קרב נוסף בין ארה"ב למועצת הביטחון על ישראל הסתיים בתיקו

ארה"ב הטילה וטו על הצעת החלטה כווייתית לגנות את ישראל בגין ההתנגשויות לאורך הגבול עם עזה • אך המועצה דחתה הצעת החלטה אמריקאית שקראה לגנות את חמאס בגין ההתנגשויות

ניקי היילי / שאטרסטוק
ניקי היילי / שאטרסטוק

קרב נוסף בין ארה"ב למועצת הביטחון על קביעת הנראטיב של ההתנגשויות המתמשכות בין ישראל לפלסטינים בעזה הסתיים אתמול (ו') בתיקו.

ארה"ב הטילה וטו על הצעת החלטה כווייתית, שקראה למזכ"ל או"ם, אנטוניו גוטרש, למצוא דרכים כדי להבטיח את בטחונם ורווחתם של הפלסטינים בעזה, לרבות "מנגנון הגנה בינלאומי" על תושבי הרצועה. הצעת ההחלטה אף "גינתה" מטחי רקטות שנרשמו באחרונה, בלי לציין מי שיגר את הרקטות האלה.

עשר מדינות, לרבות צרפת ורוסיה, הצביעו בעד הצעת ההחלטה. ארבע אחרות - בריטניה, פולין, הולנד ואתיופיה - נמנעו. ארה"ב היתה המדינה היחידה שהצביעה נגד ובזכות הווטו שלה נגנזה ההצעה.

שגרירת ארה"ב באו"ם, ניקי היילי, אמרה שהצעת ההחלטה הכווייתית "חד-צדדית באופן מוגזם", מפני שהיא גינתה שימוש בכוח "מוגזם ובלתי פרופורציונלי" של חיילי צה"ל בלי להזכיר את חמאס אפילו פעם אחת. "ההחלטה מטילה את כל האשם על ישראל וזה בלתי מדויק לחלוטין", היא ציינה.

הצעת החלטה נגדית של ארה"ב לא הזכירה אפילו במילה אחת נוכחות כוחות ישראליים לאורך הגבול עם הרצועה והטילה את כל האשם לאלימות שם על חמאס. נוסח הצעת ההחלטה האמריקאית דורש מחמאס ומארגוני טרור אחרים ברצועה "לשים קץ לכל הפעילות האלימה והפעולות הפרובוקטיביות".

אף מדינה אחת לא הצביעה בעד הצעת ההחלטה האמריקאית. שלוש מדינות התנגדו ויתרן - 11 - נמנעו.

בדיון במושב המועצה אמר שגריר ישראל באו"ם, דני דנון: "כשפריז הותקפה על ידי דאע"ש - הקהילה הבינלאומית עמדה לצד צרפת; כשישראל מותקפת ע"י חמאס אתם תוקפים את ישראל".

"למרות שיגור טילים נגד אזרחי ישראל על ידי החמאס והג'יהאד האסלאמי,למרות שגן ילדים היה אחת ממטרות ההתקפה, (הצעת ההחלטה הכווייתית) אינה מזכירה את החמאס אפילו פעם אחת, אלא רק את מדינת ישראל", אמר דנון.

דני דנון  שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס
 דני דנון שגריר ישראל באום / צילום: רויטרס

בפנותו לשגרירי צרפת ושוודיה, שתמכו בהצעת ההחלטה הכווייתית אמר דנון: "אתם שקידמתם את ההחלטה, מדוע לא ציינתם את החמאס? האם שכחתם כי האיחוד האירופי הכיר בחמאס כארגון טרור בשנת 2003?"

"הדרך היחידה להגן על תושבי עזה היא בהטלת האחריות על חמאס. אלה שתמכו בהחלטה לא הגנו היום על תושבי עזה", אמר שגריר ישראל.

הפעילה הפלסטינית חנאן עשראווי, חברה בוועד הפועל של אש"ף, אמרה בעקבות מושב המועצה, כי ארה"ב הפגינה שוב "נאמנות עיוורת לישראל".