אקזקט רובטיקס גייסה 5 מ' ד' נוספים מבעלי המניות הקיימים

החברה פיתחה מערכת לניווט וניהוג של מכשירים לניתוחים זעיר פולשניים כמו ביופסיות, אבלציות והחדרת תרופות • עד היום גייסה חברת הרובוטיקה 15 מיליון דולר

חברת אקזקט רובוטיקס (XACT Robotics) בשליטת קבוצת מדקס, גייסה 5 מיליון דולר מבעלי המניות הקיימים. אקזקט פיתחה רובוט לניווט וניהוג של מכשירים רפואיים בתוך הגוף. הטכנולוגיה הזו מתאימה למגוון סוגי ניתוחים המחייבים החדרה של מכשיר דק לנקודה מדויקת בעומק הגוף, כגון ביופסיות, הזרקת תרופות לאיברים פנימיים, אבלציות (צריבה מדויקת של רקמה בתוך הגוף), ניקוז מתוך הגוף ועוד.

"המערכת כוללת רובוט בגודל כף היד שיושב על החולה ומשתמש בהדמיה שמגיעה ממערכות הדמיה שונות, כגון CT או אולטרה-סאונד, כדי להוביל את המכשיר למיקום הנכון בתוך הגוף. הרובוט למעשה מוביל בעצמו את הכלי הרפואי", מסביר הראל גדות, מייסד ויו"ר החברה וקבוצת מדקס. "הוא מתאים לכל פרוצדורה בה מעבירים כלי רפואי (כגון מחט לביופסיה, אך גם כלים אחרים) דרך העור בהכוונה של הדמיה. המערכת עברה ניסויים פרה קליניים בחיות גדולות לפי דרישות הגופים הרגולטוריים השונים. בניסוי בוצעו 145 מקרים בחיות, וכל המקרים הסתיימו בהצלחה עם רמת דיוק של פחות מ-1.5 מילימטר, הרבה מעבר למה שנדרש".

גדות מסביר כי "הרובוט יודע כל הזמן להשוות בין מיקום הכלי לבין מיקום המטרה על גבי ההדמיה המתקבלת בזמן אמת, ולחשב כך את הכיוון ואת התנועה שיש להפעיל, תוך שהוא לוקח בחשבון את תגובת הרקמה בפועל ואת תגובת הכלי ועושה התאמות, גם כן בזמן אמת. בני אדם לא מסוגלים לעשות זאת, כיוון שהם תלויים בעיבוד של מה שהם רואים על המסך מול מה שהם מרגישים ביחד. בייחוד כשמדובר ברקמה רכה לא תמיד התיאום הוא מדויק, דבר שמצריך פעמים רבות הוצאה והחדרה מחדש של הכלי שגורם נזק לרקמות ולעיתים רבות אינו מגיע לנקודת הטיפול בתוך הגוף בדיוק הנדרש.

החברה קיבלה לאחרונה אישור שיווק באירופה, ומצפה לקבל את האישור השיווק בארה"ב לקראת סוף השנה.

החברה פיתחה את המערכת הרובוטית אשר פועלת בתיאום עם מערכות אבלציה קיימות והיא מתכננת לפתח גם מערכת אבלציה משלה בשיתוף פעולה עם חברת הזנק ישראלית, שתוכל לעבוד עם הרובוט, כדי להציע פתרון שלם ולייצר בידול נוסף גם בזירה זו. "כרגע אנחנו מסוגלים להחדיר כל כלי ניתוחי שנמצא בשוק", מדגיש גדות.

השקת המוצרים צפויה ב-2019, כאשר עד לסוף השנה הנוכחית החברה מקימה שבעה מרכזי מצוינות במרכזים רפואיים מובילים בארה"ב, אירופה וישראל, כגון המכון הלאומי לבריאות בארה"ב (NIH). מרכז מצוינות ראשון כבר הוקם לאחרונה בו בוצעו בהצלחה ארבעה מקרים ראשונים בבני אדם.

במה שונה העיקרון של הרובוט שלכם מזה של רובוט ניתוחי הגב של מזור, למשל, וכן ממערכות הניווט התוך גופיות של חברות כמו סופרדיינשן או קורינדוס?

"ראשית, המוצר של מזור מיועד לתחום עמוד השדרה והנוירוכירורגיה בלבד, בעוד שהמוצר שלנו מיועד לטיפול בכל איבר בגוף, כולל עמוד השדרה, כאשר כרגע אנו מתמקדים באיברים בחלל הבטן. ההבדל העיקרי ממזור הוא שהרובוט שלהם נותן הכוונה כיצד יש להכניס מכשיר רפואי, אך הרופא מכניס אותו בפועל. אצלנו הרובוט גם נותן את ההכוונה וגם מבצע את הניהוג וההחדרה של המכשיר בפועל".

יצוין כי בכל זאת יש לרופא תפקיד גם לגבי המערכת של אקזקט, והוא לתכנן ולאשר מראש את מסלול ההחדרה של המכשיר הרפואי, אותו יעשה הרובוט בפועל, ובנוסף לאשר את התקדמות החדרת המכשיר הרפואי על ידי הרובוט תוך כדי כך שהוא מוודא שהכלי נשאר על המסלול שאישר הרופא בזמן ההחדרה.

"סופרדיימנשן וקורינדוס, הינן מערכות שמנחות את הרופא כיצד לנווט כלי בתוך הגוף", אומר גדות, "כאשר מכניסים אותו דרך פתחים טבעיים של הגוף, כמו למשל דרך קנה הנשימה לריאות. המערכת של אקזקט מכניסה את המכשיר הרפואי דרך העור. בביופסיות או אבלציות של הריאות לדוגמא, רק לכ-50% מהמקרים ניתן להגיע דרך קנה הנשימה, כך שבכל המקרים הנותרים צריך מערכת שתדע להגיע לריאות דרך העור. בנוסף, קורינדוס וסופרדיימנשן, הינן מערכות המאפשרת לרופא לנווט את הכלי הניתוח למקום הרצוי, והייחוד שלנו הוא שהרובוט של אקזקט גם עושה את הניהוג והניווט בעצמו תחת השגחה של הרופא.

"בשל המידות המינימליות של המערכת (הרובוט שוקל כקילוגרם אחד) ויכולתו להשתמש במערכות הדמיה שונות, ניתן להשתמש במערכת בסביבות טיפול שונות: בחדרי הדמיה, קליניקה, אשפוז יום, חדרי ניתוח, ובעתיד אנו מכוונים שניתן יהיה להשתמש בו גם מרחוק, בשווקים מתפתחים או בסיטואציות שבהם יש מחסור בצוות מטפל".