הצרות של שרונה: מידאס תתקשה לעמוד בתשלום האג"ח הקרוב

תשלום הקרן וריבית האג"ח - בהיקף של 19 מיליון שקל - אמור לחול ביולי הקרוב • מניית החברה צנחה ב-14%

מתחם שרונה/ צילום:תמר מצפי
מתחם שרונה/ צילום:תמר מצפי

דוחות חברת הנדל"ן מידאס  השקעות לרבעון הראשון של השנה מעוררים סימני שאלה לגבי יכולתה של החברה לעמוד בתשלום קרן וריבית האג"ח הקרוב שלה, בהיקף של 19 מיליון שקל, הצפוי בחודש יולי הקרוב.

רואי החשבון של מידאס מפנים בדוחות, שפורסמו אתמול, את תשומת לב המשקיעים להתחייבות זו, שלצורך עמידה בה תידרש מידאס לממש חלק מנכסיה, לארגן מימון מחדש למרכזים המסחריים שאת הקמתם היא מקדמת באום אל פאחם ובירכא, או להנפיק סדרת אג"ח חדשה.

הנהלת מידאס והדירקטוריון שלה מעריכים, כי אחת מאפשרויות אלה "תתממש בסבירות גבוהה, והחברה תעמוד בפירעון התחייבויותיה", ובהן תשלום האג"ח הקרוב.

מדובר בסדרה ב', שהיקפה הכולל כ-36 מיליון שקל והיא נסחרת בתשואה של 4.5%. למידאס סדרת אג"ח נוספת (ג'), בהיקף של כ-55 מיליון שקל, הנסחרת בתשואה של יותר מ-9%. שתי סדרות האג"ח של מידאס רשמו אתמול עליות של כ-0.5%, והיום בעוד שסדרה ב' נסחרה ביציבות, סדרה ג' רשמה בשעות הצהריים ירידות של כ-2.5%.

מניית מידאס, שאתמול איבדה כ-2%, צללה היום בשעות הצהריים בכ-15%, השלימה צניחה של קרוב ל-50% תוך שנה ומשקפת לחברה שווי נוכחי של פחות מ-30 מיליון שקל. בעלי המניות הגדולים במידאס הם קורין אוונס, קרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1, יו"ר החברה יאיר רוטלוי ויוסף שטיינמן.

הנכס העיקרי של מידאס הוא שותפות במתחם הקניות והבילויים גני שרונה שבמרכז ת"א, נוסף לפעילות נדל"ן מצומצמת שיש לה באנגליה ושותפות במיזם של הקמה וניהול מרכזים מסחריים ביישובים לא יהודיים, שאליו נכנסה בשנת 2015.

מהדוחות עולה, כי מתחם שרונה מעיב על מאזנה הכספי, ורואי החשבון מציינים הלוואה שנלקחה למימון פרויקט זה כסיבה המרכזית לגירעון בהון החוזר של קרוב ל-18 מיליון שקל שמציגה מידאס בדוחותיה.

עלייה בשטחים הפנויים בגני שרונה

מתחם גני שרונה כולל 15 מבנים טמפלריים לשימור הממוקמים בצד הדרום מערבי של מתחם הקריה, סמוך לרחובות ארניה וקפלן. זהו אחד האזורים המבוקשים בתל אביב, אשר התפתחו משמעותית בשנים האחרונות עם הקמת כמה בנייני משרדים ומגורים גדולים, וסך שטחי הנכס מסתכמים בכ-6,200 מ"ר. שותפותיה של מידאס במתחם הן ריט 1, הפרסומאים ראובן אדלר ואייל חומסקי, ומנכ"ל מגוריט מתי דב.

בסיכום רבעוני מדווחת מידאס על עלייה בשטחים הפנויים של הפרויקט, שהובילה לשחיקה של 10% בדמי השכירות שהוא הניב לה, שעמדו על פחות מ-2.5 מיליון שקל. שווי המתחם עומד על 227 מיליון שקל - דומה לשוויו בסוף שנת 2017, בסיכומה הוא הסב למידאס הפסדי שערוך של כ-15 מיליון שקל, ובסך הכול תוך שלוש שנים (2015-2017) רשמה החברה בגינו הפסדי שערוך בהיקף כפול (קרוב ל-30 מיליון שקל).

עוד עולה מהנתונים שמציגה מידאס בדוחות, כי שיעור התפוסה בשרונה עמד על 86%, ירידה קלה לעומת 87% בשנת 2017, וכי שיעור התשואה עליו בפועל השתפר במידת מה ביחס ל-2017, ועמד על 3.8%, לעומת 3.45% אשתקד. תוצאות פרויקט שרונה, המצורפות לדוחות מידאס, מראים כי חברת הפרויקט הרוויחה 1 מיליון שקל בסיכום רבעוני, אחרי הפסד שנתי של 9.5 מיליון שקל ב-2017.

מידאס עצמה סיכמה את הרבעון הראשון בהפסד של 1.5 מיליון שקל, בהמשך להפסד שנתי של 10.5 מיליון שקל שהציגה ב-2017 כולה.