בורסת הביטקוין הגדולה בארה"ב תוכל לכבוש את וול סטריט?

החברה שצמחה על בסיס לקוחות קטנים, פונה כעת למשקיעים גדולים

בורסת קויין בייס / תמונה: שאטרסטוק
בורסת קויין בייס / תמונה: שאטרסטוק

Coinbase עשתה יותר מכל חברה אחרת להכניס משקיעים קמעוניים בארה"ב למטבעות דיגיטליים - והשאירה אחריה נתיב של משקיעים שנכוו כאשר הביטקוין קרס בכ- 60% מאז דצמבר 2017. כעת היא מחפשת לקוחות חדשים.

מוקדם יותר החודש, החברה הזו מסן פרנסיסקו חשפה תוכניות לשירותים חדשים שמיועדים לקרנות גידור ומשקיעים גדולים נוספים, כמו ברוקראז' בעסקאות מטבעות מוצפנים בהיקף גדול. קוינבייס גם פותחת משרד בניו-יורק כדי להתמקד בלקוחות בוול סטריט.

החברה בת שש השנים מנהלת את בורסת החליפין הגדולה ביותר בארה"ב למטבעות דיגיטליים במונחי מחזור, והיא מציעה אפליקציה פופולרית לאגירה ולהעברה של ביטקוין. קוינבייס לא מהמרת ישירות על מחירי הביטקוין, אלא מרוויחה כסף מעמלות של לקוחות שקונים או מוכרים את המטבע המוצפן הזה.

קוינבייס נהנתה מצמיחה מנקרת עיניים בסוף 2017 כאשר משקיעים קטנים נהרו לביטקוין. היום היא מתגאה ביותר מ-20 מיליון לקוחות, פי שניים יותר מחברת ברוקרים ממוסדת כמו צ'ארלס שוואב, שיש לה 10.8 מיליון חשבונות פעילים.

"בשווקים בארה"ב, קוינבייס פשוט מקדימה בהרבה את האחרים", אמר הארי לואיס, ממייסדי קרן הגידור גראסהופר קפיטל. "והם לא מסתפקים במשקיעים הקטנים שלהם".

אבל דעיכתו של שיגעון הביטקוין מעלה כמה תהיות על הצלחתה של החברה הזו. קוינבייס טיפלה בעסקאות מטבעות דיגיטליים בסך כ-8 מיליארד דולר באפריל, ירידה של 78% ממחזור השיא שיהיה לה בדצמבר, לפי נתוני חברת CryptoCompare.

גם הרגולציה יכולה להכשיל את מאמצי ההתרחבות של קוינבייס. רשות ניירות הערך הפדרלית הזהירה במארס שפלטפורמות מסחר רבות במטבעות מוצפנים פועלות בצורה לא חוקית בפוטנציה. קוינבייס פנתה ל-SEC ולרגולטורים של הבנקאות בנוגע להשגת רישיונות פדרליים שונים.

Coinbase נוסדה ב-2012 על ידי המנכ"ל הנוכחי, בריאן ארמסטרונג, לשעבר מהנדס תוכנה בחברת Airbnb, ופרד אהרסם, סוחר מט"ח לשעבר בגולדמן זאקס, שפרש מניהול בשנה שעברה אך נשאר לכהן במועצת המנהלים.

כשהחברה הושקה, הביטקוין היה לא ידוע מעבר לחוג קטן של חסידים, שרבים מהם אהבו את הרעיון של מטבע מחוץ לשליטה ממשלתית.

קוינבייס תמיד התאמצה להביא את הביטקוין לזרם המרכזי של ההשקעות, אומרים עובדים בהווה ובעבר. מטרה מרכזית הייתה להקל את החלפת הביטקוין ב"מטבעות האמיתיים" - דולרים, אירו וכו'. זה לא היה תמיד תהליך פשוט. בתחילת הדרך, חסידי הביטקוין נהגו לארגן מפגשים בסניפי סטארבאקס כדי להחליף את המטבע הדיגיטלי במזומנים רגילים.

כאשר הביטקוין נקשר בתודעתם של רבים עם פשיעה מאורגנת, קוינבייס שיתפה פעולה עם הרשויות בארה"ב. היא נרשמה בחברת שירותים כספיים ברשת אכיפת העבירות הפיננסיות במשרד האוצר ב-2013, וצברה אז 41 רישיונות עבודה במדינות השונות בארה"ב. בורסאות ביטקוין אחרות נכשלו אחרי שהאקרים גנבו כספים של משקיעים. קוינבייס אומרת שהיא מעולם לא נפרצה בצורה זו.

לחברה היו, עם את, כאבי גדילה. בסיס המשתמשים שלה הוכפל מאוגוסט עד דצמבר, והמערכות שלו היו עמוסות מדי. לקוחות רבים לא יכלו להגיע לתמיכה הטכנית.

עד כה השנה הוגשו נגד קוינבייס 1,530 תלונות ללשכה להגנה פיננסית של צרכנים, יותר מאשר לאמריקן אקספרס ולפייפאל ביחד.

בשלושת החודשים האחרונים, החברה הרחיבה את צוות אנשי התמיכה שלה ביותר מ-150% ופתרה 95% מפניות קבלת העזרה של המנויים, הוסיף רומרו.

היו לחברה עוד פרשיות שנויות במחלוקת. בדצמבר היא התחייבה לבדוק האשמות במסחר במידע פנימי בעקבות תנודות חשודות בשוק אחרי השקת ביטקוין Cash. מחיר המטבע הזה עלה ב-28% ביממה שלפני הודעת קוינבייס על השקתו, במה שעורר שמועות שכמה סוחרים קיבלו "טיפ" על ההשקה מראש.