ההפסד של חבר הבורסה בגלל הוויקס איפס את רווחי אי.בי.אי

בשלושת החודשים הראשונים של השנה רשם אי.בי.אי רווח נקי סמלי של מדי בהיקף 0.5 מיליון שקל, לעומת רווח נקי רבעוני של 10.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2017

עידו קוק / צילום: איל יצהר
עידו קוק / צילום: איל יצהר

הפרשות של 26.2 מיליון שקל איפסו את הרווח הנקי הרבעוני של בית ההשקעות אי.בי.אי. ההפרשות נרשמו בגין הפסדים של מספר לקוחות של חבר הבורסה, עקב השקעות בנגזרים על מדד הפחד (ה"VIX") בוול סטריט. מהדוחות הכספיים של בית ההשקעות, שבניהול עדו קוק, עולה כי הוא כבר מנהל הליך משפטי כנגד תשעת הלקוחות, שהסבו לו חשיפה כוללת של כ-35.5 מיליון שקל בגין הפעילות הכושלת של יצירת פוזיציית שורט (חסר) על מדד הפחד. 

בשל ההפרשה הכבדה רשם אי.בי.אי בשלושת החודשים הראשונים של השנה רווח נקי סמלי של כחצי מיליון שקל, לעומת רווח נקי רבעוני של 10.6 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב-2017. חבר הבורסה של אי.בי.אי רשם הפסד רבעוני של 18.6 מיליון שקל, שאליו נוסף הפסד בפעילות הגמל, ועלייה בהוצאות השכר, שנבעה במידה רבה מגידול במצבת בית ההשקעות.

עם זאת, לא מדובר ברבעון רע מבחינת הפעילות של בית ההשקעות, שרשם גידול של כ-43% בהכנסות שלו, שהסתכמו מתחילת השנה בכ-99.3 מיליון שקל. הגידול בהכנסות נרשם בשלל פעילויות בית ההשקעות.

בנטרול ההפרשה להפסדים בגין מדד הפחד, הציג חבר הבורסה תוצאות חזקות ברבעון, ורשם עלייה של 41% בהכנסות, ולולא ההפסד הבעייתי היה מציג רווח נקי רבעוני גבוה יותר מבכל שנת 2017, ויותר מכל רבעון זה שנים. לאחרונה עזב מנכ"ל חבר הבורסה, ג'וליאן אסוס, את תפקידו, ועבר למגדל שוקי הון על רקע הפרשה. הוא הוחלף על-ידי לבנת מזרחי רינסקי.

כמו כן, בצל גיוסים מרשימים וגידול ניכר בפעילות חברת קרנות הנאמנות, שבולטת בצמרת ענף קרנות הנאמנות, גדלו ההכנסות מהתחום ברבעון בכ-81%, והרווח הרבעוני היה תואם לרווח בכל 2017.

בתחום ניהול התיקים והשקעות, הציג בית ההשקעות עליה של כ-24% בהכנסות לצד רווח של כ-6 מיליון שקל. כמו כן, תחום שירותי הנאמנויות הפך עתה למגזר משמעותי עבור בית ההשקעות בעקבות רכישת הפעילות מתמיר פישמן, שהושלמה בינואר השנה. מנגד, בחיתום נרשם קיטון ברווח של בית ההשקעות, שמחזיק בנתח ממניות פועלים אי.בי.אי, ובגמל, כאמור, נמשך ההפסד.

לאחר תום הרבעון קיבל חבר הבורסה של אי.בי.אי הודעה שלפיה ההחזקות של בית ההשקעות במניות הבורסה יימכרו (4.1%), במסגרת העסקה שמובילה הנהלת הבורסה מול קרן מניקיי האמריקאית-אוסטרלית ואחרים, ולפי שעה המועד להשלמת העסקה נקבע עוד ברבעון השני.

בדוחות השנתיים ל-2017 בית ההשקעות כבר הכיר ברווח משערוך מניות הבורסה בהיקף 16.8 מיליון שקל, וייתכן שיכיר ברווח נוסף, לא גדול, בעתיד. 

כמו כן, בית ההשקעות חתם על עסקה למכירת כ-10% ממניות חברת החיתום שבשליטתו, פועלים אי.בי.אי, לשותפו בנק הפועלים, שטרם הושלמה. בימים אלה הוא מוביל עסקה למיזוג פעילות הגמל שלו בזו של בית ההשקעות הלמן אלדובי.