויקת ונוחה, אפילו ברמה של איך יוציא המטופל לעצמו את הדם. היו חברות שניסו לתת פרופיל בדיקות רחב מתוך מעט מאוד דם שנלקח מהאצבע. זה לא הצליח בינתיים (הכוונה לתראנוס, חברה שכשלה דרמטית בהשגת היעדים השאפתניים שלה בפיתוח בדיקות מעבדה נגישות), אבל זה בהחלט הכיוון שאליו צריך לשאוף".

האם הרפואה המותאמת אישית זולגת מסרטן גם לתחומים נוספים?

"לאחרונה פיתחנו בדיקה שנועדה לחפש סמנים ביולוגיים בנוזל השדרה כדי לאתר אלצהיימר. אפשר לומר שזו בדיקה 'מותאמת אישית' כי היא מבדילה בין אלצהיימר לסוגים אחרים של דמנציה, בתקווה לפתח תרופות יותר ממוקדות.

"בקרדיולוגיה אין היום תרופות מותאמות אישית, אבל ההתאמה באה לידי ביטוי בניטור אישי ובטיפול מיידי, שבאמת מצליח להשאיר אנשים מחוץ לבתי החולים".

"אני בהחלט רואה מקום להתאמה אישית בתחום המחלות הזיהומיות, עם אנטיביוטיקות ייעודיות לחיידקים מסוימים, עם גישות שיחזקו מערכות חיסון לכל חולה באופן אישי. תחום מבטיח נוסף, ואישי מאוד, הוא המיקרוביום אבל אנחנו רק מתחילים לפענח את הנושא הזה".

אילו חברות אתה מחפש בישראל?

"כל מי שעוסק בבריאות דיגיטלית בתחומי האבחון, הניטור, ניהול המחלה, וכן חברות המפתחות בדיקות על בסיס סמנים ביולוגיים חדשים ומעניינים. אני בוחן היום את כל האפשרויות של שיתוף-פעולה בישראל. אני לומד את מערכת הבריאות וקופות החולים, קרנות הון הסיכון והחממות. הממשלה בהחלט משחקת תפקיד משמעותי בעידוד שיתופי-פעולה".

האם המידע הדיגיטלי הישראלי יכול להיות גורם ממריץ להקמת פעילות מו"פ כאן, כפי שמאמינה הממשלה?

"חשוב לדעת מה בדיוק המידע שנותנים, כמה הוא מגוון, מה מותר לך בדיוק לקחת בהתחשב בכך שהבעלים האולטימטיביים של המידע הרפואי הם החולים, וכן להבין עד כמה המידע שלכם סקלאבילי ליתר העולם. אם אנחנו רוצים לבנות כאן פעילות מו"פ משמעותית, אנחנו צריכים להבין את הסביבה העסקית-ממשלתית כאן הרבה יותר טוב".

מנכ"ל רוש ישראל, אבי דנציגר, מגלה שבשבוע שעבר ביקרה בישראל דמות בכירה נוספת מרוש העולמית, "הקשורה בחיבור בין הפרויקטים השונים של רוש בעולם למאגרי נתונים ב-REAL LIFE". לדבריו, "הפרויקט הלאומי של 'בריאות דיגיטלית', מעורר עניין, בטח עבורנו כרוש ישראל. הוא נותן לנו עוד כלי משמעותי בתחרות הבינלאומית על מחקרים קליניים, השקעות, ובתחרות על פתיחת מרכזי מחקר ופיתוח".

האם בעתיד רפואה מותאמת אישית תהיה גם מותאמת יותר לפסיכולוגיה של החולה? למשל, רופא יקבל איתות בסגנון 'החולה הזה אף פעם לא יעשה מה שתאמר לו'.

ונטורי: "בשביל זה יש בן-אדם שקוראים לו רופא, לא? אולי אני סקפטי, אבל זה הרכיב שאני לא מאמין שיעבור לידי מכונה".