הקואליציה החדשה של איטליה: "ניסוי פוליטי ראשון מסוגו"

הממשלה המסתמנת בכלכלה השלישית בגודלה בגוש האירו מבטיחה הכנסה בסיסית חודשית לאזרחים במצוקה, הורדת מסים ופריצת מסגרת התקציב

מתיאו סאלביני / צילום:  רויטרס
מתיאו סאלביני / צילום: רויטרס

חודשיים וחצי לאחר הבחירות באיטליה, צפויות שתי המנצחות הגדולות שלהן - תנועת "חמשת הכוכבים" הפופוליסטית ומפלגת "לגה" המתנגדת להגירה - להקים יחד ממשלה על בסיס הסכם קואליציוני השם קץ לצעדי הצנע ולאיזון התקציבי של השנים האחרונות ומאמץ שורת רעיונות כלכליים שנויים במחלוקת.

בין השאר, כולל ההסכם מתן הכנסה בסיסית לאזרחים שמצויים במצוקה כלכלית (780 אירו בחודש), הגדלת הפנסיות וקצבאות ילדים וקיצוץ חד במסים - שימומנו כולם על ידי גירעון תקציבי שיהיה כרוך ב"דיון מחודש" על חוקי התקציב מול האיחוד האירופי. בעבור תנועת "חמשת הכוכבים", שהוקמה לפני פחות מתשע שנים על ידי הקומיקאי בפה גרילו בתגובה למשבר הכלכלי, ומשלבת התנגדות למתן חיסונים עם תמיכה בחופש באינטרנט ומדיניות רווחה והשקעה ממשלתית נדיבה, כניסה לממשלה מהווה הישג חסר תקדים. כלי תקשורת ביבשת הגדירו את ההסכם בימים האחרונים כ"ניסוי פוליטי ראשון מסוגו".

אתמול נפגשו ראשי שתי המפלגות - לואיג'י די-מאיו (31) מ"חמשת הכוכבים" ומתיאו סאלביני (45) מה"לגה" (לשעבר "הליגה הצפונית")- עם נשיא איטליה, סרג'ו מטרלה (76), כדי להודיע לו על מועמד מוסכם מטעמם לשמש כראש הממשלה. במשא-ומתן ביניהם ויתרו השניים על שאיפתם להתמנות לתפקיד זה, והציעו לתפקיד מועמד שותף - ג'וזפה קונטה, פרופ' למשפטים, המקורב לתנועת "חמשת הכוכבים". מטרלה משתהה עם ההחלטה אם להטיל על קונטה להרכיב את הממשלה ולבחור את שריה, בין השאר על רקע שעורריה שפרצה הבוקר כשעלה חשד שהפרופסור האיטלקי "שיפץ" את קורות החיים שלו ורמז כי למד או לימד ב-NYU בניו יורק, למרות שהאוניברסיטה אמרה ל"ניו יורק טיימס" כי שמו אינו מופיע ברשימותיה. מאחורי הקלעים, כך דווח, מתנהל קרב גם על זהות שר האוצר שאמור להוציא לפועל את התכנית הכלכלית של המפלגות.

אנליסטים העריכו כי אם ייושם כלשונו, ההסכם הקואליציוני יאיים על היכולת של איטליה להתמודד עם החוב העצום שלה (2.3 טריליון אירו), ויגרור משבר בגוש האירו כולו.

"מדובר בצעד השקול בהשלכות שלו ל'ברקזיט' הבריטי", הגדיר זאת פרופ' סרג'ו פברייני ל"שפיגל" הגרמני. ואולם, העובדה כי ראש ממשלה חיצוני הוא זה שאמור לשמש כמוציא לפועל של המדיניות של שתי המפלגות, לצד הסמכות הנתונה בידיו של הנשיא מטרלה שלא לאשרר חוקים שאינם הגיוניים מבחינה תקציבית, אמורים למתן את השלכות ההסכם על איטליה - הכלכלה השלישית בגודלה ביבשת - ועל האיחוד.

למרות זאת, מדד המניות המובילות בבורסה האיטלקית ירד ביומיים האחרונים ב-1% , האירו ירד ב-0.3% מול הדולר, והפער בין התשואה על אג"ח איטלקיות לעשר שנים (2.32%) לאג"ח גרמניות זינק לשיא של שבעה חודשים - 174 נקודות בסיס.

די-מאיו עצמו, שצפוי להתמנות לתפקיד שר העבודה והרווחה וכן להיות אחראי על פיתוח כלכלי, פירסם את ההסכם בעמוד הפייסבוק שלו בסוף השבוע והגדיר אותו כ"אמנה למען ממשלת שינוי". הוא העמיד את המסמך להצבעה מקוונת בפלטפורמה שבה חברים כרבע מיליון חברי מפלגה, וזכה לאישור של 94% מהמצביעים. "אני רואה בקרב הממסד פחד גדול משינוי", הכריז די מאיו, "אבל אני מכריז - מי שמפחד משינוי הוא האויב שלנו". המפלגה קיבלה כ-32% מקולות הבוחרים בבחירות האחרונות.

כלכלנים באיטליה העריכו את תוספת התקציב הנדרשת אם ייושם ההסכם כלשונו ב-100 מיליארד אירו בשנה. תנועת חמשת הכוכבים, מנגד, פירסמה בסוף השבוע הודעה שלפיה יהיה מדובר בתוספת תקציבית של 20-30 מיליארד אירו בלבד. לדברי התנועה, כ-30 מיליארד ייחסכו בגלל "חיסכון וצמצום עלויות" הביורוקרטיה האיטלקית, ועוד 40 מיליארד יתווספו לתקציב כתוצאה מהמרצת הכלכלה ע"י הקיצוץ במסים. "מדיניות התקציב המאוזן הרסה את הכלכלה האיטלקית" אמר די-מאיו.

התחייבויות בלתי מקובלות

בנוסף לסוגיות כלכליות, ההסכם מכיל התחייבויות בלתי מקובלות גם בנושאים אחרים: בנוגע לרוסיה, למשל, ההסכם קורא לנקוט מדיניות פרו-רוסית ולהכיר בה כספק אנרגיה מוביל של האיחוד האירופי, לצד ביטול הסנקציות שהטיל האיחוד על מוסקבה לאחר שסיפחה חלק מאוקראינה.

ההסכם גם קורא לבחון מחדש יותר מתריסר חיסוני חובה הניתנים לילדים איטלקיים. בסוגיית ההגירה, מבטיח ההסכם גירוש מהיר יותר של מהגרים למדינות שמהן הגיעו, ומדיניות "יד קשה" נגד מי שהורשעו בפלילים. לפי הדיווחים, סאלביני יכהן כשר הפנים.

האיחוד האירופי כבר הביע חשש מהממשלה החדשה המסתמנת באיטליה. שר החוץ הצרפתי הזהיר בסוף השבוע את האיטלקים כי צעדים בלתי-אחראים מצד איטליה "יסכנו את גוש האירו כולו".

ממשלת גרמניה קראה לאיטלקים להמשיך להיות מחויבים לחוקי התקציב של גוש האירו, שאינם מתירים חריגה של יותר מ-3% מהגירעון השנתי, למעט במקרים מסוימים.

סאלביני השיב בטוויטר להצהרות אלו ואמר כי זו לא הפלטפורמה שלה נבחר, וכי שינוי הוא הסיבה שהמפלגה זכתה ב-17% בבחירות. את דבריו חתם בסיסמת הבחירות שלו: "איטלקים תחילה!". סקר באיטליה בסוף השבוע העלה כי 60% מהציבור תומכים בקואליציה המסתמנת.