אפל לוקחת אחריות: תעזור להתנתק ממסך האייפון

במשך שנים אפל עודדה את משתמשיה לעשות הכול בסלולר • עכשיו, בדומה לגוגל, היא משנה גישה ומציעה להגביל את זמן השהייה באפליקציות • מדוע היא עושה זאת?

מנכ"ל אפל טים קוק ב-WWDC / צילום: אליהו נובלג, רויטרס
מנכ"ל אפל טים קוק ב-WWDC / צילום: אליהו נובלג, רויטרס

אתמול נפתח כנס המפתחים השנתי של אפל, WWDC, בסן חוזה שבקליפורניה. הכנס התמקד בתחום התוכנה, ובחידושים שאפל תשיק בקרוב במערכות ההפעלה השונות שלה. לצד הכרזות בתחומי המציאות המוגברת (AR), שדרוגים לעוזרת החכמה סירי ושיפורים נוספים (ראו מסגרת), אחת ההכרזות המעניינות ביותר ששמענו אתמול נגעה לנושא אחר. על בימת הכנס מנהלי אפל הודיעו על כלים שפיתחה החברה במטרה להגביל את הזמן שבו משתמשיה מבלים מול האייפון, ולנהל אותו בצורה נכונה. 

איך זה יעבוד? בין היתר, משתמשים שיעדכנו את המכשיר שלהם לגרסת iOS 12 יוכלו להגדיר כמה זמן בדיוק הם מעוניינים להשתמש בכל אפליקציה. אם לדוגמה הגדרתם כי ברצונכם לבלות באינסטגרם במשך שעה ביום בלבד, ברגע שהמכשיר יזהה שאתם מתקרבים למכסה הזו, הוא ישלח לכם תזכורות שהזמן עומד להיגמר.

מלבד הגדרת הזמן והתזכורות, האייפון יפיק עבורכם דוח מפורט לגבי הזמן שאתם מקדישים לאפליקציות שונות והדרך בה אתם משתמשים בהן (למשל, המשכתם להשתמש באפליקציות במשך חצי שעה לאחר מה שהגדרתם כשעת השינה שלכם). אפל משדרגת גם את מצב Do not disturb כך שניתן להגדיר מראש שעה בה הטלפון יחזור למצב רגיל. המטרה היא לאפשר זמנים ללא הפרעות (כמו ארוחת ערב או אסיפת הורים) ולהביא להגברת השימוש בפונקציה משום שלא יהיה צורך לכבות אותה כשרוצים להתחבר לעולם מחדש.

עוד אופציה שהגרסה החדשה של מערכת ההפעלה תציע למשתמשי אייפון היא לסמן התראות מאפליקציות מסוימות כך שיגיעו ישירות ל"מרכז ההתראות", שם הן תסודרנה לפי נושאים וניתן יהיה לסקור אותן באופן מרוכז בזמן שנוח למשתמש. כך יימנע מצב בו התראה ספציפית מפריעה לבעל הטלפון בקביעות.

לעצור את ההתמכרות לאינסטגרם

נראה שאפל רוצה לעזור לנו להשיג שליטה מחודשת על הזמן שלנו. ולא רק על שלנו - ההורים מבינינו יוכלו לקבל שליטה גם על הזמן של ילדינו. אפל הכריזה אמש כי תספק כלים חדשים לבקרת הורים, שיאפשרו לעקוב אחרי השימוש של הילדים באפליקציות, ואף להגביל אותו על פי בחירה פרטנית של האפליקציה (למשל, הקצאה של שעתיים ביום לכניסה לאינסטגרם) ולפי זמנים (למשל, אסור להיכנס לסנאפצ'ט אחרי שעה מסוימת).

צעדי הבקרה ההורית לא מפתיעים במיוחד: בינואר השנה פרסמו מחזיקי מניות באפל מכתב פתוח בו קראו לחברה להילחם בהתמכרות של ילדים למסכים באמצעות שורת צעדים שיאפשרו להורים לעקוב אחר פעילות ילדיהם במכשיר ולהגביל את זמן המסך. אבל הצעדים של החברה שיגבילו גם את זמן המסך של משתמשיה הבוגרים עלולים לעורר תמיהה מסוימת.

רובנו מכירים את הרגעים בהם אנחנו מוצאים את עצמנו מבזבזים שעות מול הטלפון, כשהתכניות שלנו היו אחרות לחלוטין; חלקנו לא התרכזנו במה שנאמר לנו, משום שתשומת לבנו היתה נתונה למסך - גם אם לא מדובר היה במשהו מעניין במיוחד במסך. אלה הרגלים מפוקפקים שבסופו של דבר עולים לנו בשעות שינה יקרות.

מצבים אלו הולכים ונעשים נפוצים וקל להבין מדוע המגמה לאחרונה היא לנהל את הרגלי הסלולר שלנו במקום שאלו ינהלו אותנו. עם זאת אפשר היה להניח שלאפל יש אינטרס לתחזק את ההתמכרות הזו, והנה - דווקא היא משיקה סט פיצ'רים כזה.

בנקודה הזו כדאי להזכיר שאפל לא לבד - היא חלק ממגמה. רק לפני חודש עמדו בכיריה של המתחרה גוגל על הבמה בפתיחת כנס המפתחים שלה, Google I/O, והודיעו על פיצ'רים דומים שיגיעו לעדכון החדש של מערכת ההפעלה אנדרואיד, אנדרואיד P. גם משתמשי אנדרואיד יזכו לדוחות מפורטים שיראו כמה זמן בילו במכשיר, כמה התראות קיבלו וכמה פעמים בזמן נתון פתחו את נעילת המכשיר.

ענקיות הטכנולוגיה מגיבות לביקורת

בדומה להכרזה של אפל, משתמשי אנדרואיד יזכו אף הם לאופציה לקבוע מסגרת זמן לבילוי בכל אפליקציה, ויקבלו התראות אם עברו את המסגרת שהגדירו, כך שאפל לא חידשה הרבה. גוגל אף הציגה פיצ'ר שמפעיל אוטומטית את מצב Do not disturb כשהסלולרי מונח הפוך על שולחן, ופיצ'ר שהופך את תצוגת המכשיר לאפורה אחרי שעת שינה מוגדרת שקבע המשתמש, כדי ששימוש בסלולרי בשעות האלה יגרום לפחות גירוי מוחי וכתוצאה מכך - לבילוי של פחות זמן בסלולרי על חשבון שעות שינה.

מה הסיבה ששתי החברות שמעצבות של שוק הסלולר העולמי דוחפות אותנו להניח בצד את המכשירים ולבלות זמן עם המשפחה, עם עצמנו או עם כל אחד אחר תוך כדי ריכוז ב"עולם האמיתי" על חשבון ההסחות הדיגיטליות אליהן התרגלנו לשקוע?

ככל הנראה, יש לשאלות האלה שתי תשובות. הראשונה היא הלחץ הגובר בתקופה האחרונה על ענקיות הטכנולוגיה לקחת אחריות על ההשלכות של המוצרים שלהן. לא סתם יותר ויותר מנכ"לים משמיעים אמירות כאלה לאחרונה, לאחר שנים בהן העמדה בעמק הסיליקון הייתה שחברות ההייטק הגדולות מייצרות כלים, בהם ניתן להשתמש לטוב ולרע, והאחריות היא בידי המשתמשים ולא החברות.

שערוריית קיימברידג' אנליטיקה ומסע ההתנצלויות של צוקרברג היא כנראה הסימפטום הקיצוני ביותר ללחץ הגובר על החברות לקחת אחריות. הצעדים שיאפשרו ניהול זמן מכוון ונכון בסלולרי הם חלק מתגובת הנגד של עמק הסיליקון שמטרתה לאותת שהמסר התקבל, ומבוצע.

התשובה השנייה קשורה גם היא לפייסבוק. פייסבוק חוללה שינויים בפיד שמתעדפים "אינטראקציה משמעותית" המבוססות על תקשורת בין אנשים קרובים, על פני פעולות גולשים שהחברה תופסת כפחות משמעותיות, או פסיביות, כמו צפייה בסרטונים. החברה עשתה זאת גם על חשבון פגיעה פוטנציאלית בהיקף הצריכה הכולל של תוכן בפייסבוק ע"י המשתמשים. כלומר, גם אם המשתמשים יבלו פחות זמן בפלטפורמה, בדומה למה שהצעדים של אנדרואיד ואפל עשויים לגרום.

פייסבוק אמנם עושה זאת "מאחורי הקלעים", כלומר, האלגוריתם של החברה קובע לאילו תכנים יחשפו המשתמשים מבלי להתייעץ איתם בנושא או לשלוח להם התראות על כך, בשונה מהפיצ'רים שסמסונג ואפל הכריזו עליהם, אבל הסאב-טקסט זהה. החברות לא רוצות שהזמן שנבלה בפלטפורמות שלהם יהיה סתמי ו"מבוזבז", אלא זמן מהנה ומשמעותי בו נעשה דברים שיתרמו לנו.

הצעדים של פייסבוק השתלמו לה עד עכשיו: ברבעון הראשון של 2018, הפעם הראשונה בה הפיד החדש עמד למבחן, החברה הציגה הכנסות שעקפו בהרבה את ציפיות האנליסטים, ועמדו על 11.97 מיליארד דולר, כשהצפי היה 11.4 מיליארד דולר - זאת למרות משבר קיימברידג' אנליטיקה.

התוצאות היפות של פייסבוק מראות שגם כשמשתמשים מקדישים פחות זמן לפלטפורמה, כשעושים את זה נכון, עדיין ניתן לנתב את השימוש ה"משמעותי" בפלטפורמות השונות כך שיניב לחברה יותר כסף. סביר מאוד להניח שזו גם התכנית של גוגל ואפל.