סיכום חודש מאי: היפוך מגמה לישראליות בוול סטריט

לאחר 3 חודשים של ירידות עלה מדד גלובס פרומתאוס בחודש שעבר ב-4.7%, בהובלת מדד מדעי החיים שזינק ב-7.8% • שווי השוק של חברת התוכנה אטיוניטי נסק במאי בכ-33%

שמעון אלון / צילום: תמר מצפי
שמעון אלון / צילום: תמר מצפי

החברות הישראליות שנסחרות בארה"ב נסחרו בחודש מאי במגמה חיובית, שהובילה את מדד גלובס פרומתאוס - העוקב אחר החברות הישראליות בוול סטריט - לעלייה של 4.5%. באותה תקופה, מדד ת"א 125 הוסיף לערכו 2.8% בלבד, ומדד נאסד"ק עלה בשיעור של 5.3%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים היכה את מדדי ההשוואה וזינק ב-7.8%, בעוד שמדד ת"א ביומד ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה עלו ב-6.6% וב-4.7%, בהתאמה. בין המניות הבולטות בתת-המדד נמצאת מניית טבע, שעלתה ב-19.6%, בחודש שבו הכריזה ברקשייר הת'וואי, חברת ההחזקות של וורן באפט, על הכפלת השקעתה בחברה.

מניות הטכנולוגיה הישראליות עלו גם הן בחודש מאי, והובילו את תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה לעלייה של 5.8%. מדדי ההשוואה עלו בצורה מתונה יותר: מדד ת"א טכנולוגיה עלה ב-4.1%, ואילו מדד נאסד"ק טכנולוגיה רשם עלייה בשיעור של 5.1%. בלטה בתת-המדד מניית נייס, שעלתה בשיעור של 11%, זאת לאחר שדיווחה על תוצאות טובות מן הצפוי ברבעון הראשון של 2018, והעלתה את תחזית הרווח שלה לשנה כולה.

גלובס-פרומתאוס מאי 2018
 גלובס-פרומתאוס מאי 2018

אטיוניטי: השותפות עם מיקרוסופט דוחפת קדימה

שווי השוק של חברת התוכנה אטיוניטי  קפץ בצורה מרשימה, ועלה ב-32.5% בחודש מאי. העלייה מצביעה על התאוששות, לאחר קריסת שווי השוק של החברה בשנים אחרונות, שהושפע מכך שהחברה פספסה תחזיות. מאמצע הרבעון הראשון של שנת 2018 נמצאת מניית החברה בעלייה מתמדת, ושווי השוק שלה גדל ב-70% כמעט מתחילת השנה, ומחיר המניה שלה (כ-11.7 דולר) עקף את המחיר שבו נסחרה רגע לפני הנפילה. שווי השוק של אטיוניטי הוא 242 מיליון דולר.

בפרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים, כי השירותים של החברה מכפר סבא תומכים בחברות אשר יוצרות "אגמי נתונים" (data lake בעגה המקצועית) - מאגרי נתונים מרכזיים, אשר מאפשרים לאחסן במאגר בודד את כל סוגי הנתונים הקיימים בארגון, מבלי שיהיה צורך לבצע סטנדרטיזציה כלשהי למידע.

אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום הטכנולוגיה בפרומתאוס ייעוץ כלכלי, אומר כי אחסון סוגים שונים של נתונים מאפשר ביצוע מגוון פעולות, כגון אחסון נתוני לקוחות ממערכות ניהול דוגמת CRM, יחד עם פלטפורמות מכירות אשר מציגות היסטוריית רכישה וניתוחי מידע מרשתות חברתיות. "שילוב הנתונים מסייע בתהליכי אנליזה וקבלת החלטות, כך שהשלם גדול מסך חלקיו. פתרונות התוכנה של אטיוניטי כוללים שכפול, ניהול נתונים, ניתוח שימוש במידע, העברה לענן ועוד", אומר שבח.

לדבריו, אטיוניטי, המנוהלת בידי שמעון אלון, מציגה תנופה גדולה בהכנסות בעקבות השותפות עם מיקרוסופט. השותפות מהווה נכס משמעותי למינוף הצמיחה של החברה ולייצור לקוחות, ואחת העסקאות, אשר נחתמה בעקבות השותפות, הסתכמה בכ-2.3 מיליון דולר. לדברי שבח, "שתי החברות פועלות בשיתוף פעולה כבר שנים רבות, ובנובמבר 2017 הכריזה אטיוניטי על שיתוף פעולה נוסף עם מיקרוסופט, בתחום העברת נתונים בין מאגרי מידע (Data Migration)".

במחלקת המחקר של פרומתאוס מסבירים שאטיוניטי מאפשרת אוטומציה והאצה של העברת נתונים ממגוון רחב של מאגרי מידע בקוד פתוח, דוגמת המאגרים של אורקל, אמזון, IBM ועוד, למגוון רחב של פלטפורמות יעד של מיקרוסופט, ביניהן הענן של מיקרוסופט אזור (Azure), אחת מפלטפורמות הענן המצליחות בעולם, ומכאן הערך של אטיוניטי למיקרוסופט.

"שוק הביג דאטה נחשב בעיני מקבלי ההחלטות של אטיוניטי למנוע צמיחה משמעותי", מוסיף שבח. "עם ההתפתחות והצמיחה של עולם הביג דאטה, כלים לאינטגרציית נתונים - דוגמת המוצרים של אטיוניטי - חשובים לדחיפה של חברות בתחומים רבים להמשך התפתחות, ניתוח מידע ותשתיות ענן.

"העלייה בצורך באה לידי ביטוי בעסקאות שעליהן חותמת אטיוניטי, אשר חתמה במהלך 2017 על שבע עסקאות בהיקפים של מעל מיליון דולר, זאת בהשוואה לשלוש עסקאות גדולות בשנת 2016 ועסקה אחת בשנת 2015.

"הצמיחה של אטיוניטי עקבית ודו-ספרתית בשנים האחרונות, ואת שנת 2017 סיימה החברה עם הכנסות של 62 מיליון דולר - גידול של 14% בהשוואה להכנסות 2016 אשר הסתכמו בכ-55 מיליון דולר. הצמיחה עתידה להימשך עם תחזית הכנסות של כ-78 מיליון דולר לשנת 2018 - גידול של 25% בהשוואה לשנת 2017".

מתחילה למכור רישיונות מוגבלים

השנה, אטיוניטי פרסמה כי היא מתחילה למכור רישיונות מוגבלים בזמן, אשר זולים יותר בהשוואה לרישיונות תמידיים, ומאפשרים גמישות ללקוחות. מצד החברה מהווה הדבר מנוף צמיחה משמעותי, עבור לקוחות בעלי יכולות תזרימיות נמוכות יחסית. בסיכום הרבעון הראשון של 2018 הודיעה החברה ששיעור חידוש הרישיונות עומד על 90%, נתון מרשים לכל הדעות.

האנליסטים של פרומתאוס מסבירים שהצמיחה של אטיוניטי נובעת משותפויות אסטרטגיות חשובות אשר זוכות להכרה, ומיכולתה לזהות צרכים והזדמנויות בשוק ולספק פתרונות.

הנהלת אטיוניטי הודיעה, כי בכוונתה להמשיך ולהשיק מוצרים ואינטגרציות חדשות במהלך השנה, ומבחינה של היסטוריית העסקאות של החברה עולה, כי מוצרים חדשים תמכו בעברו בגידול בעסקאות בהיקפים גדולים.

על פי תחזיות האנליסטים, תחום אינטגרציית הנתונים צפוי להגיע לסדר גודל של יותר מ-12 מיליארד דולר עד שנת 2022, בצמיחה שנתית ממוצעת של 14% משנת 2017. שבח מציין כי "על פי שיעורי הצמיחה של אטיוניטי נראה כי החברה נמצאת על גל הצמיחה בשוק, ובהנחה שהיא תשכיל להמשיך לזהות את צרכי לקוחותיה בזמן, יש להניח ששווי השוק שלה יגדל בהתאם או שהיא תהווה יעד אטרקטיבי לרכישה על ידי השחקניות הגדולות בתחום". 

■ המדד, שהורכב על-ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו-יורק - ובכלל זה חברות ישראליות שנרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות המדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.