באירופה מתפכחים: "אויבים הופכים לידידים, וידידים לאויבים"

אירופה רואה בהדרגה כיצד הפוקוס העולמי עובר לאסיה. פרשנים גרמנים העריכו ביממה האחרונה כי האיחוד האירופי אינו מאוד רלוונטי בעבור הממשל האמריקאי החדש • כרגע מתמקדים יחסי ארה"ב-אירופה בעיקר בענייני הסחר, ואולם בתחום אחד הפסגה עשויה להשפיע גם על המציאות האירופית – הסכם הגרעין עם איראן

צופים בפסגת הגרעין בסינגפור \ צילום: רויטרס
צופים בפסגת הגרעין בסינגפור \ צילום: רויטרס

ברלין. "לחיצת היד של השנה נמשכה 13 שניות", תיזמן הבוקר ה"בילד" הגרמני את האירוע שפתח את הפסגה ההיסטורית בין מנהיגי ארה"ב וצפון קוריאה. התקשורת המקוונת במדינה, ובאירופה כולה, מלווה בכיסוי שוטף את הפסגה. בגרמניה, המתאוששת מהתנהגותו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בפסגת ה-G7 בסוף השבוע, היו גם מי שנעלבו בשם הקאנצלרית: בפגישתם הראשונה בבית הלבן התעלם טראמפ מניסיונה של אנגלה מרקל ללחוץ ידיים מול המצלמות, והנה הוא לבבי כל כך מול הרודן הצפון-קוריאני קים ז'ונג-און.

אבל באירופה מתחילים להפנים את המציאות החדשה. "ידידים הופכים לאויבים, אויבים הופכים לידידים", סיכם הבוקר פרשן של ה"פרנקפורטר אלגמיינה צייטונג" את הסדר העולמי החדש שמכונן נשיא ארה"ב.

מבחינה אירופית, ההתמודדות עם הנשיא האמריקאי וחילוקי הדעות ביניהם עוסקים בראש ובראשונה בענייני הסחר. האיום של טראמפ על תעשיית הרכב הגרמנית והדרישה הברורה שלו להגדיל את הוצאות הביטחון של החברות בנאט"ו (לפי דיווחים, הוא הגיע ל-G7 עם פתקים שמציגים כמה כל מדינה "עושקת" את ארה"ב מבחינת סחר ותקציב נאט"ו) הם לב העניין. הסוגיה הצפון-קוריאנית, והדרישות הברורות שהציב טראמפ לגבי פירוק תוכנית הנשק הגרעיני שלה, הם דווקא מהסוגיות היחידות עליהן הסכימו מנהיגי המעצמות המתועשות בקנדה בסוף השבוע - יותר מהמאבק בפלסטיק, למשל.

אירופה רואה בהדרגה כיצד הפוקוס העולמי עובר לאסיה. פרשנים גרמנים העריכו ביממה האחרונה כי האיחוד האירופי אינו מאוד רלוונטי בעבור הממשל האמריקאי החדש. "אנחנו לכל היותר ראויים למלחמת סחר קטנה", כתב העיתונאי גרהארד שפרל. הם הצביעו על כך שמדיניות החוץ האמריקאית - כולל השיחות שנפתחו הבוקר עם מדינת החסות של סין צפון קוריאה - היא חלק מהתמודדות עם המעצמה העולה. "בעולם שנשלט על ידי פוליטיקה כוחנית, לאיחוד האירופי אין את מה שצריך - כוח", נכתב. העובדה כי טראמפ התעלם מהאינטרסים האירופיים וקרא להחזיר ל-G7 את רוסיה, שסולקה ממנו לאחר שכבשה וסיפחה את חצי האי קרים, ממש על גבול האיחוד האירופי, ממחישה זאת.

ואולם, בתחום אחד הפסגה עשויה להשפיע גם על המציאות האירופית - הסכם הגרעין עם איראן. העובדה כי ארה"ב נמצאת בימים אלה בשני מסלולים שונים להתמודדות עם התחמשות גרעינית של מדינות טוטליטריות - מסלול של פיוס עם צפון קוריאה (שלה כבר יש פצצת אטום) ומסלול עימות עם איראן (שעשויה לפתח פצצה בטווח זמנים קצר) - יוצרת קשר הדוק בין שני המקרים. למרות חוסר מעורבותם במסלול הקוריאני, האירופים עדיין מעורבים בסוגיית הסכם הגרעין האיראני. הם ייצפו בשבע עיניים בדינמיקה של השיחות היום ועל אילו דברים יסכימו ביניהם הצדדים, אם בכלל.