המצב עגום: סלקום ופרטנר עלולות להיפלט ממדד ת"א 35

רווחי סלקום ברבעון הראשון צנחו ל-7 מיליון שקל בלבד, והמניה מאבדת היום כ-4% • מחר יפורסמו דוחות פרטנר • אם לא יחול שינוי מהותי בסנטימנט המשקיעים כלפי שתי המניות הללו, בעדכון המדדים הקרוב בתחילת אוגוסט שתיהן יימחקו ממדד ת"א 35

ניר שטרן ואיציק בנבנישתי / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי
ניר שטרן ואיציק בנבנישתי / צילומים: איל יצהר ותמר מצפי

הדוחות הכספיים של חברת התקשורת סלקום, שפורסמו הבוקר (ד'), משקפים את מצבו העגום של שוק הסלולר בישראל. מחר (ה') יפורסמו הדוחות של פרטנר, וככל הנראה גם שם נראה את אותה המגמה.

סלקום דיווחה היום על הכנסות של 933 מיליון שקל ברבעון הראשון, ירידה של 2.7% ביחס לרבעון המקביל אשתקד ושל 4.3% ביחס לרבעון הקודם. הרווח הנקי התכווץ ל-7 מיליון שקל בלבד, ירידה של 73% מהרבעון המקביל ושל 30% מהרבעון הקודם. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הסתכם ב-180 מיליון שקל, לעומת 201 מיליון שקל ברבעון המקביל ו-189 מיליון שקל ברבעון הקודם.

בתגובה לדוחות צנחה היום מניית סלקום  ב-5.4% בשעות הצהריים והשלימה ירידה של 33% מתחילת השנה. פרטנר  המתחרה נחלשה ב-4.1%, לקראת הדוחות שתפרסם מחר, אשר בשוק מצפים שיהיו חלשים. הירידה החדה בשווי השוק של סלקום ושל פרטנר (שאיבדה 40% מערכה מתחילת השנה) - עלול להוביל להדחת שתי המניות מהמדד המוביל ת"א 35 בעדכון המדדים הקרוב.

אם לא יחול שינוי מהותי בסנטימנט המשקיעים כלפי שתי המניות הללו, בעדכון הקרוב שיחול בתחילת אוגוסט, סלקום ופרטנר יימחקו מהמדד. נכון להיום, סלקום ופרטנר הן שתי החברות בעלות שווי השוק הנמוך ביותר במדד ת"א 35: סלקום עם שווי של כ-2.6 מיליארד שקל, ופרטנר עם כ-2.3 מיליארד שקל, בעוד שהחברה הקרובה אליהן ביותר בשווי היא הפניקס, ששוויה כפול (4.9 מיליארד שקל).

שתי החברות נסחרו בעבר במדד  ת"א 25, אך נפלטו ממנו בסוף 2014, ועם השקת מדד ת"א 35 במקומו, במסגרת רפורמת המדדים בשנה שעברה, הן נכנסו שוב למדד המוביל.

צפי להחמרה ברבעון השני

הדבר המדאיג בדוחות סלקום הוא הירידה בין הרבעון הרביעי של 2017 לרבעון הראשון של 2018. ברבעון זה עדיין לא רואים את ההשפעה של כניסת המתחרה החדשה אקספון לשוק (אקספון נכנסה בחודש אפריל), ולכן אפשר להניח שדוחות הרבעון השני ישקפו תמונה קודרת עוד יותר.

נקודת אור בודדת בדוחות החברה היא הצמיחה בשוק הטלוויזיה והתוספת של 14 אלף מנויים ברבעון, שחלק ניכר מהם הם לקוחות שעברו לטריפל של סלקום ולכן מקבלים ממנה גם אינטרנט וטלפוניה. 

המגזר הנייח של סלקום (טלוויזיה, טלפוניה קווית ואינטרנט) הניב לחברה הכנסות של 343 מיליון שקל ברבעון, עלייה של 8.5% לעומת הרבעון המקביל, אך ירידה של 5.2% לעומת הקודם. ה-EBITDA ממגזר זה גדל ב-62% מהרבעון המקביל וירד ב-4.2% מהרבעון הקודם, לרמה של 68 מיליון שקל - 19.8% מההכנסות. 

במגזר הנייד (הסלולר), ההכנסות התכווצו ל-630 מיליון שקל - ירידה של 9% ושל 3.8% ביחס לרבעון המקביל ולרבעון הקודם, בהתאמה. ההכנסות משירותים היו 437 מיליון שקל, וההכנסות מציוד קצה הגיעו ל-193 מיליון שקל. ה-EBITDA במגזר הנייד הסתכם ב-112 מיליון שקל, ירידה של 29.6% מהרבעון המקביל ושל 5% מהקודם.

בהכנסה החודשית הממוצעת ממנוי סלולר (ARPU) נרשמה התכווצות משמעותית, והיא הייתה 51.8 שקל ברבעון - זאת בהשוואה ל-60.2 שקל ברבעון המקביל ו-57.1 שקל ברבעון הקודם. בסוף הרבעון היו לסלקום כ-2.8 מיליון מנויים, תוספת של כ-5,000 מנויים ברבעון הראשון.

"מגמת הצמיחה המהירה במגזר הנייח נמשכה גם ברבעון זה", מסר מנכ"ל סלקום, ניר שטרן. "אנו ממשיכים לצמוח בשירות הטלוויזיה וברבעון הראשון צירפנו עוד 14 אלף לקוחות חדשים. לצד התחרות המתמשכת במגזר הנייד, המשכנו לגייס לקוחות חדשים, בין היתר באמצעות חבילת הקוואטרו המציעה סלולר, טלוויזיה, אינטרנט וטלפון ביתי. סלקום היא החברה היחידה בישראל המציעה חבילת קוואטרו. יתרון זה מאפשר לנו להתמודד עם התחרות במגזר הנייד, כך שגם כאשר תעריפי הסלולר יורדים, אנו מצליחים למכור חבילת תקשורת כוללת, וכך מגדילים את סך ההכנסה ממשק-הבית".

שטרן הזכיר כי לאחרונה נבחרה סלקום כמפעיל הסלולרי לחיילי צה"ל ל-3 השנים הבאות. הוא הוסיף כי "אנו ממשיכים לפעול לצמצום הוצאות החברה ובוחנים דרכים שונות להתייעל, על-מנת להתמודד עם שחיקת המחירים במגזר הנייד. לפני מספר ימים הודענו על גיבושה של תוכנית פרישה מרצון, שתהווה נדבך נוסף של צמצום בהוצאות החברה".