המשבר בענף האופנה: פריטי לבוש יחולקו בחינם לציבור בהפגנה

ספקי ויצרני אופנה מדרום העיר תל אביב החליטו להחריף את מאבקם באמצעות אקט מחאתי שיתקיים ביום חמישי ה-7 ליוני בין השעות 15:00 ועד 17:00 • במסגרת האקט יחולקו כ-20,000 פריטי לבוש חדשים

הפגנת ענף האופנה / שלומי יוסף
הפגנת ענף האופנה / שלומי יוסף

"עקב המשבר בענף האופנה יצרנים החליטו לחלק פריטי לבוש לציבור", זו לשון ההודעה שרצה בשעות האחרונות ברשתות החברתיות. ואכן, ספקי ויצרני אופנה מדרום העיר תל אביב (לא יבואנים) החליטו להחריף את מאבקם באמצעות אקט מחאתי שייקרא "הפגנת הר הבגדים של ישראל" שיתקיים ביום חמישי ה-7 ליוני בין השעות 15:00 ועד 17:00.

מי שעומד מאחורי ההפגנה היא התנועה לעידוד האופנה בישראל. התנועה שנמצאת בתהליך התאגדות לעמותה מורכבת מיצרני אופנה ישראלים, מעצבות אופנה, יבואני בדים ואביזרים, גזרנים, בעלי מתפרות ועוד.

במסגרת האקט יחולקו כ-20,000 פריטי לבוש חדשים. פריטים אלה היו אמורים להיזרק למרות שהם תקינים לשימוש.

אקט דומה נזכיר נקטו חקלאי הדרום כשהגיעו בחודש מארס האחרון לאזור משרדי קריית הממשלה בתל אביב שם חילקו לעוברים ולשבים ירקות בחינם - וזאת לא בפעם הראשונה.

מחאת עובדי ענף הטקסטיל פרצה עם קריסת רשתות האופנה בחודשים האחרונים כשהבולטת שבהם היא הרשת הוניגמן. לפני חודשיים קיימו מאות עובדים בענף ה טקסטיל הפגנה ברחוב אילת בתל-אביב, שם מרוכזות חנויות סיטונאיות רבות של יצרנים ויבואנים ישראלים. המסגרת ההפגנה הפנו העוסקים בענף קריאות בעיקר נגד משרדי האוצר והכלכלה בטענה לאפליית ענף הטקסטיל המקומי אל מול הקניות המקוונות.

יו"ר התנועה שמעון סייג הדגיש כי: "שלא כמו רשתות האופנה הגדולות שהגישו בג"צ לביטול הפטור ממע"מ על קניות און ליין באינטרנט, אנחנו לא מבקשים לפגוע בצרכן הישראלי. אנחנו רק מבקשים תנאי מסחר הוגנים ואת אותם הפטורים שמקבל היצרן הסיני שמוכר לצרכן הישראלי דרך האינטרנט. אנחנו נשמח למכור בלי מע"מ עד 75 דולר לחנויות הרחוב ומשוכנעים שהחנויות יעבירו את ההנחה לצרכנים. שר האוצר צריך לתת לנו את הכלים להוריד את יוקר המחיה ולא ליצרנים הסינים".

דני אלחרר ראש מטה ממשל של התנועה לעידוד האופנה בישראל: "בכל מדינות אירופה קיים מכס הגנה על יבוא ביגוד מסין של 12%, בארה"ב מדובר על 17% עד 33%, כך שומרת כלכלה אחראית על היצור המקומי. אלא שהפטורים ההזויים שנותן שר האוצר משה כחלון הם לא יותר מזריית חול בעיניי ציבור הצרכנים ולא יותר מצעדים פופוליסטים. אנחנו תקועים עם סטוקים ענקיים של סחורות ומתקשים להעביר עבודה למתפרות בגליל וברשות הפלסטינית. חנויות הרחוב בקשיים אדירים ואין לנו למי למכור! אנחנו זורקים את הבגדים שיצרנו... כנראה שהעובד והיצרן הסיני חשובים לשר האוצר משה כחלון יותר מהעובד והיצרן הישראלים".

כאמור המוחים הם ספקים ויצרנים ולא ייבואנים וכן לא מדובר בחלוקת בגדים לציבור אלא בזריקתם, והציבור מצידו מוזמן לבוא לאסוף אותם.