גיוס החוב של לוזון: 40% מהביקושים ממפיצי ההנפקה

מתוצאות השלב המוסדי בגיוס של עד 50 מיליון שקל שמבצעת לוזון, עולה כי החברה הצליחה להבטיח סכום של 35 מיליון שקל בלבד, כשיותר מ-40% מתוכו הגיע ממפיצי ההנפקה או גופים הקשורים להם - בעיקר חברת החיתום ווליו בייס ואגוז הנפקות

עמוס לוזון / צילום:איל יצהר
עמוס לוזון / צילום:איל יצהר

החולשה הנרשמת באחרונה בשוק ההנפקות הראשוניות (IPO) בתל-אביב מחלחלת גם לשוק גיוסי האג"ח הקונצרני, אשר מגלה סימני סלקטיביות לאחר תקופה ארוכה של פעילות שיא. איתות לכך הגיע אמש מתוצאות הנפקת האג"ח שביצעה קבוצת הנדל"ן והתשתיות של עמוס לוזון, אשר נושאת את שמו של בעל השליטה.

מתוצאות השלב המוסדי בגיוס של עד 50 מיליון שקל שמבצעת לוזון, עולה כי החברה הצליחה להבטיח סכום של 35 מיליון שקל בלבד, כשיותר מ-40% מתוכו הגיע ממפיצי ההנפקה או גופים הקשורים להם - בעיקר חברת החיתום ווליו בייס ואגוז הנפקות. בשלב הציבורי של ההנפקה תבקש לוזון להשלים את יתרת סכום הגיוס.

הריבית על האג"ח נקבעה על 7.5% מעל ריבית בנק ישראל, וצפויה לרדת בהמשך ב-2% לשיעור של כ-5.5%, לאחר רישום הבטוחות על החוב - מניות השליטה בחברה הבת רונסון הפועלת בתחום הנדל"ן למגורים בפולין ונסחרת בבורסת ורשה בשווי של כ-160 מיליון שקל. ההנחה היא כי רישום השיעבוד עבור המחזיקים יתבצע תוך 100 ימים ממועד ההנפקה, ובמידה ויחול עיכוב מעבר לכך, יופחת שיעור הריבית על האג"ח רק ב-1%, ל-6.5%.

"שוק ההון פחות חזק כרגע"

פלג פאר, מנכ"ל ווליו בייס ניהול הנפקות שמובילה את ההנפקה, אמר היום כי "שוק ההון כרגע פחות חזק ויותר סלקטיבי ויש היום יתרון לחברות הגדולות. קרנות הנאמנות מגייסות פחות, וחלקן אף פודות, אז יש פחות כסף שמחפש לקנות בהנפקות והמשחק עבר לשחקנים המוסדיים שמעדיפים סדרות גדולות ומדורגות. השוק נוטה לסדרות סחירות יותר והשחקנים מבקשים פרמיה גבוהה יותר בהנפקות".

לגבי האג"ח של לוזון ציין פאר כי "קבוצת לוזון הצליחה לגייס את הסכום אותו רצתה. להערכתי, כשיירשמו השיעבודים על מניות השליטה ברונסון, נראה התעניינות של מוסדיים רבים נוספים. שווי מניות השליטה ברונסון לפי ההון העצמי גבוה פי 6 מהיקף הסדרה".

עמוס לוזון רכש את השליטה בקבוצת לוזון (שנקראה אז א. דורי) מידי ענקית הנדל"ן המניב גזית גלוב בינואר 2016 תמורת פחות מ-10 מיליון שקל, במהלך בזק שנעשה אחרי קריסת המניה בעקבות החלטת גזית גלוב להיפרד ממנה. מאז רכישת השליטה ביצע לוזון כמה מהלכי התייעלות וסדר בחברה, במטרה לחסוך עלויות ולמקסם את פוטנציאל הנכסים. כיום לוזון נסחרת בשווי של כ-140 מיליון שקל, אחרי שחיקה של כ-20% שרשמה מנייתה מתחילת השנה.