האימפריה החדשה של מא: חברה שגייסה 14 מיליארד ד' בסבב

אנט פייננשל שהקים מייסד עליבאבא כבר שווה 150 מיליארד דולר ופונה לתחומים שהבנקים המסורתיים מתעלמים מהם

ג'ק מא / צילום: רויטרס
ג'ק מא / צילום: רויטרס

חברת הפינטק הסינית Ant Financial גייסה בסוף השבוע 14 מיליארד דולר, ולפי דיווחים שוויה מוערך כעת ב-150 מיליארד דולר. הגיוס הזה שובר לא מעט שיאים - אנט, שהקים יו"ר עליבאבא ג'ק מא והוא בעל המניות השולט בה, היא ככל הידוע הסטארט-אפ בעל שווי השוק הגבוה בעולם כיום וגם חברת הפינטק הגדולה בעולם, והגיוס שלה הוא הגדול ביותר שביצע סטארט-אפ אי פעם. שוויה של אנט אף עקף את זה של הענקית הפיננסית גולדמן סאקס.

מה סוד ההצלחה שהביא לגיוס אסטרונומי שכזה? אנט שיחקה תפקיד מרכזי בעיצוב הנוף הטכנולוגי-הפיננסי הסיני, והיוותה סיבה מרכזית לכך ששימוש במזומן בסין הולך והופך לדבר נדיר. אנט מפעילה את Alipay, רשת התשלומים במובייל ואונליין הגדולה במדינה. עליפיי החל בתור מערכת התשלומים הדיגיטלית של עליבאבא, בדומה למה שפייפאל עשתה עבור איביי. לקראת הנפקת עליבאבא אנט הפכה לחברה נפרדת, ועליפיי התרחבה לספק תשלומים באמצעות המובייל בחנויות ומסעדות, מגמה שהולכת וגוברת בסין בשנים האחרונות. כיום יש לעליפיי 870 מיליון משתמשים פעילים.

אנט, שלפי הערכות רשמה בשנה הפיסקלית שנגמרה במרץ רווח של 1.4 מיליארד דולר לפני מס, מספקת שירותים פיננסיים לאנשים וחברות שבנקים מסורתיים לרוב מתעלמים מהם. החברה מפעילה את Yu'e Bao, שירות המאפשר ללקוחות להשקיע אפילו יואן אחד בלבד, ומציע ריבית של 4% ומעלה. יש לשירות 400 מיליון משתמשים כיום, ומשתמשי עליפיי נוטים להשקיע בו את העודף המצטבר באפליקציית התשלומים.

החברה מציעה גם שירותי הלוואות ללקוחותיה, ויש לה גם צדדים אפלים יותר. אחד משירותי החברה, Zhima Credit, עוקב אחרי תשלומי החשבונות, הרגלי להוצאות ומידע פרטי אחר כדי לתת באמצעות אלגוריתם ציון למשתמשים. המערכת מציעה הטבות שונות למשתמשים עם ציון טוב, אבל ציון פחות טוב עלול להיות בעייתי מאוד. בסוף השנה שעברה פורסמה במגזין ווירד כתבה נרחבת על Zhima, שלפיה ניקוד המשתמשים, בין 350 ל-950, מתבסס בין היתר על השכלה, המוצרים שמשתמש קונה, ואפילו הניקוד של חבריו. כתבת ווירד מארה הביסטנדאל כתבה שהציון שקיבלה כשהתנסתה במערכת, 550, גרר דרישה לשלם פיקדון של 30 דולר לפני השכרת אופניים ב-15 סנט, ואפילו תשלום פיקדון לפני השכרת מטרייה בחינם. לפי העיתונאי הסיני ליו הו, המערכת משולבת ב"רשימה השחורה" של ממשלת סין. הו נחסם בעקבות דירוגו מרוב אמצעי התחבורה בסין והורשה לרכוש רק מושבים במחלקות הגרועות ביותר וברכבות האטיות ביותר, ואף לא הורשה לקחת הלוואות גדולות ולרכוש מוצרים מסוימים. 

באמצעות הסכום שגייסה אנט בסוף השבוע היא מתכננת להשקיע בטכנולוגיות פיננסיות נוספות, ולהאיץ את הצמיחה הגלובלית שלה. לפי רויטרס, אנט מצפה שבעוד חמש שנים 65% מהכנסותיה יגיעו משירותי טכנולוגיה פיננסית עבור עסקים, כמו סיוע לבנקים ושירותים למניעת הונאות כספיות. מיקוד החברה זז מלקוחות פרטיים לעסקים בשל הקשחת הרגולציה בסין, אך החברה עדיין שואפת להגיע לשני מיליארד לקוחות בעולם ברשת התשלומים שלה בשנים הקרובות.

אנט כבר רשמה סבב גיוס ענקי ב-2016, אז גייסה 4.5 מיליארד דולר. המשקיעים בסבב הנוכחי כללו את הקרנות הממשלתיות של מלזיה וסינגפור, וכן את ג'נרל אטלנטיק, סילבר לייק, קרלייל גרופ, ורבורג פינקוס ופרימוורה קפיטל. כתנאי להשתתפות הם נדרשו להתחייב שלא להשקיע במתחרות המרכזיות של אנט ועליבאבא, כולל סטארט-אפים המגובים ע"י הענקית הסינית היריבה טנסנט.