כת"ש תנסה להנפיק את יפאורה לפי שווי 1.55 מיליארד ש'

כת"ש, שבשליטת המיליארדר לן בלווטניק, מתכננת להנפיק בבורסה את החזקותיה ביפאורה באמצעות חברה בת, כלל תעשיות ומשקאות, שהוקמה לצורך זה בחודש מארס האחרון, ולגייס כ-225 מיליון שקל בהנפקת כ-15% ממניות יפאורה לפי מחיר המשקף שווי מינימום של 1.55 מיליארד שקל

קבוצת כלל תעשיות (כת"ש) מתקדמת עם תוכניות ההנפקה של נתח ממניות המיעוט שהיא מחזיקה בחברת המשקאות הקלים יפאורה. לצורך כך היא פרסמה הבוקר טיוטת תשקיף ומצגת למשקיעים והחלה ברוד שואו אצל הגופים המוסדיים, לקראת המהלך שהיא מתכננת להוציא לפועל בשבועות הקרובים. בעלת השליטה ביפאורה היא חברת קרור הבורסאית שבשליטת שלמה רודב ורוני גת, עם קרוב ל-70% מהמניות. לכת"ש החזקה של 30.5% בחברת המשקאות.

כת"ש, שבשליטת המיליארדר לן בלווטניק, מתכננת להנפיק בבורסה את החזקותיה ביפאורה באמצעות חברה בת, כלל תעשיות ומשקאות, שהוקמה לצורך זה בחודש מארס האחרון, ולגייס כ-225 מיליון שקל בהנפקת כ-15% ממניות יפאורה (בשרשור) לפי מחיר המשקף ליפאורה כולה שווי מינימום של 1.55 מיליארד שקל - נמוך ביותר מ-20% משווי של כ-2 מיליארד שקל לפיו הוערכה יפאורה עם היוודע רצונה של כת"ש לבצע את ההנפקה. מאידך, מדובר בשווי הגבוה בכ-30% מזה שלפיו הציעה בעלת השליטה ביפאורה, חברת קרור, לרכוש את חלקה של כת"ש בתגובה לכוונתה להנפיק את חלקה.

יפאורה  שניה מביו יצרני המשקאות בישראל
 יפאורה שניה מביו יצרני המשקאות בישראל

יפאורה עוסקת בייצור ושיווק משקאות קלים בישראל משנת 1993, הכוללים 12 מותגי משקאות, ובהם שוופס, מי עדן, אר.סי קולה, עין גדי וספרינג, והיא מעסיקה קרוב ל-800 עובדים. מהנתונים שמציגה כלל משקאות עולה כי יפאורה היא חברת המשקאות הקלים השנייה בגודלה בישראל, עם נתח שוק של 26%, כשלפניה ניצבת החברה המרכזית המחזיקה ב-51% מהשוק, ואחריה טמפו עם נתח שוק של 15%. את 2017 סיכמה יפאורה עם הכנסות של 949 מיליון שקל לצד צמיחה של 14% ברווחיה, שהגיעו ל-129 מיליון שקל.

את ההנפקה מובילה דיסקונט חיתום, שתקבל יחד עם יתר חברות החיתום שיבצעו את ההנפקה, עמלת הפצה בסכום מינימום של 6.2 מיליון שקל. את סך עמלות ההפצה ועמלות ההתחייבות המוקדמת בהנפקה מעריכה כלל משקאות בכ-12 מיליון שקל - רובן ישולמו על-ידי כת"ש. בכת"ש סבורים כי מהלך ההנפקה הוא "הזדמנות מצוינת למוסדיים ולמשקיעים פרטיים להשקיע ולקבל חשיפה לאחת החברות המוצלחות במשק".

קרור וכת"ש שותפות ביפאורה מאז 1993 ותוכניות ההנפקה הנוכחיות של כת"ש עוררו חילוקי דעות ביניהן. לפני כחודשיים נודע כי כת"ש מעוניינת לממש את החזקתה ביפאורה ולהנפיק נתח מהמניות בהן היא מחזיקה, מהלך שהוביל את קרור להגיש לכת"ש הצעה לרכישת חלקה ביפאורה תמורת 375 מיליון שקל, הצעה שנדחתה על-ידי כת"ש. כן דחתה כת"ש הצעה של קרור לשלם לה כ-110 מיליון שקל עבור החלק בחברת כלל משקאות אותו היא מעוניינת להנפיק לציבור. קרור טענה כי הסכם השותפות בין הצדדים אוסר על כת"ש למכור את מניותיה ביפאורה במחיר נמוך מההצעות של קרור.