בדרך לאקזיט? נשיא דנסו נפגש עם ואלנס הישראלית

נשיא יצרנית רכיבי הרכב היפנית דנסו, שהיקף מכירותיה השנתיות כ-44 מיליארד דולר, ביקר אתמול בישראל בחשאי ונפגש עם בכירי האוטו-טק ואלנס

DENSO / צילום: רויטרס
DENSO / צילום: רויטרס

אתמול (ד') ביקר בישראל בחשאי קוג'י ארימה, נשיא ענקית מערכות הרכב היפנית דנסו (DENSO), היא אחת מספקיות הטיר1 הגדולות בעולם. הביקור, שארך מספר שעות בלבד, נערך תחת מסך כבד של חשאיות אולם לגלובס נודע כי במהלך הביקור ביקר בחברת VALENS הישראלית.

ואלנס מפתחת שבבים לתעשיית הרכב והאודיו-וידאו, שמסוגלים להעביר נתונים בקצבים גבוהים בין החיישנים השונים ברכב לבין המעבד המרכזי על כבל בודד ובכך לחסוך משמעותית במשקל ובמורכבות של החיווט האלקטרוני. הפיתרון של ואלנס, שנחשב כיום לסטנדרט בתעשיית האודיו-וידאו, נתפש כחיוני בסביבת הרכב האוטונומי והמקושר העתידי ובין השאר אומץ על ידי מרצדס ויוטמע בכלי הרכב שלה החל מ-2020.

ואלנס קיימת מאז 2006 אולם מאז החלה להתמקד בתחום הרכב החכם לפני כשנתיים הואצה פעילות המו"פ והגיוסים שלה. החברה גייסה עד כה כ-101 מיליון דולר, כאשר הסבב המרכזי והרביעי במספר היה באפריל אשתקד ובו גייסה החברה יותר מ-60 מיליון דולר.

מחזור המכירות של דנסו (DENSO) נאמד ב-44 מיליארד דולר בשנה ויש לה 200 חברות בנות ברחבי העולם שמעסיקות כ-150 אלף עובדים. הקונצרן הוא בין השאר ספק הרכיבים המרכזי של טיוטה, שגם מחזיקה כשליש ממניותיו. לפני חודשיים הודיעה דנסו כי הא פותחת בישראל את מה שהיא מכנה "לוויין חדשנות" שיתמקד בשיתוף-פעולה עם חברות סטארט-אפ ישראליות בתחומי הנהיגה האוטונומית, סייבר-סקיוריטי לרכב ובינה מלאכותית.

לדנסו כבר יש מספר מרכזים כאלה ברחבי העולם, שעובדים בשיתוף עם מוסדות אקדמיים וגופי מחקר. על פי הודעת החברה "פעילות דנסו בישראל מתבססת על הגאות המקומית בתחומים כמו תוכנה, חישה, בינה מלאכותית ועוד, וחברות ישראליות בנו לעצמן מוניטין של שיתופי-פעולה יציבים עם חברות בחו"ל וצפויות לשחק תפקיד מפתח בחדשנות הגלובאלית בתחומים רבים". דנסו כבר השקיעה בעבר במספר חברות אוטו-טק ישראליות ובהן "אוטוטוקס", ובשנה שעברה ערכו מנהליו בישראל סיור לימודי, במהלכו נפגשו עם שורה של חברות סטארט-אפ.

יצוין כי בעבר התבטאו בכירי ואלנס ואמרו כי היעד הסופי של החברה הוא להגיע להנפקה. אולם בענף מעריכים, כי בהינתן המחיר הנכון החברה עשויה גם להימכר. בחברת ואלנס סירבו להגיב על הידיעה אולם משה ליכטמן מקרן IGP, אחת המשקיעות המובילוות של ואלנס אמר בתגובה לפניית "גלובס" כי "ואלנס עובדת כיום עם רוב יצרני הרכב הגדולים ועם הספקיות המובילות (Tier-1) כולל דנסו ושאכן נשיא דנסו ביקר בואלנס במהלך ביקורו הקצר בארץ".

על פי נתונים מצטברים היקף הגיוסים וה"אקזיטים" בענף האוטו-טק הישראלי הסתכם ב-5 שנים האחרונות ב-5.2 מיליארד דולר, לא כולל עסקת הענק של מובילאיי שנמכרה בכ-15.1 מיליארד דולר.