לבני: ביטול המשחק - בשל ניהול לא נכון של נתניהו ורגב

כך אמרה היום ח"כ ציפי לבני בכנס שוק ההון של "גלובס" • לדבריה, "ברגע ששחקנים פוליטיים התחילו לעלות למגרש, הם בעצם גרמו לגול עצמי" • "הגיע הזמן שהגאווה הלאומית לא תהפוך למפגן של התנשאות. קצת צניעות לא הייתה מזיקה"

ח"כ ציפי לבני בכנס שוק ההון / צילום: איל יצהר
ח"כ ציפי לבני בכנס שוק ההון / צילום: איל יצהר

"ביטול משחק הכדורגל בין ארגנטינה לישראל נובע מניהול לא נכון של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושרת התרבות מירי רגב. ברגע ששחקנים פוליטיים התחילו לעלות למגרש, פיזית, הם הכניסו למגרש גם פוליטיקה בינלאומית ובעצם גרמו לגול עצמי" - כך אמרה היום (ד') ח"כ ציפי לבני מהמחנה הציוני באירוע "עושים שוק" של "גלובס", לעורכת "גלובס" נעמה סיקולר ולכתבת המדינית טל שניידר.

"כואב לי הלב על ביטול המשחק, בעיקר על נערים מעוטף עזה שקיבלו כרטיסים למשחק וציפו לו. אני מקווה שהדבר יוביל להתפכחות - שנבין שאנחנו לא יכולים לעשות מה שאנחנו רוצים. אם היינו משאירים את זה ברמה הספורטיבית, היינו בסיטואציה אחרת לגמרי. הגיע הזמן שהגאווה הלאומית לא תהפוך למפגן של התנשאות, שאנחנו יכולים לעשות מה בראש שלנו. קצת צניעות לא הייתה מזיקה".

גם בתקופתך כשרת החוץ היו חרמות אקדמיים בבריטניה, ואף הוצא נגדך צו מעצר, ולא האשימו אותך בכך.

"למעשה הבריטים תיקנו את החוק בבריטניה, עדיין לא מספיק, אבל אני קיבלתי שיחה מראש ממשלת בריטניה, שאמר לי שזה אבסורד להוציא נגדי צו מעצר. אחת הסיבות לכך היא שניהלתי מדיניות שונה לחלוטין. אנחנו עדיין צריכים להתמודד עם מתנגדים לישראל - לא אלה שיש להם ביקורת לגיטימית, אלא אלה שמפנים ביקורת נגד מדינת ישראל באשר היא. אבל צריך להתמודד עם זה בחוכמה. כל הצעדים סביב המשחק היו לא חכמים. הם נועדו לגזור קופונים אישיים, על חשבון הצופים שהיו צריכים להתמודד גם עם קומבינות על הכרטיסים וגם עכשיו עם ביטול המשחק".

הסכם הגרעין מבוטל, גם אם באירופה לא אוהבים את זה. יש לנו תקופה ביטחונית מאתגרת, אבל אנחנו מתמודדים עם זה ברמה הבינלאומית. אפשר להגיד שהיו שבועות מצוינים.

"היה חודש טוב למדינת ישראל ברמת האינטרסים, אבל אני טוענת שמנהיגות צריכה לאסוף את הטוב אבל לא להפוך אותה לגול עצמי. אני רוצה להגיד כמה הערות: זה היה חודש טוב גם למדינת ישראל, ובחלק ניכר גם למדיניות של נתניהו, שעם חלקה אני לא מסכימה. לכן אם התוצאה של החודש האחרון תהיה מחשבה שאנחנו יכולים להישאר ככה ולא לעשות שום דבר, לתת לימין הקיצוני בממשלה להוביל אותנו למדינה דו-לאומית מסוכסכת בינינו ובין עצמנו, בין הירדן לירדן; אז אני אולי אחרב את המסיבה אבל אגיד - יש דברים שצריך לעשות אותם. אנחנו קמים בבוקר וחושבים מה יהיה עם הפלסטינים; זה לא נכון - אלא אנחנו צריכים להסתכל מה נכון לישראל, איך אנחנו מייצרים גבול, איך אנחנו שומרים על ישראל יהודית ודמוקרטית".

לדברי לבני, "לגבי הסכם הגרעין - אנחנו רואים את השלב הראשון שהוא יציאה של ארה"ב. בעצם הקדמנו את הסנקציות בכמה שנים - אבל השאלה אם איראן לא תהיה גרעינית או שיהיה אובדן פיקוח מוחלט. אני מקווה שהצעדים הבאים יובילו לכך שאיראן לא תהיה בסוף גרעינית. לא ניתן להתעלם גם מהמצב בדרום. נמשיך לדבר על איראן, אבל מה שקורה בעזה לא נשאר בעזה". 

לבני התייחסה בכנס לשינויים בעולם הגלובלי: "אנחנו רואים תהליכים של קריסה דמוקרטית מבפנים. יש גם שינויים טכנולוגיים, והיום אנשים שואבים ידע ממקורות שהם בוחרים. זה אירוע מסוג אחר, שאנחנו לא באמת מבינים אותו. גם בעבר היינו צריכים לעמוד בכללים של הכפר הגלובלי - למשל, בשנת 2000 הייתי ראש הוועדה למלחמה בהלבנות הון, והייתה דרישה מישראל שתחיל עליה את הכללים. היו טענות שלא צריך למנוע מיהודים עשירים להשקיע פה בגלל 'דרישות קטנוניות'. אנחנו העדפנו לחוקק את החוק הזה, כי אנחנו לא רוצים להיות חברה שתהיה מפלט להון שחור, זה חלק ממערכת הערכים שלנו".

את רואה נסיגה מחוקים האלה?

"מדינת ישראל עוברת תהליך שמתרחש גם בעולם - הלאומיות שהופכת ללאומנות, גם השחיתות היא אלמנט חברתי ולא רק פוליטי, יש פה מדיניות להגדלת פערים. יש פה טיפול לא נכון, כמו שאמרתי קודם על ארגנטינה - אנחנו מסתגרים בתוך עצמנו, ואני בטוחה שסביב המשחק גם יגידו: 'אנחנו לא ניכנע לטרור, נראה להם מה זה'".

אנחנו בסוף עידן של לבני ומפלגת העבודה?

"אני מקווה שאנחנו בפתיחת עידן של חיבור ושותפויות שתחליף את השלטון ותוביל את ישראל הנהדרת על בסיס המדיניות שהצגתי פה".