NSO: היסטוריה ארוכה של הסתבכויות בממשלות אפלות

מרבית העסקאות של מפתחת תוכנות הריגול והסייבר לא נחשפו, אך לאורך השנים שורת חשיפות גילתה כי מוצרי החברה, ובראשם פגסוס, שימשו ממשלות שונות למעקב אחר מתנגדי משטר

כך תגנו על עצמכם מפני התקפת סייבר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
כך תגנו על עצמכם מפני התקפת סייבר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

NSO מפתחת תוכנות ריגול וסייבר התקפי בדרגה צבאית, בעיקר עבור גופים ביטחוניים ממשלתיים של מדינות זרות. מרבית העסקאות הללו לא נחשפו, אך לאורך השנים שורת חשיפות גילתה כי מוצרי החברה, ובראשם פגסוס, שימשו ממשלות שונות, במשטרים אפלים, למעקב אחר מתנגדי משטר. תכנת פגסוס מאפשרת לפרוץ לטלפונים חכמים, לנטר את כל הפעילו תהמתבצעת בהם ולהפעיל מרחוק את המיקרופון והמצלמה במכשיר. כל זאת, ללא ידיעת המשתמש וללא שימוש בשרתי המפעילה הסלולרית - וכל כן, גם ללא ידיעתה.

החברה הוקמה ב-2010, וכבר ב-2011 ביצעה עסקה עם ממשלת מקסיקו, המעורבת בשחיתות ובהפרת זכויות אדם. העסקה מוערכת בעשרות מיליוני דולרים. ב-2017 נחשף כי הממשלה במקסיקו לא השתמשה בתכנה לצורך לוחמה בקרטלי סמים, כפי שהייתה אמורה לעשות, אלא לריגול אחר מתנגדי משטר ועיתונאים ברחבי העולם.

ב-2016 דיווח הוול סטריט ג'ורנל שמוצרי NSO משמשים ממשלות זרות לריגול אחר האזרחים שלהן. חוקרים ב-Citizen Lab, ארגון שחוקר טכנולוגיית ניטור, אמרו כי גילו תוכנה של NSO בקישור שנשלח לטלפון של פעיל זכויות אדם באיחוד הנסיכויות הערביות.

באותה העת אמר אחד מדוברי NSO כי לחברה אין שום ידע על המקרה. הדובר אמר ש-NSO אינה מפעילה את המערכות של עצמה ודורשת מהלקוחות לעשות בהן שימוש חוקי "למניעת וחקירת פשעים". בראיון ל"גלובס" שנערך ב-2013, לביא אמר כי לדרוש מהחברה לקחת אחריות על השימוש שנעשה במוצריה "זה כמו שתשאלי את סמית' אנד ווסון אם יש בעיה עם זה שהם מייצרים אקדחים". הוא הוסיף כי "ליצרן אין בעיה חוקית", אלא "רק למי שרכש את האקדח והשתמש בו יש".

עם זאת, מקסיקו ואיחוד הנסיכויות, אינן מדינות הידועות בשימרתן על זכויות אדם. עם זאת, הריגול אחר עיתונאים ממדינות אחרות, עומד בניגוד לחוק באותן מדינות, ולחוק הבינלאומי. לרוב, כאשר מדינה זקוקה לראיות על אזרח של מדינה אחרת, היא צריכה לבקש זאת דרך הערוצים המקובלים. המוצר של NSO מאפשר למדינות שרוכשות אותו לעקוץ את הצינורות הללו ולפעול בדרכים בלתי-חוקיות על מנת להשיג מידע על אזרחי מדינו תאחרות ועל אזרחיהן.

כחברת תעשייה בטחונית, NSO נמצאת בפיקוח הדוק של משרד הביטחון. לביא הסביר כי הוא "יכול למכור את הפתרון שלי רק למדינות מסוימות, לרוב כאלה שהן ידידות ארוכות שנים של ישראל". למרות שהפיקוח נועד לוודא שהטכנולוגיה הזאת תשמש ללוחמה בטרור, נשק ישראלי ותכנות ריגול ישראליות שימשו מדינות כמו אתיופיה לריגול אחר עיתונאים, ובתימן ובדרום סודן בטיהור אתני נגד קבוצות מיעוט במדינות. בפועל, היכולת לוודא שטכנולוגיות ריגול ישמשו למטרה המוצהרת שלשמה פותחו. גם לביא עצמו, בראיון ל"דיפנס ניוז" ב-2013, אמר כי "אנחנו לגמרי רוח רפאים. מבחינת המטרה, אנו שקופים לגמרי ואנו לא מותירים שום עקבות".