לאחר ההנפקה המוצלחת: פתאל תגייס 300 מיליון ש' באג"ח

חברת המלונאות סיימה את הרבעון הראשון עם זינוק של 54% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אבל גידול בעלויות העביר אותה להפסד של 24 מיליון שקל

דוד פתאל / צילום: אלון רון
דוד פתאל / צילום: אלון רון

חברת פתאל החזקות, שנמצאת בשליטת דוד פתאל, מתכננת גיוס של כ-300 מיליון שקל בהנפקת אג"ח (סדרה ב'). במידרוג העניקו לאג"ח דירוג A1 באופק יציב. האג"ח החדשה צפויה להיות שקלית במח"מ של 5 שנים.

את ההנפקה של רשת המלונות ינהלו חברות החיתום אוריון, לידר חתמים, ברק חיתום, אקסלנס ודיסקונט חיתום, והיא צפויה להתבצע ככל הנראה במהלך השבוע הבא. פתאל הנפיקה בעבר אג"ח (סדרה א', צמודה למדד במח"מ של 3 שנים) בהיקף של כ-90 מיליון שקל. האג"ח נסחרת כיום בתשואה של כ-1.1%.

בפברואר האחרון נכנסה פתאל לבורסה, בעת שביצעה הנפקת מניות ראשונית וגייסה כחצי מיליארד שקל לפי שווי של כ-4.5 מיליארד שקל "אחרי הכסף". מאז ההנפקה עלתה מניית החברה, שנכנסה למדד ת"א 25, ב-25% ושוויה של החברה הגיע לכ-5.5 מיליארד שקל.

את הרבעון הראשון סיימה פתאל עם זינוק של 54% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לרמה של כ-603 מיליון שקל. ואולם, גידול בעלויות העביר אותה להפסד של כ-24 מיליון שקל לעומת רווח של כ-6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

פתאל
 פתאל

שינויים בשער השקל מול הדולר, האירו והליש"ט הביאו לעלייה של 11 מיליון שקל בהוצאות המימון לעומת הרבעון המקביל. נוסף על כך, רשמה החברה עלייה של 53% (כ-35 מיליון שקל) בהוצאות על שכירת בתי מלון, עקב הסכמי שכירות חדשים של מלונות בסקוטלנד, בקפריסין ובאיטליה, ומעבר של מלונות מהסכמי ניהול לשכירות. 

הונה העצמי של החברה עמד בסוף מארס על כ-2.6 מיליארד שקל, ומאזן החברה הסתכם בכ-7 מיליארד שקל. כיום מחזיק דוד פתאל ב-63.6% ממניות החברה בשווי של כ-3.5 מיליארד שקל, ואילו גרושתו הדסה פתאל מחזיקה בכ-8.5% מהמניות וחברת הביטוח מגדל ב-16.4%. 

המלון באמסטרדם ייפתח בעוד כשנה

את רשת המלונות שבשליטתו הקים פתאל לפני כ-20 שנה, לאחר קריירה מצליחה בתחום ניהול המלונות בישראל. בין השאר, שימש מנכ"ל מלונות אפריקה ישראל ורשת קלאב הוטל. הרשת מתמחה בהחזקה, תפעול, שכירות וניהול מלונות בישראל ואירופה, וכן ברכישה והקמה של מלונות חדשים, והיא מונה כיום 171 מלונות (מתוכם 40 מלונות בישראל), הכוללים כ-33 אלף חדרים ב-17 מדינות.

באירופה מחזיקה הרשת 130 בתי מלון, מתוכם כ-50 בבעלות מלאה או חלקית, 76 בשכירות והשאר בניהול. ריכוז המלונות הגדול ביותר של הרשת נמצא בגרמניה, שבה היא מחזיקה כ-60 בתי מלון, ואחריו בריטניה עם 42 מלונות. בהולנד יש כיום לפתאל מלון בן 103 חדרים באמסטרדם (בשכירות), ובימים אלה מקימה החברה מלון נוסף באמסטרדם, בהיקף של 490 חדרים, שאמור להיפתח בעוד כשנה. במקביל, החברה מקדמת בימים אלה עסקה לרכישת חברת החזקות הולנדית, המחזיקה בזכויות בעלות, שכירות וניהול ב-12 בתי מלון במדינה, הכוללים 1,938 חדרים.

לפתאל ניתנה תקופת בלעדיות של כחודש וחצי (שהוארכה עד ל-20 ביוני השנה), שבמהלכה היא אמורה לבצע בדיקות נאותות לחברה ההולנדית לקראת חתימה על הסכם הרכישה הסופי. סכום הרכישה נקבע על כ-160 מיליון אירו (כ-700 מיליון שקל), והוא יותאם למזומנים ולחוב של החברה ההולנדית.

בחודש שעבר דיווחה החברה על מכירת מלון לאונרדו רויאל במינכן ב-157 מיליון אירו - מחיר הגבוה בכ-25 מיליון אירו משוויו של המלון בספרי החברה. במקביל, התקשרה פתאל בהסכם שכירות מול הרוכשת, שעל פיו יושכר המלון לפתאל ל-30 שנה תמורת דמי ניהול שנתיים של כ-7.2 מיליון אירו, או 32% ממחזור ההכנסות - הגבוה מבין השניים.