"זה מרוץ סוסים. כולם ירצו עכשיו להשקיע בקוריאה"

תשומת-הלב העולמית התמקדה ביממה האחרונה בקוריאה הצפונית, אולם מפגש הפסגה בין טראמפ לקים יכול להשפיע על הכלכלה של האחות העשירה - קוריאה הדרומית

מנהיגי צפון ודרום קוריאה בשיחות הפיוס / צילום: רויטרס
מנהיגי צפון ודרום קוריאה בשיחות הפיוס / צילום: רויטרס

סין וקוריאה הדרומית נערכות להזרים השקעות לקוריאה הצפונית, אם המנהיג שלה, קים ג'ונג און, ישיג עסקה עם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על פירוז ארצו מנשק גרעיני. העניין הוא שההשקעות הללו הן גם חיוביות לקוריאה הצפונית לקוריאה הצפונית, וגם מסוכנות.

סין הביעה בשבועות האחרונים תמיכה בקריאתו של קים להעניק עדיפות לפיתוח הכלכלי ולקדם שיתוף פעולה תעשייתי. כמה אנשי עסקים סינים מהמרים על זינוק בסחר ההדדי, שנפגע מאכיפת העיצומים הבינלאומיים על ידי סין נגד שכנתה.

נשיא קוריאה הדרומית, מון ג'ה-אין מקדם במקביל תוכניות לחיבור הדוק יותר של כלכלות שתי הקוריאות כדרך לקידום שיתוף הפעולה הפוליטי. יש הצעות לפתיחת קשרי התעופה, הכבישים והרכבות, ולהחייאת פרויקטים משותפים שיוכלו להעניק תנופה לצפון, שכלכלתו חלשה מאד ביחס לזו של הדרום.

"אני רואה את זה כמרוץ סוסים. שערי הפתיחה היו סגורים זה שנים לרוב המשקיעים, אבל האפשרות שהם ייפתחו כעת בבת אחת גורמת לרבים לרצות להיות הראשונים שמתחילים לדהור", אמר קייל פרייר, מנהל מחקר אקדמי במכון הכלכלי הקוריאני לאמריקה.

במקרה של עסקה שתסיר את העיצומים מעל קוריאה הצפונית, גם טראמפ ומזכיר המדינה שלו מייק פומפאו התחייבו לסיוע כלכלי שיאפשר לצפון לפתח את הכלכלה שלו.

מבחינת סין וקוריאה הדרומית, אפילו תוצאה צנועה יותר של המפגש טראמפ-קים תעניק להן כיסוי פוליטי לפתיחת הדלת לפיונגיאנג, ותקשה על ארה"ב לשמור על משטר העיצומים.

"כל הצלחה דיפלומטית צריכה להיות עבור הסינים עילה להקלת אכיפת הסנקציות, מאחר שהלחץ הבינלאומי לא יהיה חזק כמו מקודם", אמר בנג'מין סילברסטין, חוקר עמית במכון מחקרי מדיניות החוץ מפנסילבניה.

פומפאו אמר בחודש שעבר שאם פיונגיאנג תסכים לעסקת ויתור על הנשק הגרעיני שלה, שטף השקעות של המגזר הפרטי האמריקאי יסייע לה לבנות את תשתית החשמל שלה ולבצע מודרניזציה בחקלאות. "נשמח לחלוק איתם את הטכנולוגיה, הידע, היזמות והמאמץ לבנות מערכות", הוא אמר בשבוע שעבר.

שתי מדינות לעם אחד
 שתי מדינות לעם אחד

"לא תהיה עסקה"

עדיין לא ברור אם קוריאה הצפונית מעוניינת בדברים הללו. "ארה"ב מתגאה בכך שהיא תציע פיצוי כלכלי והטבות במקרה שנוותר על הגרעין שלנו", אמר קים קאי גוון, דיפלומט בכיר מקוריאה הצפונית, בהודעה חריפה למדי בחודש שעבר. "אבל לא הייתה לנו ציפייה לתמיכה אמריקאית כשבנינו את הכלכלה שלנו, ולא תהיה לנו עסקה דומה גם בעתיד".

יתרה מזו, פתיחות כלכלית עלול לסכן את המנהיג קים, שמשטרו המשפחתי שולט בקוריאה הצפונית ביד חזקה זה עשרת שנים.

בשבועות האחרונים, התקשורת הממלכתית בקוריאה הצפונית הגבירה את התקפותיה על הקפיטליזם והשפעות חיצוניות. בשבוע שעבר נאמר במאמר המערכת של יומון המפלגה הראשי ש"חברה קפיטליסטית, שמערערת ללא רחמים את זכויות החרות והדמוקרטיה של העם, צפויה לחלוף מן העולם".

סין וקוריאה הדרומית ממשיכות בהכנותיהן, בתקווה לעסקה עם יתרונות כלכליים לפיונגיאנג, בין היתר בגלל פוטנציאל הכלכלי שהן רואות בקוריאה הצפונית פתוחה ומשולבת יותר. עם זאת, לבייג'ין וסיאול יש יעדים אסטרטגיים אחרים.

החשש העיקרי של סין הוא שקריסה כלכלית בקוריאה הצפונית או איחוד מחדש עם קוריאה הדרומית, יצרו קוריאה מאוחדת דמוקרטית שתהיה בעלת ברית של ארה"ב, ותחזק את מעמדם האסטרטגי של האמריקאים באסיה. ביג'ין, שחוששת מדחיקתה לשוליים בשיחות האחרונות בין וושינגטון, סיאול ופיונגיאנג, רואה בסיוע הכלכלי דרך להבטיח לעצמה תפקיד בדיונים על עתיד חצי האי הקוריאני.

בשני מפגשים בסין, בסוף מארס ובתחילת מאי, הנשיא שי ג'ינפינג אמר לקים שבייג'ין תומכת בתוכניותיו לפתח את הכלכלה, והביע נכונות להגביר את שיתופי הפעולה הדו צדדיים.

כמה ימים אחרי המפגש השני, פיונגיאנג שיגרה משלחת גדולה של בכירים מכל מחוז ועיר ראשית לסיור במפעלי תעשייה בבייג'ין, שנחאי והמחוזות שאנשי וז'דיאנג, לפי התקשורת הסינית.

ראש המשלחת פאק טאה סונג, סגן יו"ר הוועד המרכזי של מפלגת השלטון, אמר לבכיר סיני שאנשיו "מייחלים להשקיף וללמוד מניסיון הסיני וההישגים של סין בבניה כלכלית וכן ברפורמות ובהיפתחות", לפי המחלקה הבינלאומית של המפלגה הקומוניסטית הסינית.

מימון פרויקטים משותפים

מון, מנהיג קוריאה הדרומית, העניק לקים בפגישתם באזור המפורז בין שתי הקוריאות באפריל דיסק און קי שעליו טיוטה של מסמך שיחולל מפנה ביחסי שתי השכנות אחרי עשרות שנות עימות.

הרעיון חוזר ל"מדיניות זריחת השמש" כלפי הצפון שקודמיו הליברליים של מון קידמו בשנים 1998-2008. בשיא התקופה הזו, 50,000 צפון קוריאנים עבדו עבור חברות מקוריאה הדרומית בפארק תעשייתי משותף בקוריאה הצפונית, ותיירים מקוריאה הדרומית נסעו לאתר הררי בצפון.

החייאה של מדיניות זריחת שמש תהיה קשה לאור העיצומים הנוקשים יותר על קוריאה הצפונית, אבל מון - שתומך זה שנים בדיאלוג עם הצפון, לא נרתע. במאי הוא הורה לקבינט שלו למצוא דרכים להגברת שיתופי הפעולה עם הצפון, ומימון פרויקטים משותפים.

הפארק התעשייתי המשותף בעיר קאסונג סיפק למשטר הצפון קוריאני 120 מיליון דולר בשכר עובדים ב-2015, השנה השלמה האחרונה שבה הוא פעל, לפי המשרד לאיחוד הקוריאות בסיאול. לפי המשרד, פיונגיאנג השתמשה בכסף זה לקידום תוכניות הגרעין והטילים שלה. בתחילת 2016 עצרה ממשלה הימנית שהייתה באותה עת בסיאול את מעורבות הדרום בפארק התעשייתי.

הצעה מהותית חדשה נוספת בפסגת מנהיגי שתי הקוריאות באפריל הייתה לפתיחת משרד קישור ביניהן בקאסונג, מה שעורר הערכות שהן נערכות לחידוש פעילות הפארק התעשייתי. בשבוע שעבר שיגר הנשיא מון את סגן שר האיחוד שלו אל הפארק הסגור כדי לבחון את מערכות החשמל והמים שלו.

מון רואה בעיני רוחו איחוד כלכלי של עשרות מיזמים משותפים, בהימור על כך ששיתוף פעולה כזה ייצור את תנאים לאיחוד פוליטי.

בכמה היבטים, החזון של מון משתלב עם זה של קים, שמדיניותו הייתה של "התקדמות כפולה" - פיתוח נשק גרעיני ופיתוח כלכלי במקביל. באפריל הכריז קים שתוכנית הנשק הגרעיני שלו נחלה הצלחה, וכעת הוא יקדיש את זמנו לכלכלה.

הפרויקטים הכלכליים שמון העלה בשיחות יהיו אטרקטיביים לקוריאה הצפונית, מפני שהם מציעים מקור הכנסות יציב, בייחוד אחרי שנה שבה הקהילה הבינלאומית כולל בעלת-הברית סין צמצמו את הכנסות המט"ח של הצפון.