החזקת הכשרת הישוב בחברת סקייליין תונזל לכ-20% מההון

נמרודי ובלוטרייך התפייסו • שני הצדדים דיווחו היום על סיום מוצלח של הגישור ביניהם, במסגרתו הכשרת הישוב גם תקבל תשלום של כ-3 מיליון שקל ממישורים

סוף לסכסוך בין השותפים בחברת סקייליין, עופר נמרודי וגיל בלוטרייך. חברת החזקות הנדל"ן הכשרת הישוב, שבשליטת נמרודי וחברת מישורים שבשליטת בלוטרייך, דיווחו היום על סיום מוצלח של הגישור העסקי ביניהן, סביב ההחזקה המשותפת בסקייליין, הפועלת בשוק הנדל"ן של צפון אמריקה. הסכם הגישור, עליו חתמו שתי החברות, יביא להנזלת ההשקעה של הכשרת הישוב בסקייליין (הנמצאת בשליטת מישורים) ולפירוק מרצון של החברה הפרטית סקייליין קנדה-ישראל, באמצעותה מוחזקות מניות השליטה בסקייליין הציבורית.

על פי הסכם הגישור, הכשרת הישוב תקבל תשלום של כ-3 מיליון שקל ממישורים, וכן תהיה זכאית לחלקה (29.7%) בדיבידנד שתחלק סקייליין קנדה-ישראל, שהסך הכולל שלו לא יפחת מ-15 מיליון שקל, כך שחלקה של הכשרת הישוב בדיבידנד זה יסתכם לפחות ב-4.5 מיליון שקל. מישורים עצמה תקבל גם היא 1.3 מיליון שקל מסקייליין קנדה-ישראל בגין חובות עבר.

החלק העיקרי של ההסכם עוסק כאמור בהנזלת השקעתה הוותיקה של הכשרת היישוב בסקייליין. במסגרת ההסכם נקבע כי סקייליין קנדה-ישראל תעביר לבעלי מניותיה את החזקותיה (65.3%) בחברה הבת הציבורית בדרך של חלוקת דיבידנד בעין. כך, שלאחר השלמת המהלך תחזיק הכשרת הישוב בכ-20.5% של מניות סקייליין הציבורית, ששווין הנוכחי הוא כ-96 מיליון שקל. זאת, בהשוואה למצב הנוכחי בו הייתה הכשרת הישוב כלואה עם החזקה במניות מיעוט של חברה פרטית.

Skyline
 Skyline

גם התביעה תבוטל

מהכשרת הישוב נמסר כי ההסכם נחתם בתום מגעים שהתנהלו בין הצדדים, לאחר שבפברואר 2017 היא הגישה לביהמ"ש המחוזי מרכז תביעה כנגד מישורים וכנגד סקייליין קנדה-ישראל והדירקטורים שלה, בטענה לקיפוח זכויותיה כבעלת מניות מיעוט. כך, שהשלמת ההסכם תביא גם לביטול התביעה.

תומר כץ, סמנכ"ל השקעות ופיתוח עסקי בהכשרת הישוב, ציין כי "אנחנו שמחים על ההסכם שהושג לאחר תהליך הגישור שהובלנו ושהסתיים לשביעות רצוננו. המהלך יביא להנזלת ההחזקה של הכשרת הישוב בסקייליין הציבורית. אנו בטוחים כי המהלך, יחד עם המהלכים העסקיים המבוצעים בסקייליין, יביאו להצפת ערך לכל בעלי מניותיה".

מנכ"ל מישורים, דניאל לבנטל, מסר כי "אנו שמחים לבשר על ההבנות שהושגו עם קבוצת הכשרת הישוב בדבר סיום המחלוקת שליוותה אותנו במהלך התקופה האחרונה. מישורים מתנהלת לאורך השנים בשקיפות מלאה עם קבוצת הכשרת היישוב, כמו עם כל שותפיה העסקיים, ותמשיך כך גם בעתיד. הסכם פשרה זה מוציא את החברות לדרך חדשה וחיובית אשר תתרום להצלחת הפעילות של סקייליין ותאפשר לה להתמקד בפעילות העסקית של נדל"ן מלונאות מניב והמשך ביצוע עסקאות מוצלחות, אשר תשרת את בעלי מניות החברה".

השקעה של 28 מיליון שקל בשנת 2000

סקייליין קנדה-ישראל הינה כאמור חברה פרטית המוחזקת על ידי מישורים בשיעור של 70.3% והיתרה מוחזקת על ידי הכשרת הישוב. סקייליין קנדה-ישראל מחזיקה בכ-65.3% ממניות סקייליין, אשר נסחרת בבורסת תל אביב לפי שווי של כ-490 מיליון שקל. לאחר השלמת העסקה וחלוקת המניות כדיבידנד בעין, יחזיקו מישורים והכשרת היישוב ישירות בסקייליין בשיעור של כ-50% וכ-20%, בהתאמה.

לסקייליין ארבעה תחומי פעילות עיקריים: ניהול מלונות ואתרי נופש בארה"ב, ניהול מלונות ואתרי נופש בקנדה, החזקה וניהול של נכסים מניבים, וכן ייזום ופיתוח נדל"ן למכירה וקרקעות להשקעה בקנדה. את הרבעון הראשון של 2018 סיימה החברה עם צמיחה של 32% בהכנסות ל-126 מיליון שקל, שנבעה ברובה מאיחוד לראשונה של פעילות 13 מלונות מאריוט קורטיארד שנרכשו במהלך 2017.

למרות זאת, התכווץ הרווח הנקי לבעלי המניות ברבעון הראשון ב-72% ל-1.5 מיליון שקל ברבעון הראשון. הסיבה לכך היא בעיקר עלייה בהוצאות המימון שנבעה מהנפקת אגרות חוב נוספות ומנטילת הלוואה למימון רכישת המלונות. ההון העצמי לבעלי המניות של סקייליין אינווסטמנטס הסתכם בסוף מארס השנה ב-702 מיליון שקל, כך שהחברה נסחרת בבורסה לפי מכפיל הון של 0.7 בלבד.

את ההשקעה בסקייליין קנדה-ישראל בהיקף של כ-28 מיליון שקל ביצעה הכשרת הישוב עוד בשנת 2000, כך שמאז היא הניבה לה תשואה של פי 3.7. בספרי החברה רשומה ההשקעה לפי שווי של 108 מיליון שקל - בדומה לשווי הנכסים הנזילים שתקבל בעסקה הנוכחית. בין לבין, הנפיקה סקייליין קנדה-ישראל ב מארס 2014 את מניות החברה הבת, סקייליין, בבורסה בת"א.

בדצמבר 2016 צפה מעל פני השטח המחלוקת בין הצדדים, לאחר שהכשרת הישוב דיווחה לבורסה כי שלחה לסקייליין קנדה-ישראל מכתב דרישה נוסף לפירעון שטר הון בסך 13.63 מיליון שקל שהנפיקה לה האחרונה בדצמבר 2009. באותו מכתב הסבירה הכשרת הישוב, כי מיום הנפקתו של השטר נדחה מועד פירעונו בהסכמתה, כשהמועד האחרון שהוסכם בינה לבין סקייליין קנדה-ישראל הוא 1 באפריל 2017. סקייליין קנדה-ישראל ומישורים חלקו על דרישה זו, ובתגובה הגישה הכשרת הישוב תביעה לביהמ"ש, שהובילה בהמשך להליך הגישור שהסתיים כעת.

הסכם הגישור שנחתם כפוף למספר תנאים מתלים, ובהם אישורים מרשות המיסים לכך שחלוקת הדיבידנד בעין אינה חייבת במס. הצדדים כבר פנו לרשות המיסים בבקשה לקבלת אישור מקדמי למהלך החלוקה, ולהערכתם תכלול החלטת המיסוי הוראות המגבילות אותם למשך שנתיים מלמכור את מניות סקייליין שיתקבלו בעת החלוקה.