סורוס: אני מסתכל על אויביי, וברור לי שאני עושה משהו טוב

בראיון ל"וושינגטון פוסט" אומר המיליארדר: "ככל שהסכנה גדולה יותר, ככל שהאיום גדול יותר - כך גדלה נחישותי להשיב מלחמה שערה" • טראמפ "מוכן להרוס את העולם" • "הילארי קלינטון הייתה יכולה להיות נשיאה טובה, אבל בקמפיין היא התנהלה יותר מדי כמו מורה"

ג'רוג' סורוס / צילום ארכיון: Luke MacGregor, רויטרס
ג'רוג' סורוס / צילום ארכיון: Luke MacGregor, רויטרס

המיליארדר ג'ורג' סורוס, אחד מהתורמים הגדולים ביותר בארה"ב לארגונים ופוליטיקאים ליברליים ברחבי תבל, מודה שפעילותו נתקלת ברוח נגדית חזקה בעידן טראמפ, אך המסר שלו למתנגדיו הוא חד-משמעי: אני ממשיך להילחם ולדחוף את האג'נדה שלי בתוקפנות רבה עוד יותר.

בראיון לוחמני ב"וושינגטון פוסט", מכריז סורוס בן ה-87: "ככל שהסכנה רבה יותר, ככל שהאיום גדול יותר - כך גדלה נחישותי להשיב מלחמה שערה. מבחינה זו, אני אכן מכפיל את מאמציי".

"אני גאה במיוחד באויביי", הוא מוסיף. "כאשר אני מסתכל על האויבים שיש לי ברחבי תבל, אז ברור לי שאני עושה משהו טוב... העובדה שאני יודע איזה אנשים תוקפים אותי היא מקור לגאווה".

סורוס אינו מסתיר את אכזבותיו מהתמורות הפוליטיות בארה"ב ומחוצה לה בשנים שחלפו: "כל דבר שהיה יכול להתקלקל, אכן התקלקל". הוא מודה כי לא צפה אפשרות שטראמפ ייבחר לנשיא. "כנראה שחייתי בתוך בועה משלי", הוא אומר.

המועמדת לנשיאות שהוא קידם, הילארי קלינטון, הפסידה לדונלד טראמפ, שסיסמתו "אמריקה תחילה" מנוגדת לחלוטין לתפיסת העולם הגלובליסטית של הנדבן הליברלי. האיחוד האירופי, שלהצלחתו ייחל סורוס, מתמודד עתה עם פרישתה של בריטניה ועם גל מתעצם של תחושות נגד הגירה ומהגרים. והמיליארדר עצמו משמש מטרה להתקפות של מתנגדים, מהונגריה ורוסיה ועד קליפורניה, החל ברוזאן באר וכלה בוולאדימיר פוטין.

בראיון לתחנת טלוויזיה באוסטריה אמר נשיא רוסיה: "הוא (סורוס) מתערב בדברים בכל רחבי תבל. אבל משרד-החוץ האמריקאי אומר שאין לכך כל קשר למשרד, שהכל הזה עסק פרטי של סורוס". ויקטור אורבאן, ראש הממשלה הימני של הונגריה, אמר השנה שאחת מיוזמותיו הראשונות תהיה להעביר חוק "לעצור את סורוס", שמטרתו להכביד על ארגונים שהאג'נדה שלהם מנוגדת לזו ממשלתו.

"אני מודע עד כאב לכך שיש אנשים שמתנגדים לרעיונות שאני דוחף", אמר המיליארדר.

על יהדותו ואמונותיו אמר סורוס: "אני אגנוסטיקן (כלומר אדם שטוען כי אי אפשר להוכיח את קיומו או אי קיומו של אלוהים - ר.ד)... אני בהחלט בנם של שני הורים יהודיים וצאצא של ארבע סבים וסבתות יהודיים כך שאני יהודי במוצאי. אינני יהודי שומר מצוות, אבל אני בהחלט יהודי. אני אגנוסטיקן מפני שיש לנו אי יכולת מולדת להבין את המציאות, ולכן איני יכול להיות בטוח אם יש אלוהים או אין. אני בטוח שאיני מאמין באלוהים כפי שהוא מתואר בתנ"ך ובברית החדשה... אני מאמין שהאדם יצר את אלוהים בצלמו, בעוד שבתנ"ך נאמר כי אלוהים ברא את האדם בצלמו".

כצפוי, הוא מתח ביקורת חריפה ביותר על טראמפ: "האיש הזה מוכן להרוס את העולם... הוא מנהל מלחמת סחר, שקרוב לוודאי תגרום לשיבושים פיננסיים ואפילו למשבר פיננסי, והוא מוכן לנהל גם מלחמות אמיתיות, במיוחד במזה"ת. הוא עלול להיות מוכן להנחית מתקפה צבאית על איראן, וזו סכנה גדולה".

"קיימת סכנה ממשית שאנו הולכים להשמיד את עצמנו ואת הציוויליזציה שלנו", הוא מוסיף. "זה דבר אמיתי, משהו שאני באמת חושש ממנו. ועם טראמפ, אנו מאוד מתקרבים לכך. בהיותו נרקיסיסט, הוא מוכן בהחלט להשמיד את העולם כדי לשמור על האגו שלו, מפני שהוא שואף לכך שכל דבר ייסוב סביבו".

ועם זאת, בשלב זה סורוס אינו תומך במסע ליזום אימפיצ'מנט של טראמפ בקונגרס, מטרת קמפיין שמנהל עתה מיליארדר ליברלי אחר, טום סטייאר. טראמפ אכן ראוי לשמש מטרה לאימפיצ'מנט מפני שהוא "מסכן את ארה"ב והעולם כולו", אך הוא, סורוס, יתמוך בכך רק אם הדמוקרטים יזכו ברוב סוחף בבחירות הביניים לקונגרס, בנובמבר, ויכרתו ברית עם רפובליקאים מתונים, כפי שהוא מצפה שיקרה.

בכל זאת, להדחה של הנשיא באמצעות אימפיצ'מנט עלול להיות מחיר כבד, לדעת סורוס: מי שיחליף את טראמפ יהיה סגנו, מייק פנס, שמייצג את האינטרסים של הימין בכישרון גדול הרבה יותר מזה של טראמפ.

על הילארי קלינטון אמר סורוס: "חשבתי שהיא היה נשיאה טובה מאוד. (אך) היא לא ניהלה מסע בחירות טוב כל כך מפני שהיא נשמעה יותר מדי כמו מורה בבית-ספר. היא דיברה אל אנשים בהתנשאות, במקום להאזין להם... ביל קלינטון היה ההיפך הגמור. הוא היה מאזין נפלא, שאהב לדבר עם אנשים ונהנה ממסע הבחירות".