נעילה מעורבת באירופה על רקע הפתיחה המעורבת בארה"ב

המשברים הפוליטיים שנרשמו בשבוע שעבר בספרד ובאיטליה גוררים את המשקיעים לחששות נוספים

פאונד בריטי על רקע מדדי המניות / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
פאונד בריטי על רקע מדדי המניות / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') בתנודתיות, ובורסות אסיה ננעלו במגמה מעורבת לאחר נעילה חיובית אתמול בוול סטריט.

 

המשברים הפוליטיים שנרשמו בשבוע שעבר בספרד ובאיטליה גוררים את המשקיעים לחששות נוספים, דבר הבא לידי ביטוי בהתנהלות השווקים היום, ומעלים שוב על פני השטח את הבעיות החברתיות והכלכליות שנותרו בדרום אירופה כמעט עשור אחרי משבר גוש האירו. באיטליה שתי מפלגות חיצוניות לממסד עלו לשלטון, בעזרת מיליוני קולות של איטלקים שנואשו מהאבטלה הגבוהה והעקשנית ומהעוני.

בספרד הודח ראש ממשלה מכהן בהצבעת אי אמון בפעם הראשונה מאז שהמדינה נחלצה מהרודנות של הגנרליסימו פרנצ'סקו פרנקו. מריאנו ראחוי, ראש הממשלה בעל הוותק הגדול ביותר באירופה, הודח ביום שישי האחרון בעקבות שערוריית שחיתות שהתבררה כמכה האחרונה למנהיג שהתמיכה בו הלכה ונשחקה מאז שהוא הנהיג מדיניות צנע כדי למנוע אסון כלכלי בספרד. הבנק המרכזי של סקוטלנד רושם ירידות של כ-4%.

מחירי הנפט עלו בצורה מסחררת של כמעט 50% מאז יולי 2017, בזכות תמהיל יעיל של משמעת הפקה באופ"ק, סיכונים גיאופוליטיים וביקוש חזק. הגאות התמתנה בשבועות האחרונים, על רקע חששות שנחישות אופ"ק לשמור על קיצוץ התפוקה נחלשת, ועל רקע העלייה בתפוקה בארה"ב. מה שהמשקיעים לא מביאים בחשבון אולי הוא שגם הביקוש לנפט בסין, היבואנית הגדולה בעולם, צפוי להאט.

מדיווחים שונים עולה חשד כי יצרניות המכוניות יגואר, פיג'ו, רנו ואחרות השתמשו בתוכנה שממליצה על העלאת מחירים של חלקי חילוף לרכב בהתאם לתפיסת הערך שלהם (perceived value). ברויטרס דווח על תביעה שמתנהלת נגד חברת הייעוץ העסקי Accenture שהציעה את התוכנה המתוחכמת, Partneo, ליצרניות רכבים שונות [להרחבה].