עליבאבא משקיעה בסטארט-אפ ישראלי שמנתח ביג דאטה

חברת SQream גייסה 26.4 מיליון דולר: "השוק הסיני הוא שוק גדול בצמיחה לא פחות מהשוק בארה"ב, ואין בו מתחרים אמריקאים"

ג'ק מא - מייסד עליבאבא / צילום: רויטרס
ג'ק מא - מייסד עליבאבא / צילום: רויטרס

חברת SQream מתל אביב, שעוסקת בניתוח ביג דאטה, הודיעה היום על השלמת סבב גיוס שני בהיקף 26.4 מיליון דולר. את הגיוס הובילה קבוצת עליבאבא, שגם חתמה על הסכם אסטרטגי לשיתוף פעולה עם החברה. עוד השתתפו בסבב הקרנות הנקו ונצ'רז קפיטל, סיסטמה ונצ'רז קפיטל, וורלד טרייד ונצ'רז, פרדיסו ונצ׳רס, גלורי ונצ'רז וסילברטק וונצ'רז.

מנכ"ל החברה, עמי גל, אומר בשיחה עם "גלובס" כי הביקוש בעולם לכלים לעיבוד נתוני עתק, ביג דאטה קראנצ'ינג, גואה, וכי SQream נמצאת "בצמיחה אקספוננציאלית" הן במספר הפרויקטים והן בסוגי הלקוחות.

SQream הוקמה ב-2010 על ידי עמי גל, קוסטיה ורקין ורזי שושני. הטכנולוגיה שפיתחה החברה מאפשרת לעבד במהירות כמויות עצומות של מידע באמצעות שרתים משרדיים רגילים, בזכות רעיון ייחודי: שימוש ביכולות העיבוד של הכרטיס הגרפי של המחשב. בחברה אומרים כי הטכנולוגיה שלהם מאפשרת ללקוחות לנתח כמות מידע גדולה פי 20, במהירות גבוהה פי 100, ובעשירית מהעלויות - בהשוואה למתחרים. שיתוף הפעולה עם עליבאבא קלאוד, חברת שירותי הענן של עליבאבא, מאפשר להגביר עוד יותר את הביצועים של המערכת ולהתאים אותה לשווקים חדשים.

התאמת פרסומות וניתוח איומים

יכולות ניתוח המידע של החברה משמשות תעשיות עתירות מידע מתחום ה-AdTech שנזקקות לעיבוד כמויות מידע עצומות: לדוגמה ניתוח התנהגות גולשים באינטרנט והתאמת פרסומות בזמן אמת, ובמקביל להן חברות מסחר שצוברות מידע על התנהגות לקוחותיהן בחנות ומציעות להם מוצרים שעשויים להתאים.

לקוחות נוספות הן חברות טלקום וטלפוניה שצוברות ללא הרף מידע על התנהגות המשתמשים.

פלח שוק נוסף, אף כי לדברי גל הוא אינו רווחי כאחרים, מצוי בתעשיית האבטחה וביטחון המולדת האמריקאית: לקוחות ממשלתיים ופרטיים שצוברים כמויות נתונים ענקיות ממצלמות וידאו ומתקנים נוספים, ומשתמשים בטכנולוגיה של SQream כדי לאתר איומים בזמן אמת, הן במרכזי ערים והן לאורך הגבולות. בנוסף, הכלים של החברה משמשים גם במחקרי הגנום האנושי ומחקרים למציאת תרופות לסרטן.

הטכנולוגיה של SQream עשויה לשמש חברות המעבדות מידע פרטי של לקוחות, כדוגמת קיימברידג' אנליטיקה, שניתחה מידע על 87 מיליון לקוחות פייסבוק. עם זאת, גל מדגיש כי מבחינת כללי ה-GDPR החברה נחשבת למעבדת נתונים ולא למחזיקת נתונים: "רוב הלקוחות שלנו הם בעלי משטר בטיחות מידע קפדני ואנחנו רק עוזרים להם לנתח את המידע טוב יותר", הוא אומר, "אנחנו מאמינים שהם עושים דברים כאלה לאחר שקיבלו אישור מהלקוחות שלהם, אבל אנחנו לא חשופים לסוג השימוש שהם עושים במידע ויש לנו יכולת חלקית בלבד לדעת באיזה דאטה הם משתמשים".

פוטנציאל לגידול מואץ

גל משוכנע שתחום עיבוד נתוני העתק נמצא רק בתחילת הדרך, שכן מרבית החברות כלל לא מעבדות את המידע שנצבר, וטרם הבינו את התועלות הכלכליות מעיבוד כזה. "השוק גדל ועיבוד המידע הופך לחלק מה-DNA של ארגונים". לדבריו הנהלת החברה נושאת עיניה במטרה להפוך לחברה השלטת בענף ה"דאטה קראנצ'ינג".

צ'קון זאן, דירקטור חטיבת הדאטה-בייס בעליבאבא, אומר: "SQream ייחודית ביכולת שלה לספק לארגונים צומחים פתרונות המפחיתים את החסמים הקיימים היום בעולמות ניתוח המידע ההולך ומתעצם בענן. אנו שמחים להרחיב את שיתוף הפעולה שלנו עם SQream, ולעבוד יחדיו על האצת גידול תעשיית שירותי הענן". שתי החברות הודיעו לפני שלושה חודשים על הסכם שיתוף פעולה במסגרתו SQream תספק ללקוחות עליבאבא-קלאוד כלי לניהול ולניתוח מידע הצבור בענן.

גל מוסיף: "לא יכולנו למצוא פרטנר טוב יותר לשוק הסיני מאשר חברת עליבאבא. השוק הסיני הוא שוק גדול, צומח ובועט לא פחות מהשוק האמריקאי, ואין בו מתחרים אמריקאים". הוא מעריך כי שוק עיבוד הנתונים הסיני יגיע להיקף מיליארדי דולרים והכנסותיה של SQream יגיעו לעשרות מיליוני דולר.