מנכ"לית פייסבוק ישראל: מקצוע חדש נולד - מנהלי קהילות

הפלטפורמה של פייסבוק מאפשרת לקהילות לפרוח למרות המרחקים. תשאלו את מנהלי הקהילות • פרשנות

פייסבוק / צילום: שאטרסטוק
פייסבוק / צילום: שאטרסטוק

קיים מיתוס שפרופיל היזם המצליח הוא כזה שנאבק בכוחות עצמו, ללא כל עזרה, כדי לסלול את דרכו לפסגה. אין דבר פחות נכון מזה. אם נסתכל על ההיסטוריה נמצא שמרבית האנשים המשפיעים והמצליחים ביותר לא הגיעו להצלחה לבדם. להיפך - הם היו חלק מקהילה. היו סביבם חברים, קולגות, משפחה שעזרו ודחפו אותם להגיע ליעדם. יזמים חברתיים ועסקיים מגלים בתחילת דרכם, כי לחבור לקהילה שמורכבת מאנשים שחוו חוויות דומות לשלהם, היא חוויה מעצימה ומפרה. תחושת השותפות הזו מעניקה לחברי הקהילה כוח והשראה. היא יוצרת קרקע של תמיכה, קשרים וידע וניסיון אשר דרושים להצלחה.

תופעת הקהילות הולכת וגדלה בעולם. בעבר קהילות היו מוגדרות על-ידי המרחב הגיאוגרפי, הפיזי. השבט, השכונה שבה אנשים התגוררו - אלו היו הקהילות שלהם. העידן הדיגיטלי שינה את האופן בו אנשים מתקשרים, ובין היתר, פישט את היכולת לייצר ולשמר אינטראקציות בין חברי הקהילה ללא הגבלת זמן או גבולות.

ומהי קהילה? התשובה משתנה בהתאם למי שנשאל, אבל בכל זאת אפשר להגדיר קהילה, באופן אובייקטיבי, כמקום שבו אדם מרגיש שותפות, בית. מקום שבו הוא יכול להשמיע ולהישמע, ולפעמים אין לו מקום אחר לעשות את זה, חוץ מאשר עם אותם חברי קהילה שחווים חוויות דומות לשלו.

קהילות בפייסבוק התפתחו באופן טבעי על הפלטפורמה. לאחרונה, הבנו שהחזון שהנחה אותנו במשך עשור: "לחבר בין אנשים" אינו מספיק וצריך גם לקרב ביניהם. אחת הדרכים לעשות את זה היא באמצעות מתן כוח לאנשים לבנות קהילות משמעותיות, שיוצרות השפעה על חיים של אנשים.

מתוך הבנה זו נולדה ההחלטה להשקיע ולתמוך בקהילות. וזה חלק משמעותי מהחזון של החברה לעשור הקרוב.

פייסבוק משמשת כיום כפלטפורמה למאות אלפי קהילות מכל הסוגים; אם זו קהילה של נשים אתיופיות שמבקשות להעצים וללמוד אחת מהשנייה בבניית עסק, הורים טריים שמתמודדים עם תינוק בפעם הראשונה שואלים את חברי הקהילה שאלות על מזון תינוקות, דרך שעות שינה בלילה ועד התמודדות עם מחלות. ישנה קהילה של אימהות ש"מבשלות יחד", שמשתפות זו את זו בתמונות ומתכונים שמשדרגים את הארוחות המשפחתיות באלפי בתים בישראל. עוד קהילה שאני אוהבת היא קהילת סטארט-אפים ירושלמים, שמונה אלפי חברים שעוזרים אחד לשני בחיבור לחברות שונות באקו-סיסטם וחולקים מידע מקצועי.

בראש כל קהילה כזו נמצאים אנשים יוצאי דופן, שהחליטו להשקיע מזמנם, בין שבמשרה מלאה ובין שבלילה אחרי העבודה היומית, כדי להבטיח שהקהילה תשגשג ותהיה משמעותית עבור חבריה. ישראל היא אחת המדינות הראשונות שבה נוצרה קהילה של מובילי קהילות, וזה לא מפתיע שגם בהיבט הזה אנחנו חלוצים.

אותם מובילי קהילות בחרו לאחרונה שם לתפקיד שהם ממלאים "מנק"לים" - מנהלי קהילות. לא מזמן פגשתי 50 מנק"לים כדי לגבש אמנה שתשמש אותם ואת חברי הקהילות. בדרך הזו הם יוכלו להשפיע על התרבות והשיח בתוך הקהילות שהם מובילים, אבל יותר מזה - הם יוכלו להשפיע על תרבות השיח במדינה כולה. אם נסתכל על עצמנו, הפלורליזם והשיח הפתוח יחד עם מגוון הדעות המאפיין את הישראלים הוא מה שעושה אותנו כל כך ייחודיים פייסבוק ולא פלא שמספר הקהילות הישראליות והמעורבות הגבוהה בהן עצום ביחס למדינות אחרות.

מחקרים מראים כי קהילות וירטואליות מפתחות אצל חבריה דימוי עצמי טוב יותר ושביעות רצון. מהפן העסקי, הקהילות העסקיות מאפשרות צמיחה לעסקים הקטנים והבינוניים.

המהפכה הרביעית, שמכונה גם המהפכה הדיגיטלית, לא מסתכמת רק במתן אפשרות לקהילות גלובליות להתקיים, אלא היא גם הביאה איתה הזדמנויות רבות עבור עסקים קטנים ובינוניים וסטארט-אפים.

פייסבוק, בתוך המהפכה הדיגיטלית, השטיחה למעשה את ההיררכיה הקיימת תוך מתן שוויון בהזדמנויות וביכולת של עסקים קטנים לצמוח. היא שינתה את המפה על-ידי הורדת חסמי הכניסה הפיזיים והכלכליים. אם בעבר רק תאגידי ענק יכלו להרשות לעצם לפרסם את שירותיהם (לרכוש שטחי פרסום בטלוויזיה, שלטי חוצות וכו'), היום אנחנו עדים למגמה בה עסקים קטנים ובינוניים יכולים להציע את שירותיהם בצורה חכמה וממוקדת. כל הדברים הללו נכונים גם לסטארט-אפים. היום, שני חברים שמקימים סטארט-אפ במוסך, יכולים לפרוץ את גבולות המדינה ולגעת באנשים ברחבי העולם בעלות נמוכה.

כך, אנחנו מעודדים יזמות וחדשנות, מייצרים הזדמנויות כלכליות ותורמים ליצירת מקומות עבודה. אם נסתכל על המספרים, כיום יש לנו 70 מיליון עמודים עסקיים, ו-6 מיליון מפרסמים. מחקרים מהעולם מראים כי 44% מהעסקים הקטנים-בינוניים בפייסבוק, הקימו את העסק שלהם על הפלטפורמה בלי חנות פיזית, 66% ציינו שהמכירות שלהם גדלו בעקבות פרסום בפלטפורמה, 70% אומרים שפייסבוק סייעה להם למכור מוצרים מחוץ לגבולות הערים והמדינות שלהם. 57% אמרו שבזכות הצמיחה העסקית שלהם בפייסבוק הם יכולים להעסיק יותר עובדים. זה נתון מדהים. מספיק שכל עסק שנתן תשובה כזו גייס עובד אחד בלבד בזכות הפלטפורמה, וכבר מדובר ב-40 מיליון עובדים חדשים.

יש הרבה מנועי צמיחה ובעיני פייסבוק היא אחד המשמעותיים שבהם. אני מאמינה שאנחנו רק בהתחלה וכי הפלטפורמה טומנת בחובה אפשרויות רבות לקהילות וירטואליות ולעסקים.

■ הכותבת היא מנכ"לית פייסבוק ישראל.