לא רק ספוטיפיי ואפל: גם ליוטיוב יש שירות מוזיקה חדש

התחרות בעולם הזרמת המוזיקה מגיעה לנקודת רתיחה, עם ההשקה המדורגת של אפליקציית יוטיוב מיוזיק • היא תבין את הטעם האישי, תאפשר לחפש שירים לפי המילים ותכין פלייליסטים שמתאימים למזג האוויר • האם זה יספיק מול ספוטיפיי?

יוטיוב / צילום: Shutterstock
יוטיוב / צילום: Shutterstock

יוטיוב החלה להעניק לחלק ממשתמשיה לשירות הזרמת המוזיקה החדש שלה, YouTube Music. השירות, שזמין כאפליקציה לאייפון, אנדרואיד או למחשב, מושק תחילה בארצות הברית, אוסטרליה, ניו זילנד, מקסיקו ודרום קוריאה. בשבועות הקרובים הוא יגיע גם לקנדה ולאירופה, אך לא ידוע בשלב זה אם ומתי יושק בישראל, שבה כבר פועלות מתחרות בולטות כמו ספוטיפיי, אפל מיוזיק ודיזר. כמובן, סביר להניח שיהיו ישראלים שיתחברו אליו באמצעות שירותי VPN.

השאלה המתבקשת היא מדוע יש צורך באפליקציה ייעודית כזאת: עבור רבים יוטיוב משמשת כפלטפורמת מוזיקה גם בגרסתה הרגילה. ההבדל העיקרי הוא הדגש על שירים, ולא על וידאו, אם כי יהיה במיוזיק גם חלק וידאו שיוקדש למשל להופעות חיות. השירות צפוי לכלול מיליוני שירים - גרסאות אולפן, לייב, רמיקסים וקאברים, שחלקם נוצרו במיוחד עבור יוטיוב - וכן אלפי פלייליסטים. 

יוטיוב מיוזיק אמור להיות מותאם לחלוטין לטעם האישי, ולהציע חוויה פשוטה ולא מבלבלת ככל האפשר. היעד הזה יוצר תחרות טכנולוגית מסקרנת: האלגוריתם של ספוטיפיי נחשב למצטיין בזיהוי הטעם האישי של המשתמש, אך יכולות הבינה המלאכותית של גוגל, שמאחורי יוטיוב, מרשימות במיוחד. יתרון נוסף של השירות החדש הוא המידע הרב שנאגר על היסטוריית ההשמעות של 1.8 מיליארד המשתמשים הפעילים ביוטיוב.

בהתאם, השירות יציע פלייליסטים מותאמים אישית המבוססים על היסטוריית ההאזנה, לצד פלייליסטים לפי נושאים כמו "התעמלות" או "מסיבה". ההמלצות יתבססו גם על השעה ביום, מיקום המשתמש ואפילו מזג האוויר.

פיצ'ר בשם Your Mixtape יציע למשתמשים אוסף שירים אוטומטי המורכב מאמנים אהובים, שירים שהקשיבו להם בתדירות גבוהה והמלצות חדשות. בנוסף, פונקציית החיפוש בשירות היא חכמה ומאפשרת לחפש שיר מסוים גם אם המשתמש לא מכיר את שמו, לפי מילותיו או באמצעות תיאור בשפה חופשית (לדוגמה: "השיר החדש של מאלומה"), דבר שחסר באפליקציות מתחרות.

לשירות שלוש תוכניות תמחור: גרסה חינמית שתכלול פרסומות; גרסה ב-10 דולר בחודש ללא מודעות, עם אפשרות להאזנה ברקע (אחד החסרונות המרגיזים של אפליקציית יוטיוב הרגילה), והורדה של השירים למכשיר; וגרסה ב-12 דולר בחודש בשם יוטיוב פרימיום, שתציע גם אפשרות לצפות בסדרות המקוריות שיוטיוב מפיקה, גם כן באופליין וללא פרסומות. שירות הסדרות יוטיוב Red וגוגל פליי מיוזיק ישולבו בעתיד לחלוטין בשירות הפרימיום, אך בחודשים הקרובים ימשיכו להתקיים בנפרד.

יוטיוב פיתחה, תכננה והתנסתה במיוזיק במשך 14 חודשים עד להשקתו הרכה כעת. לאחרונה היא גם החלה להציג בפלטפורמה הרגילה שלה קרדיטים על הכתיבה וההפקה של שירים, מהלך שנועד לשפר את היחסים בינה לבין תעשיית המוזיקה.